nou ja probleem, inmiddels verpest het al maanden mijn goede humeur, en nu ook mijn vakantie.
graag het hele verhaal lezen en heb je een tip of een voorkeur dan graag onderbouwen.
Mijn eigen voorkeur kwa zit enz heb ik even buitenwege gelaten. bij de foto's graag letten op de pasvorm en niet hoe het zadel er uit ziet
in het kort:
voor mijn 4 jarige net beleerde arabier een podium zadel aan laten meten, deze was in mei klaar, ik helemaal blij vond het super.wel vond ik dat het zadel wat hoog boven het paard lag, maar goed ik heb voor mijn overstap naar endurance altijd engels gereden, dus dacht dat het zo hoorde..
tot na een langere rit, ( ik rijd alleen nog maar buiten)de hele schoft was opgezet en dik.
fysio er bij paard weer helemaal los laten maken en vakantie in de wei, alles is weer netjes weg getrokken
zadel lag goed vrij van de schoft, zadelmaker er weer bijgehad, en toch maar een grotere boom er in,hoewel hij ook nog steeds vond dat het eerste zadel best netjes lag. maar ook met dit zadel precies hetzelfde probleem.eigenlijk maar 1 keer mee gereden, hij protesteerde oren in de nek en zelfs omhoogkomen.
zo ken ik mijn paard niet, zadelmaker weer gebeld en afspraak gemaakt.
tussentijds de fysio maar weer laten komen en de boel weer loswerken. zadel had duidelijk geen goede invloed, en was nu ook helemaal klaar met podium.
zadelpasser kwam later die week, en gad een sommer marakesh en een zadel van the araabian company.
Op de Sommer gaf paard gelijk weer een reactie, onder de arabian liep hij goed weg. zondags met een ontspannen paard rondje door bos gestapt.
maar door al het gedoe behoorlijk aan het twijfelen, en zelfs mijn gezonde verstand begint me in de steek te laten, had ik inmiddels ook een afspraak geplant bij een andere zadelmaker die ook digitaal zadels meet.
dus afgelopen dinsdag paard in de trailer, zadel ook mee, en afgereisd naar de volgende prof.
werd daar super serieus genomen, paard wet aan alle kanten goed bekeken en zo ook het zadel wat ik nu nog te leen had, hij vond het een mooi zadel maar vond het niet passen, boom zou te wijd zijn. waardoor het zou gaan schuiven.
hij pakte 2 zadels die eventueel geschikt zouden zijn en die ik even zou proberen,
de zaldi viel al af bij het passen, die was te lang, en de massimo leek goed te liggen, dus er op.
Na een paar rondjes ontspande paard en reed ik fijn, in draf had ik het gevoel dat hij mij aan 1 zijde naar de buitenkant van het zadel gooide en nam daarbij het zadel mee.
dit was simpel op te lossen door de voorsingel te gebruiken, dat kon hij zo omzetten.
Zo gezegd zo gedaan, singelplek werd gewisseld en zadel om te testen mee naar huis.
woensdag wilde ik rijden met een kennis, en had er zo veel zin in, zadel zou eindelijk goed zijn, maar ik kon niet eens meer aansingelen

paard sond weer op de rem, en gespannen, en probeerde omhoog te komen.
snel alles er weer afgehaald en paard even op stal gezet, want na da moment ging ik even door emotionele rollercoaster.
inmiddels rijgenootje gearriveerd, en paardje och maar weer het zadel van zadelmaker 1 opgeknupt, niks aan de hand en hebben een heerlijk ritje gemaakt op een vrolijk huppelend paard staart mooi los dragend en geheel ontspannen.
Maar in mijn achterhoofd nog steeds het stemmetje van zadelpasser 2 die zegt dat het zadel dus niet past.
sorry voor het lange verhaal maar het maakt me ondertussen helemaal gek. net zadelpasser 2 weer gebeld of het kan komen door de voorsingel. Hij wilde in ieder geval de singel weer terug zetten om te kijken of het daar aan lag.
Maar die singel was juist belangrijk voor de stabiliteit

maar wat moet ik nu????????? ik weet het helemaal niet meer, gaan jullie voor 1 van de zadels of beide niet, zo nee heb je een suggestie?
ik heb dus een rondgeribte arabier, schouder loopt redelijk ver door, zadels moeten niet te lang zijn, weinig schoft, is nog iets overbouwd en zal nog wel een poosje groeien veranderen door spieren.
daar ben ik me uiteraard van bewust,
heb even foto's gemaakt van beide zadels
allereerst een krijttekening:(lijnen staan waar het zadel daadwerkelijk contact heeft met de rug paard
blauwe lijn is the arabian compagnie sadlle ( gebruikt testzadel)
witte lijn : massimo ( nieuw zadel)

zadelpasser 1:

zadelpasser 2

zadel 1:

zadel 2: