Kneveltrens beter voor jong paard of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

izzy1985

Kneveltrens beter voor jong paard of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 17:53

Hallo, ik vroeg me af of het waar is dat een kneveltrens (dubbelgebroken) stiller in de mond ligt waardoor het prettiger zou zijn voor onder andere jonge paarden. Op de spaanse rijschool in Wenen rijden ze ook de jonge hengsten ermee.

Ik heb zelf een jong paard die ik nu zoveel mogelijk bitloos wil wil aanleren, maar ik wil ook dat ze aan een bit leert wennen. Daarvoor ben ik op zoek naar iets wat relatief vriendelijk is voor de mond ( ik weet, het ligt grotendeels aan je eigen handen, maar toch ;) )

Wat zijn jullie ideeen erover?

Kim14

Re: Kneveltrens beter voor jong paard of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:54

Vind het een erg fijn bit, dat behalve stiller in de mond ook duidelijker is voor een paard. Vooral met stuurhulpen aanleren, dit bit drukt een beetje tegen de wang aan waardoor het makkelijker te snappen is.

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:05

Indd dubbelgebroken, of ongebroken.

Kirsten_Ches

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:15

Kim14 schreef:
Vind het een erg fijn bit, dat behalve stiller in de mond ook duidelijker is voor een paard. Vooral met stuurhulpen aanleren, dit bit drukt een beetje tegen de wang aan waardoor het makkelijker te snappen is.

hier sluit ik me volledig bij aan, een erg fijn bit voor een jong paard :j en dan zou ik voor een dubbelgebroken gaan, en als je dat op den duur niet bevalt kun je altijd enkelgebroken proberen ;)

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 07:53

En dan eerst zonder knevelriempje gebruiken lijkt me. Wat doet dat riempje eigenlijk?
En als het dan zo'n fijn bit is, waarom zie je het dan zo weinig?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 07:56

Ik zou het ook zeker aanraden. Maar als ik de reacties om me heen hoor dan vinden ze het geen mooi bit of ze denken dat je een dierenbeul bent omdat ze denken dat het heel scherp is. Het is dus vooral ontwetendheid.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 08:09

Ik heb op mijn werk ook een pony voorzien van een kneveltrens.
Een meisje heeft toen rond lopen bazuinen dat wij paarden mishandelden. Dit hoorde ik via via.
In de les sprak ik haar hierop aan, en kreeg ze me een kleur... wie heeft dat gezegd zegt ze geschrokken..

Maar goed, ik zeg dit bitje is juist zachter, omdat mensen, waaronder jij, teveel met een teugel sturen, en zo het hele bit door de mond trekken...
En dus uitgelegd dat dat dankzij dit bit niet kon, en dat de druk op de wangen de druk is die het paard stuurt.

Maar goed, vind het op zich in sommige situaties wel fijne bitten.

Maar voor het aanrijden gebruik ik gewoon een bus of watertrens. Ik leer een jong paard sturen op de zit en de druk van de buitenteugel tegen de hals.
Dus dan maakt het bit niet uit uiteraard..

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 08:32

Ik ben ook voorstander van het gebruik van een knevel bij een jong paard. Juist om wat de rest ook al zegt, het maakt het sturen makkerlijker en het ligt heel stabiel in de mond.

Maar als jij je paard bitloos wilt inrijden, waarom maak je dan geen gebruik van een sidepull oid en doet er los een bitje bij in ;)
Voorbeeld:
Afbeelding

Dit is mijn jonge merrie, die hebben we zo ingereden. Is ook bitloos ingereden maar leerde gelijk wat een trens was. Wij hebben hier zo een hele poos mee rondgereden, en toen het sturen echt al zat pas de overstap gemaakt naar op trens rijden. En ook dat kan je dan heel geleidelijk doen, je begint gewoon te rijden op sidepull oid en aan het einde haak je even je teugels om op de trens.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 08:48

Hmz slim idee, heb mogelijk een probleem: mijn paard heeft geen standaard hoofdmaat en daardoor ben ik beperkt in het uitzoeken van (bitloze) hoofdstellen...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 09:09

Ik ben absoluut geen voorstander van een knevel trens.
op het moment dat er nl aan een zijde ingewerkt wordt door de (misschien)onbewuste ruiterhand, komt de zijkant van het bit, als druk langs de wang/mond van het paard gedrukt.
dat geeft een extra druk, soort beknellend/opgesloten gevoel geeft dit aan de paarden.
met een simpel dubbelgebroken watertrens heb je de minste druk in de paardenmond.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:31

Een knevelriempje zorgt ervoor dat bij aanname van de teugels ene lichte hefboomwerking ontstaat. Hierdoor wordt de inwerking soms wat zwaarder gemaakt bij bijvoorbeeld springen of een buitenrit.

nombrado, een watertrens is juist heel erg beweeglijk in de paardenmond want als zeer vervelend ervaren kan worden. De kneveltrens ligt mooi stil en stabiel, mede dankzij de scharen. En ja, die druk kan inderdaad ook als vervelend bevonden worden. Daarom is het ook een kwestie van uitproberen welke bitring het jonge paard het fijnste vind.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:05

magda_90 schreef:
nombrado, een watertrens is juist heel erg beweeglijk in de paardenmond want als zeer vervelend ervaren kan worden. De kneveltrens ligt mooi stil en stabiel, mede dankzij de scharen. En ja, die druk kan inderdaad ook als vervelend bevonden worden. Daarom is het ook een kwestie van uitproberen welke bitring het jonge paard het fijnste vind.

helemaal met een jong en gevoelig paard vind ik dit juist géén goede keuze.
als de watertrens niet stil ligt , of teveel beweegt in de mond? komt dat altijd door de onbewuste ruiterhand.
Als een ruiter eerst leert (bij het beleren) het paard zelf te sturen op zit hulp en nauwelijks aan het bit komt, is er niks aan de hand.
Ik heb hier de zoveelste ruiter , die hier voorbij kwam (buitenrit), paard helemaal in de stress, door enorme druk op mond, lagen en ook nog eens zijkant van de mond door een kneveltrens, geadviseerd een ander bit in te hangen.
ze rijden nu rustig voorbij , met een gewoon watertrensje , ontspannen.....paard ontspannen, ruiter ontspannen.
Eigenlijk is het feit daar, dat als je je als ruiter niet bewust bent van de handen en handgebruik, je eerst daarin zal moeten bekwamen, alvorens te gaan rijden.
Sturen doe je nl niet aan het hoofd van een paard.
(een paard stuurt ook niet met zijn hoofd, dat doet hij met zijn achterhand)
Mocht het paard de watertrens als speelobject gaan gebruiken, kan je altijd nog voor een bustrens kiezen..., maar nooit een kneveltrens (knevel...het woord zegt het al...vast!)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:14

Wanneer je puur kijkt naar het ontwerp van een watertrens en een kneveltrens (en daar tussenin de bus- en de D-trens), dan zorgt het ontwerp er alleen al voor dat het mondstuk van de watertrens beweeglijker is dan de bitringen waarin het mondstuk vast ligt. De ruiterhanden kunnen dit echter versterken, maar het ontwerp speelt zeker ook een belangrijke rol hierin.

Een kneveltrens is overigens niet eens zoveel verschillend met een D-trens, en een D-trens wederom niet veel verschillend met een bustrens.

Tot slot, een kneveltrens is niets anders dan een onderdeel van de trensbitten. Het ene (jonge) paard loopt er perfect mee weg en de andere prefereert meer speling met het mondstuk.

wouterfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:34

Het inrijden van jonge paarden ben ik het niet helemaal mee eens, dan inderdaad zoals CM_ zegt op je zit en de buitenteugel.
Bij jonge springpaarden daarentegen de eerste springtrainingen maken wij meestal gebruik van een dubbelgebroken kneveltrens.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:49

Mijn ervaring is
Vast is vast en kan nauwelijks meer losgekregen worden.
Paarden die extreem op hand gereden zijn, en dus geleerd hebben het kaakgewricht vast te zetten, is het heel moeilijk weer te leren ontspannen in de kaak.
Terwijl een jong paard meteen geleerd is te ontspannen in de kaak, dit probleem niet heeft en veel makkelijker ontspannen door het hele lichaam (incl kaak) gereden kan worden.

Een bewuste ruiterhand kan met alles in principe rijden....trens, st en tr, stang, knevel.
maar ik zie nu zoveel onbewuste ruiters met een kneveltrens rijden, en heb laatst een net beleerde (door een bekend staande trainingsstal nota bene) ingereden pony gereden....ik stapte erop, met kneveltrens, en ben meteen een bit gaan halen om dit meteen te veranderen.
paard vluchtte en zette kaak nu al vast. Pony was onhandelbaar en als levensgevaarlijk terug gestuurd (door trainingsstal) naar de eigenaar.
(vastzetten is voorkomen van pijn)
Kneveltrens afgedaan, weer de training met een dubbel gebroken watertrensje voortgezet, en leren ontspannen aan de kaak. (ontspanning ruiterhand)
pony rijd nu gewoon lekker relaxed buitenritje langs drukke wegen en in het dorp
(levensgevaarlijke pony?)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:51

Je zegt het nu zelf in je bericht: niet de kneveltrens is hier de schuldige, maar de ruiters die er mee om gaan. Van nature is een kneveltrens een prachtige trens voor de jonge paarden, maar het zijn de ruiters die er niet mee weten om te gaan.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:55

magda_90 schreef:
Je zegt het nu zelf in je bericht: niet de kneveltrens is hier de schuldige, maar de ruiters die er mee om gaan. Van nature is een kneveltrens een prachtige trens voor de jonge paarden, maar het zijn de ruiters die er niet mee weten om te gaan.

Is ook zo
maar ik denk dat ongeveer 85 % van de ruiters hier geen idee hebben
dus ben ik zeker geen voorstander dit aan te raden aan onbewuste ruiterhandruiters.
Ik heb zelf heel wat jonge (andalusier) hengsten beleerd, gereden en opgeleid...geen van alle met kneveltrens, vind ik ook totaal niet nodig. Ik begrijp absoluut het nut er niet van.
Volgens mij komt die hype ook uit wenen (daar rijden ze de hengsten er ook mee volgens mij...)
Het voelt voor mij ook als een vast iets in mijn handen als ze dit in hebben.
zelfs met een bustrens vind ik het vaak al een drama, ik wil een heel ontspannen mondje voelen en behouden.
dan rijd ik nog liever met een stang (portugese) en losse handjes :+

maar wat bedoel jij met dat het bit mooi stil moet liggen?

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:02

Ik heb er ook een kneveltrens in hangen en mijn paard reageert hier super goed op.
Het is een dubbel gebroken trens. Waarom heb ik hem er in hangen?
Mijn paard kan nog wel eens uit het niets exploderen (5 jr) en gaan rennen waardoor er levensgevaarlijke situatie's ontstonden. Dan had ik die kneveltrens even nodig om hem om te trekken. banketstaaf gezegd.
en ja dat wil ik niet met een watertrens die je zo door zijn mond heen trekt.
Tuurlijk moet je niet trekken aan je bit maar sommige momenten en bij sommige paarden is dit echt wel eens nodig.
Het laatste half jaar is mijn paard een stuk rustiger geworden en is hij niet echt meer nodig dus gaat er een ongebroken bustrens in :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:05

Een kneveltrens is een trens waarbij het mondstuk vast ligt tussen de bitringen. Hierdoor ligt het mondstuk stil in de mond wat geprefereerd kan worden door jonge paarden. Daarnaast heeft het dus de knevels wat het (aanleren) van sturen kan vergemakkelijken vanwege het aspect: wijken voor druk.

Als je kijkt naar een watertrens dan is het mondstuk altijd beweeglijk t.o.v. van de bitringen wat als hinderlijk ervaren kan worden.

Daarom bestaat er dus deze volgorde van beweeglijkheid in monstukken:
watertrens - bustrens - D-trens - kneveltrens (-hangende trensen)

Wat ik bedoel met het stil liggen van een bit, is dat de kneveltrens dus stiller in de mond ligt dan een watertrens. Niet ieder paard vind het dus fijn als alles zo los in de mond hangt, maar vinden het juist fijner als het bit één geheel is. Daarom wordt er ook vaak geroepen dat een ongebroken trens het handigst is om te beginnen bij groene paarden, want dat ligt dus stil in de mond en beweegt niet alle kanten op.

Maar nogmaals, dat is de theoretische werking. Per (groen/jong) paard moet er daarom gekeken worden welke soort trens het prettigst aanvoelt.

Tot slot: ik bedoel niet dat een bit stil 'moet' liggen. Dat heb je verkeerd begrepen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:30

magda_90 schreef:
Een kneveltrens is een trens waarbij het mondstuk vast ligt tussen de bitringen. Hierdoor ligt het mondstuk stil in de mond wat geprefereerd kan worden door jonge paarden. Daarnaast heeft het dus de knevels wat het (aanleren) van sturen kan vergemakkelijken vanwege het aspect: wijken voor druk.

dit begrijp ik niet
aanleren van sturen? dat doe je toch niet aan het bit?
wijken voor druk? dat doe je toch ook niet met/aan een bit?
zoals de ruiter moet durven en leren loslaten....de paarden kunnen dit veelal van nature al.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:32

_Jessie schreef:
Ik heb er ook een kneveltrens in hangen en mijn paard reageert hier super goed op.
Het is een dubbel gebroken trens. Waarom heb ik hem er in hangen?
Mijn paard kan nog wel eens uit het niets exploderen (5 jr) en gaan rennen waardoor er levensgevaarlijke situatie's ontstonden. Dan had ik die kneveltrens even nodig om hem om te trekken. banketstaaf gezegd.
en ja dat wil ik niet met een watertrens die je zo door zijn mond heen trekt.
Tuurlijk moet je niet trekken aan je bit maar sommige momenten en bij sommige paarden is dit echt wel eens nodig.
Het laatste half jaar is mijn paard een stuk rustiger geworden en is hij niet echt meer nodig dus gaat er een ongebroken bustrens in :)

dit snap ik ook niet
waarom explodeerd een paard uit het niets?
en waarom ga je er een ongebroken bustrens in doen en niet een dubbel gebroken bv?

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:35

Mijn jonge paard is soms nogal explosief van karakter nombrado. Als hij ook ergens van schrikt staat hij werkelijk waar een kwartier te trillen op de beentjes.
Dat is niet omdat hij pijn heeft, dat is allemaal uitgesloten op foto's maar gewoon zijn karakter/gedrag.
En dat gaat steeds beter en hij word steeds sneller rustig met genoeg vertrouwen in je maar dat duurt even.
en voordat dat nog niet goed genoeg is neem ik liever het zekere voor het onzekere.

Er gaat een ongebroken bustrens in op advies van de tandarts :)
Hij heeft aangegeven dat mijn paard scherpe lagen heeft een een laag gehemelte dus dat een ongebroken trens verlichting zou moeten geven.
Werkt dat niet ga ik inderdaad weer over op dubbel gebroken :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:43

nombrado schreef:
magda_90 schreef:

dit begrijp ik niet
aanleren van sturen? dat doe je toch niet aan het bit?
wijken voor druk? dat doe je toch ook niet met/aan een bit?
zoals de ruiter moet durven en leren loslaten....de paarden kunnen dit veelal van nature al.

Dat zijn de ascpecten waarom de kneveltrens is ontstaan. Het jonge paard begrijpt nog niet direct wat het is om volledig op zit gestuurd te worden, om deze fase te ondersteunen is de kneveltrens ontwikkeld zodat die mee kan helpen met oa. het sturen. Dit is een van de vele manieren waarop het jonge paard ingereden kan worden. Het bit kan dus meehelpen d.m.v. wijken voor druk.

Daarnaast kan het voor oudere paarden ook een handig bit zijn. Neem bijvoorbeeld een heet paard in een springparcours, om te voorkomen dat het bit door de mond schiet bij te veel druk, wordt er vaak een kneveltrens gebruikt, die het bit op zijn plaats houdt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:45

Wat voor maten heb je bitloos nodig als ik vragen mag?

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 15:32

Tis inmiddels een interessante discussie geworden :d
@ moonfish13; het is een trekpaard en ze heeft een vrij lang hoofd ;)

Momenteel heb ik een trainingstouwhalster wat ik gebruik voor dr.