schuurplekken (wond) singel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wendietjuhhh

schuurplekken (wond) singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 14:51

Hallo,

Sinds drie dagen rij ik mijn 4 jarige merrie weer nadat ze een veulen heeft gekregen.
De singel schuift nogal ver naar voren (raakt voorbeen soms). Daarnaast heeft ze nu dikke vette schuurplek gekregen aan 1 kant. De huid is dan ook flink beschadigd en ik kan er nu geen singel meer over leggen. De andere kant een heel klein plekje.
We hebben vandaag wat onder de singel proberen te doen maar dit is ook gaan schuiven.
Ik heb een neopreen singel.

Wat stellen jullie voor?

Groetjes wendy

it_is_me

Re: schuurplekken (wond) singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 14:53

Een singel bontje gebruiken of een zachte lederen singel?

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 14:55

Moet ik dan een echt lamsvelletje nemen of voldoet een ander ook?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 15:10

Voor mijn pony heb ik een eenvoudig bontje gebruikt, wat prima werkte. Voor mijn paard heb ik gekozen voor een zachte lederen singel en dat ging ook goed. Het is dus uitproberen wat het beste voor je paard is.

Joonas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 15:26

Je kunt een bontje gebruiken. Maar omdat je zelf aangeeft dat de singel naar voren schuift helpt een anatomische of banaansingel misschien beter.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 15:43

Daar heb ik nog niet van gehoord. Ik ga even kijken

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:10

Ik kan je voor schuurplekken de F.R.A. supersingel echt aanraden, deze bestaat volledig uit elastiek waaardoor hij meebeweegt met de buik van het paard zonder dat het zadel gaat schuiven. Een mens krijgt de singel niet uitgerekt, vandaar paardelastisch.
Het is een vrij platte singel waardoor het vel ook niet klem komt te zitten, hij is wasbaar en niet duur € 59,- op onderstaande site.

Wanneer je besluit een bontje te nemen is echt bont het beste omdat dit natuurlijke eigenschappen heeft en daardoor goed is voor de huid, een echt bontje wordt ook niet vies vanwege die eigenschappen, mits het wordt gewassen met bontwasmiddel (de vetten blijven er dan inzitten en het 'vet' zorgt ervoor dat vuil van buitenaf niet wordt opgenomen)

Daarnaast kan het ook nog helpen om voordat je opstapt en na het aansingelen de voorbenen van je paard 1 voor 1 (ja tegelijk valt niet mee :D ) naar voren te strekken zodat het vel glad zit onder de singel.

Succes!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:27

Schuurplek van voorbeen dat tegen de singel aankomt los je niet zo makkelijk op met bontjes en voorbeen strekken. Bij dat laatste zit er juist nog meer huid knel.
Ik krijg het hier weg met witte vaseline smeren op singel (ook neopreensingel) en plekjes op de huid waar die tegenaankomt en na het rijden afsponzen met 1 deel kamferspiritus op 5/6 delen water. De kamferspiritus maakt de huid wat harder/sterker, zodat die minder snel stuk gaat en de vaseline werkt als glijmiddel en voorkomt daarmee schuren.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 09:23

Bedankt voor jullie tips.
De tip van Tamary kan ik morgen eens proberen toe te passen als de wondjes wat geheeld zijn