check drukverdeling zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjappe

check drukverdeling zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 18:12

Ik vraag me wel eens af of mijn westernzadel (nog) goed op mijn paard past. Ongeveer een jaar geleden heb ik op internet iets gelezen over hoe je zelf een onderlegger voor je zadel kan maken, waarmee je de drukverdeling van het zadel kunt checken.
Dit weet ik er nog over te vertellen: je hebt een rechthoekige, doorzichtige, zak nodig van stevig plastic. Daarin doe je een soort deegmengsel (van bloem, veel zout en water of olie of zoiets). Na de lucht uit zak verwijdert te hebben plak je hem dicht. Het deegmengsel moet je dan gelijkmatig verdelen. Daarna moet je het onder je zadel leggen en zo moet je gaan rijden. Na het rijden kan je beoordelen hoe het deegmengsel zich heeft verdeeld.
Ik kan dit artikel/topic niet meer vinden. Heeft iemand een link of kan iemand me vertellen wat er in dit deegmengsel zit en wat de verhoudingen zijn?

(Ik hoef geen advies over zadelpas-service of iets dergelijks. Als ik echt ga twijfelen of mijn zadel nog past dan maak ik een afspraak met Evelien van Eurohorse. Dit systeem lijkt me gewoon handig als check)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 07:14

Ik ken de verhoudingen en het artikel niet, maar ik zou gaan voor iets wat bijna de substantie van klei heeft. Echt heel dik, stug deeg dus.

Het verhouding voor gewoon zoutdeeg is: 3 koppen bloem, 1 kop zout, 1 kop water. Ik zou er echter naar verhouding meer bloem indoen, om een zo stug mogelijk deeg te krijgen. En uiteraard heb je veeeeeel meer nodig als 3 kopjes bloem om een deeg te maken dat genoeg is voor onder het zadel :+

sjappe

Re: check drukverdeling zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 22:28

ik heb de site vandaag alsnog gevonden.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:30

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:42

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:48

@TS; laat je nog wel even weten of het gelukt is? Ben erg benieuwd!

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 09:46

@raya00: dat is de site inderdaad.
Ik heb de ingrediënten al gehaald :D.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:53

De Carola-pad inderdaad , is een zelf-maak-variant van de PLIP : Port Lewis Impression Pad :)

Let wel dat zoiets meer voor de leuk is en op zich niet heel wetenschappelijk werkt....het geeft de laatste indruk weer , bvb. terwijl je net tijdens het afstijgen wat raar scheef in je zadel hing :P

Of dat je 10 minuutjes eerder in galop een vervelende drukplek had is niet meer zo duidelijk te zien omdat het deeg inmiddels weer wat beter "uitgemasseerd" is. Dan denk je dat het er best wel okee uit ziet maar kan je paard toch een gemene drukplek voelen tijdens bepaalde bewegingen :(:)