Boomloos voor even of langer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

witteRaaf

Boomloos voor even of langer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 11:01

Hallo,

Sinds kort weet ik dat mijn zadel (dat ik anderhalf jaar geleden door zadelpasser heb laten passen) totaal niet meer past. De fysio is langs geweest en blijkt dat mijn paard dus een aantal problemen heeft met zijn rug. Zijn nek en rug zit op bepaalde plekken echt vast, mede door het slecht passende zadel. De behandeling heeft goed geholpen en mijn paard is al een stuk losser en minder stijf. Maar ik mag dus niet meer rijden met mijn zadel, wat logisch is. De fysio stelde me voor bareback of boomloos even verder te proberen zodat hij ook meer schouderspieren kan ontwikkelen. Als hij die heeft ontwikkeld zoals het moet kan ik een zadelpasser laten komen om een nieuw zadel te laten aanmeten.
Ik heb nu een aantal dagen mogen rijden met een barefoot die ik had mogen lenen. Dat beviel me super en ook mijn paard was echt ruimer en vlotter in zijn ganger. Ik merkte dat hij zich echt een pak beter voelde.
Nu stel ik me de vraag of zo'n Barefoot ook voor 'altijd' kan? Ik rijd voornamelijk dagtochten, soms een meerdaags weekend waar we zo'n 25 km per dag rijden. In de week rijd ik af en toe een uurtje in de piste. Ik hoor altijd (fabel?)verhalen over de slechte drukverdeling en dat boomloos rijden kan voor even, maar niet voor altijd.
Mijn paard heeft een korte rug en redelijk hoge schoft, het is moeilijk om voor hem een goed passend zadel te zoeken omdat hij per seizoen ook soms veranderd. Daarom dacht ik aan een Barefoot aan te schaffen.
Kan dit voor even of zijn er nog ruiters die altijd boomloos rijden?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:02

Er zijn een heleboel ruiters die altijd boomloos rijden, ik ben het zelf ook van plan. :) De drukverdeling in de Barefoot zadels wordt steeds beter. Wel moet je je eigen gewicht meenemen in je besluit, als je wat zwaarder bent moet je daar wel op letten.

joliene

Re: Boomloos voor even of langer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:07

Ik rij ook altijd boomloos. Niet met een barefoot, maar met een startrekk dressuur. :j

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 11:18

ik ben redelijk licht, dus ik denk dat dat geen probleem kan zijn. Ja dat is wat ik ook dacht, dat de drukverdeling met de jaren toch beter en beter wordt en aan verschillende testen moet ondergaan. Ik wil gewoon niet weer duizenden euro's uitgeven aan een zadel dat misschien na een jaar weer niet goed past.. Ik ben recreatieruiter, het is niet dat ik dagelijks zware trainingen doe met m'n paard. Toch wil ik graag dat ik hem niet teveel belast en zeker een goed passend zadel heb, helemaal voor die (meerdaagse) lange tochten. Het is dus toch niet zo slecht als vaak wordt beweerd dan?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:20

Ja hoor, ik rijd ook altijd met een boomloos zadel. Ik rijd zelf met een Barefoot. Als je zeker wilt weten dat de drukverdeling echt goed is, moet je er voor zorgen dat je in ieder geval een goede pad met inlages er onder doet, en het is nog beter als je (als je een Barefoot wil), eentje met VPS hebt, zorgt voor nog betere drukverdeling. En als jij en je paard er fijn mee lopen, nou super toch? Ik vind het ook heerlijk, je voelt je paard een stuk beter dan met boomzadel. En als je paard veranderd in bespiering of dikker of dunner wordt, hoef je je ook geen zorgen te maken. :)

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:26

Het probleem met boomloos is de beugelophanging.
Daar krijg je problemen zeker als je dagtochten en/of meerdaagse rijd.
De Startrekk is dan wel het betere merk.(vind ik)
Ik zou gaan voor een zadel met een westernboom(ook dat moet natuurlijk goed passen)

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:30

Voor lange dagtochten maakt, zou ik wel een wat steviger (semi-boomloos) zadel aanbevelen. Je kan dan denken aan de merken startrekk en trekker. Maar daar denk iedereen anders over. :)

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 11:31

Ik had/heb nu een westernzadel, een continental. Maar die paste dus blijkbaar helemaal NIET desondanks wat de zadelpasser me destijds vertelde. Ik was echt teleurgesteld toen de fysio me vertelde dat m'n paardje echt pijn had van m'n zadel. Hij is een paard dat niet gauw laat zien dat hij last heeft van iets of dergelijke. Nu ik met die barefoot heb gereden heb ik wel het verschil gezien, hoe hij wel vrolijk is met een degelijk zadel dat nergens knelt. Heb alleen bang dat hij mettertijd wel ergens last van gaat krijgen omdat hij zo'n gevoelige rug heeft...
Het was de Barefoot arizona die ik heb kunnen lenen, maar mocht ik een kopen ben ik eerder voor de cherokee owv de veelzijdigheid van het zadel (klein sprongetje doen zonder dat er een knop in de weg zit, beetje basis dressuren,...).
Zijn er nog andere merken van boomloze zadels die echt degelijk zijn?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:32

sabino schreef:
Het probleem met boomloos is de beugelophanging.
Daar krijg je problemen zeker als je dagtochten en/of meerdaagse rijd.

Hoe bedoel je dit? Qua belasting?

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 11:33

Wat me op het eerste zicht niet bevalt is die beugel vooraan aan het zadel bij de Startrekk. Als ik dan eens een boomstam tegenkom op tocht vrees ik dat die hoge beugel in de weg zit? Of bij het lichtrijden, botst je er niet tegenaan?

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:36

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:38

Ik rijdt sinds kort ook volledig boomloos.

Rijdt met een Trekker zadel omdat deze wel de stevigheid voor mij en grotendeels voor mijn merrie geeft van een boomzadel maar het enigste is wat op de korte en holle rug van mijn pony past. Moet zeggen dat het heerlijk rijdt. Voordeel voor mij is dat het zadel aan de voorzijde makkelijk iets te verstellen is aangezien mijn merrie ook bijna met de maand lijkt te veranderen soms.

Heb trouwens ook zo'n beugel er voor aan maar daar heb ik geen last van, waag er ook sprongetjes mee dus geen probleem.

Beugelophanging is verspreid over de hele rug dus geeft geen smal ophangpunt zoals bij de Barefoot. Als je overweegt boomloos te gaan dan zou ik ook daarvoor een goed advies inwinnen en meerdere zadels testen. Je hebt boomloos en boomloos hè.
Je hebt ook boomloze zadels die niet van boomzadels qua uiterlijk te onderscheiden zijn.

Lars_Alida

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:41

Zou voor de endurance van Bob Marshall gaan.
Een zadelmerk dat al erg lang bestaat en waar de "kinderschoentjes",dus al uit zijn.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 11:51

@joliene: heel mooi zadel vind ik! Lijkt echt geen boomloos zadel :). Jammer dat de 'dressuur' er zo vanaf spat, ik zoek meer iets veelzijdiger, waar ik comfortabel uren kan ik doorbrengen. Verder heb ik ook wat haakjes nodig om vanalles aan vast te vinden voor onderweg (zoals bijv mijn zadeltassen enz)

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:56

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:03

wat kosten deze zadels
heb even gekeken en die basic endurance lijkt mij voor de toekomst wel wat ;)
Lars_Alida schreef:
Zou voor de endurance van Bob Marshall gaan.
Een zadelmerk dat al erg lang bestaat en waar de "kinderschoentjes",dus al uit zijn.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:11

Ik zit een beetje met hetzelfde probleem als jij op het moment. en ik zit nu ook te kijken naar de trekker endurance (semi boomloos) of de barefoot lexington (boomloos)

Afbeelding
Afbeelding

maar ik moet me ook maar eerst heel goed inlezen etc.
je kan ook zadels huren/testen.
dan is de 1e week gratis en iedere week langer kost dan 10 euro. Misschien is dat een idee? dan hoef je niet direct een duur zadel aan te schaffen.

deze zadels zitten zo rond de 600-800 euro

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:17

@joliene, wauw wat een mooie zadels! zijn er ook nederlandse webshops? ik ga even googleen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:31

Ik rij nu twee jaar met de Trekker (Pro Endurance) en daarvoor een tijdje met een Barefoot Cheyenne (maatje 1 en 0 gehad). De Trekker is een superzadel en ligt ook stevig en goed op de rug. Niks geen problemen met drukverdeling of de beugelophanging. Vind het een topzadel, wij willen niets anders meer!!! :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:42

en wat vond je van de barefoot?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:59

Ik ben destijds begonnen met een Barefoot Cheyenne maat 1. Dat was helaas toch geen succes. Mijn Sam is te kort en te compact gebouwd. Dat zadel was zo massaal. Schoof ook heel erg, het zat gewoon niet. Nou ja, toen overgegaan naar een maat 0 (speciaal laten maken met het nieuwe VPS-systeem). Ook geen succes. Zat qua lengte wel goed, maar Sam is zo breed dat zelfs een brede pommel niet werkte met zijn schoft. Daarbij vond ik de drukverdeling ook niet denderend, maar dat kwam vast omdat het zadel ook erg schoof. Ik zag op een dag een paar witte haren op zijn rug en toen was het klaar voor mij en heb ik dat zadel er meteen afgehaald. Gelukkig geen drukplekken, ik was er op tijd bij. Nu zie je er niets meer van. Voor mijn brede, korte pony werkte het gewoon niet. Overigens ben ik zelf 53 kg, dus bepaald niet zwaar. Na een enorme zoektocht dus tegen de Trekker aangelopen en die bevalt eindelijk wel!!! Het is een veel degelijker zadel dan de Barefoot. Overigens ken ik mensen die heel enthousiast zijn over de Barefoot, hoor, dus het is heel persoonlijk. Voor mijn paard werkte dat zadel gewoon niet......... let wel op met die hoge schoft, dat daar dus geen druk op komt. Dat lijkt me nog een lastige met een Barefoot. Heb jij daar geen problemen mee?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:40

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:33

jameyskatje schreef:
@joliene, wauw wat een mooie zadels! zijn er ook nederlandse webshops? ik ga even googleen

http://www.ollashop.nl/ Hier zijn die zadels te koop. :) Daar heb ik mijn zadel ook vandaan.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 19:02

@dorientje: heb ik al gelezen :). maar ik had die specifieke vraagvan of het voor even mocht of ook voor altijd. Zijn 65 paginas om door te lezen om dan hopelijk daar een antwoord op te vinden, vandaar dat ik dit topic opende ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:19

ik rij ook al bijna 10 jaar boomloos, wil niks anders meer ook.
kwa drukverdeling is idd de stijgbeugelophanging het moeilijksten maar met een goede pad (ikzelf rij met london mét vps, + een hkm pad met protectorpad en een paar zachte inlages erboven)
voor buitenritten hangt het vooral af van je rijstijl. Ikzelf stap het grootste gedeelte, stukken die goed zijn galoppeer ik, waar ik in basistempo gewoon blijf zitten, en enkel in rengalop ietwat uit men zadel kom (paardlief heeft een korte stop, en anders kukel ik er wel eens over)
draven doe ik wel al lichtrijdend, maar dit zijn stukjes van max 100 m dus beperkend.
dressuurmatig rij ik wel makkelijk een uurtje, en zit ik niet veel door, maar ook hier nog geen problemen opgemerkt.
als je zegt van: ik doe lange afstanden en ik rij vooral in draf (en lichtrijdend) zou ik ook kijken voor een wat steviger boomlooszadel.