Is ie nu dan goed? Hoofdstel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Is ie nu dan goed? Hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 12:37

Hoi,

Na dit topic: [HAR] En weer een nieuw hoofdstel heb ik weer een nieuw hoofdstel gemaakt. Ik heb zoveel mogelijk opmerkingen meegenomen, maar soms vindt de een iets mooi en de ander juist niet. Niet alle suggesties zijn dus meegenomen, heb ook zelf wat nieuws toegevoegd.

Wijzigingen ten opzichte van vorige versie:
- Overal soepeler (en stuk duurder) voeringsleer om neopreen gewikkeld
- Voering kinstuk op andere manier vastgemaakt en mooier afgewerkt
- Voering kopstuk en frontriem minder breed en mooier afgewerkt
- Keelriem met holnieten vastgemaakt in plaats van met lus door gat in leer
- Leer ingesmeerd met olie in plaats van bijenwas

In het vorige topic vonden sommigen de gespen te dik. Heb inmiddels dunnere gevonden, maar die zijn zilverkleurig. Dus moet ik eerst de andere onderdelen in het zilver zien te vinden voordat ik daar iets mee kan.

Afbeelding

Afbeelding

Hier zijn alle foto's te bekijken:

http://www.mijnalbum.nl/Album=SCWRMMMN

Laat maar horen wat jullie vinden!

Maartenn

Re: Is ie nu dan goed? Hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:38

Mooi gemaakt hoor! :o

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:45

Ziet er professioneel uit hoor! Heb je ook verdere (commerciële) plannen hierin?

En zou je hem ook eens op een paard kunnen showen, evt. incl filmpje in werking zeg maar? Ben wel benieuwd :j

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 12:49

Rijerijerije schreef:
Ziet er professioneel uit hoor! Heb je ook verdere (commerciële) plannen hierin?

En zou je hem ook eens op een paard kunnen showen, evt. incl filmpje in werking zeg maar? Ben wel benieuwd :j

Voorzichtige commerciële plannen voorlopig. Beetje lastig in werking te filmen, want dan ben ik al bezig met longeren, maar ik ga m'n best doen!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:51

Ik vind hem weer echt heel gaaf :j

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:54

vind het er heel mooi uit zien hoor, maar nog 1 dingetje. en weet niet of je dat al eerder hebt gehoord of juist met een bepaalde reden doet, maar zou de gesp van de keelriem liever andersom zien, dus met hel losse stukje naar beneden, snap je ?

maar verder toppie hoor

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 12:56

@Nuka: goed idee! (Waarom ben ik daar zelf niet opgekomen?)

Iemand zei eerder al dat het losse stukje flappert en dat dat irritant kan zijn, maar had er niet meteen een oplossing voor.

Bedankt! Ik ga eens kijken of het lukt te filmen terwijl de camera om m'n nek hangt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 13:01

Je bent echt goed bezig arno :j Dit is zeker een verbetering op je vorige. De voering is echt veel beter afgewerkt, echt heel professioneel!

En als er je plannen verder gevorderd zijn, en je hoofdstellen (zeker van deze kwaliteit) te koop gaat aanbieden, dan hoor ik het graag!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 13:04

Erg mooi hoor :)

Alleen misschien een tip: De keelriem maak je nu dicht en dan zit het flapje naar boven. Ik vind het fijner/handiger/mooier als die naar beneden zit ;)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 13:07

Het flapperen van dat losse stukje kun je toch makkelijk oplossen met een passantje?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 13:11

Rijerijerije schreef:
Het flapperen van dat losse stukje kun je toch makkelijk oplossen met een passantje?

Ja, daar twijfel ik nog over. Want als je dat doet, heb je aan de binnenkant weer een extra stukje metaal dat irritant kan zijn voor het paard (al zal dat wel meevallen). Of je moet er leer overheen doen, maar dan kun je het passantje niet meer verschuiven. Eigenlijk zoek ik nog passantje in een soort 8-vorm, maar dan een 8 in blokletters. Dan kan ik de ene 'lus' (die dus vierkant/rechthoekig is) over het leer schuiven en de andere lus is dan om het andere leer door te halen. Nu kan ik ze alleen vinden in O-vorm. Maar op zich geen probleem als het eenmaal vastzit.

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 13:23

Ziet er heel mooi uit! Lijkt me ook wel functioneel. Ik zou zo'n hoofdstel gelijk aanschaffen. :)

Alleen stoot ook ik op de keelriem. Indd op het omhoog flappend flapje en de aanzet van de keelriem aan het bakstuk, persoonlijk vond ik het met het lusje door het gaatje, zoals bij het vorige hoofstel, netter uitzien. Alleen kan ik me nu zo snel even niet bedenken hoe het anders bevestigd zou kunnen worden aangezien het bakstuk uit enkel leer bestaat(als het van dubbel leer zou zijn, zou het zo bevestigd kunnen worden als het bakstuk in de neusriem).
Nu geeft mij een beetje het idee wat ze op maneges wel eens doen als een riempje is afgebroken oid, dan wordt het ook met zo'n soort aan een kant platgeduwd, schroefachtig dingetje vastgezet.

En misschien een extra passantje bij de bakstukken en de keelriem voor wanneer het hoofdstel op het kleinste gaatje staat?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 13:43

Keelriem is inderdaad lastig. Ik wil het niet op de traditionele manier doen want dan schiet ie al snel in een wurghouding als mensen hem te strak doen. Ook moet ie voorkomen dat het hoofdstel gaat draaien en het werkt heel goed als hij dan zit zoals hij nu zit.

Heb intussen een extra passantje erop gezet. Is dit wat?

Voorkant
Afbeelding

Achterkant
Afbeelding

lotje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 13:57

mooi hoofdstel, knap gemaakt!

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 14:15

Ja, lastig verhaal met die keelriem. De passantjes zien er goed uit. :)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 17:49

Nou, voor zover het ging heb ik een filmpje gemaakt. Helaas was er een enge wind in de bomen en was er ook nog een of ander feest in de buurt. Maar Volare demonstreert hierdoor mooi dat het hoofdstel ook bij een wild springend paard netjes blijft zitten.

De keelriem is nog wel te los, maar die ga ik na de tips hier toch al veranderen dus dan kan ik hem gelijk korter maken:

Afbeelding

Andere foto:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TKFORRHI.jpg

Filmpje:

(verder geen dressuurtechnische opmerkingen aub, daar heb ik een lesgeefmens voor en het is al lastig zat met een camera om je nek)

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:07

Ik vind hem echt super netjes! Wel vind ik de gespen nog wat grof, en de keelriem wat "lomp" om het zomaar te zeggen. Maar dat kan ook komen door de gespen. :j

Edit; Zonder een grote gesp, en een iets dunner riempje ziet het er al meteen anders uit. Voorbeeldje van google;
http://kaptoom.nl/wp-content/uploads/Kaptoom.jpg

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:19

Ik roep het elk topic weer haha, maar echt super gemaakt.
Roep maar als hij te koop is, wil hem wel hebben. :j

Keelriem heb je mooi opgelost met het passantje zo.

Je paard was in het filmpje wat minder enthousiast. :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 08:27

Arno , je begint nu echt een pro te worden +:)+

Ik vind hem er super uit zien , alleen de keelriem vind ik nu te grof en ik vind die bevestiging een kneuterige uitstraling hebben , doet me een beetje denken aan die gepopnagelde fenders bij goedkope zadels :P

En dan natuurlijk het flapje omhoog bij de keelriem....

Op zich zijn dat wel de eerste gevoelens die ik er bij heb , het kan zeer zeker wel iets zijn dat je in eerste instantie "stom" vindt , maar later geen probleem meer vindt....en dan soms zelfs wel gaat waarderen weet je wel :P

Maar ik vond die bevestiging van de keelriem zo door het riempje heen zoals vorige keer echt VEEL leuker en mooier , ik vond dat wel karakter hebben :)

Zou in jouw geval dus kiezen nu voor een wat subtielere keelriem (het is nu net zo'n koppie van een mini-Shet met een te grof halster :P ) en dan is hij wat mij betreft eigenlijk wel helemaal "af" :)

Heb ik volgens mij ook wel eerder gezegd , maar een variant met een ring op de kaak (zoals bij een halster) lijkt me ook nog steeds een goede optie. Die ring verbindt dan bakstuk + kopstuk + keelriem. Door die ring krijg je een mooie knik waardoor de bakstukken ver bij de ogen vandaan blijven , het kopstuk wat verder van de oren weg kan , en je de keelriem heel specifiek kan positioneren. En dan ben je meteen van dat dubio af betreffende de bevestiging van de keelriem :)

Hihi dat filmpje , stugge bok heeft er weinig zin in :P
Laatst bijgewerkt door pmarena op 14-08-11 08:35, in het totaal 1 keer bewerkt

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 08:33

Wat een super gaaf hoofdstel!!!
Over die grove gespen, vind ik juist leuk!!
Ziet er super uit.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 08:48

echt super gaaf dat je dit zelf gemaakt hebt! mijn complimenten :D

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 08:49

Wauw, ziet er super uit! De onderlegging vind ik nu veel netter en mooier afgewerkt. De bevestiging van de keelriem vond ik bij het vorige hoofdstel wel wat hebben, maar dit zal vast veel steviger zijn. En de keelriem zou er nog wat minder grof uit mogen zien.

sjaanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 08:51

Ik vind hem hartstikke mooi! Knap dat je dat zelf kan!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 09:04

pmarena schreef:
Maar ik vond die bevestiging van de keelriem zo door het riempje heen zoals vorige keer echt VEEL leuker en mooier , ik vond dat wel karakter hebben :)

Nu het dilemma: als ik in plaats van deze holnieten een variant met schroefdraag gebruik en meer gaatjes maak, heb ik een verstelbare keelriem! Dat zou wel heel tof zijn. Nu zit ie nog vast aan de buitenkant van het hoofdstel, misschien is het mooier als ik hem smaller maak en aan de binnenkant vastzet?

pmarena schreef:
Zou in jouw geval dus kiezen nu voor een wat subtielere keelriem (het is nu net zo'n koppie van een mini-Shet met een te grof halster :P ) en dan is hij wat mij betreft eigenlijk wel helemaal "af" :)

Mini-shet :D Het klopt eigenlijk wel wat je zegt :o

pmarena schreef:
Heb ik volgens mij ook wel eerder gezegd , maar een variant met een ring op de kaak (zoals bij een halster) lijkt me ook nog steeds een goede optie. Die ring verbindt dan bakstuk + kopstuk + keelriem. Door die ring krijg je een mooie knik waardoor de bakstukken ver bij de ogen vandaan blijven , het kopstuk wat verder van de oren weg kan , en je de keelriem heel specifiek kan positioneren. En dan ben je meteen van dat dubio af betreffende de bevestiging van de keelriem :)

Ik ben met deze ring-variant begonnen, maar vond het toch wat veel schuiven allemaal. Kan ook door mijn onervarenheid komen, dus misschien komt er in de toekomst een tweede variant, maar ik vind het nu wel fijn dat het in een strakke lijn van de mondspleet naar achter de oren loopt.

En bedankt weer voor de tips!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 09:35

Hihi ja laat die draver het maar niet horen , maar het mini-Shet plaatje geeft wel goed aan wat ik bedoel :D

Dat met een Chicago-screw i.p.v. met deze vaste holniet snap ik niet helemaal qua verstelbaarheid... :?

O wacht ik geloof dat ik beeld heb , je bedoelt dan natuurlijk gaatjes in het BAKSTUK erbij maken , zodat je de positie van de keelriem kunt verschuiven , verder naar de neus of richting de oren :)

Hm ja dat is eigenlijk best een leuk idee !

En als je dan een leuke bewerkte Chicago screw neemt ziet het er ook wat minder kneuterig uit dan zo'n soortemet van popnagel :P

Wel zien de gaatjes in het bakstuk er dan een beetje lüllig uit misschien.... of die open gaatjes zou je dan misschien nog op kunnen vullen met C. screws , maar sowieso wordt dat een beetje druk misschien ? :)

Ik vind dit hoofdstel er ook wel comfortabel uit zien qua ruimte onder de ogen en rond de oren , niet zo knijperig en duwerig allemaal :)

Ben zelf een grote fan van een ring op de kaak maar bij dit hoofdstel van jou vind ik de ruimte ook zeker voldoende zo te zien , meestal is dat niet zo :)