Slofteugel zelf maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rumpleteaser

Slofteugel zelf maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 13:23

Uit nieuwsgierigheid:

Heeft hier wel eens iemand zelf een slofteugel in elkaar geklust?
Ik heb wel eens ergens opgevangen dat dat helemaal niet zo lastig is.
Zelf ben ik helemaal niet zo handig (en koop ik liever eentje bij de winkel of online) :D
Maar ben wel nieuwsgierig naar wie dit wel eens heeft gedaan en hoe dat dan moet.

Groetjes,
Rumpleteaser

ps: heb je er nog eentje te koop liggen? Dan heb ik belangstelling!
[EA-GZ-RP] Gezocht: slofteugel met clipjes maat Full/paard

Angela

Re: Slofteugel zelf maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:40

Waarom zou je dat gaan sleutelen? Een slofteugel is niet duur, en gewoon een hele lange teugel. Ik zou ivm de grip ook niet met touwtjes of iets dergelijks gaan werken. Mocht je echt heel budget willen: laat bij een schoenmaker 2 gewone teugels aan elkaar maken tot 1 lange teugel.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 13:46

Geen idee waarom ze zelf gaan sleutelen :D Misschien toch goedkoper?
Of handig als je iets met clipjes, katrolletjes en een singellus wilt.

Ellen_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:51

Zo heeft mijn trainer het mij geleerd, heeft het zelfde effect als een slofteugels alleen veel minder schadelijk!
Je neemt 2 binnenbanden van een fiets - je steekt die door de bitringen en aan de andere kant er weer onderdoor, zodat de band vastzit aan je bit - dan steek je, je singels erdoor en singel je aan.

Heel erg makkelijk en werkt ongelofelijk goed!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:54

Wat een raar idee?! Ik ga toch niet met twee rubberbanden tussen bit en singel rijden? Dat zit toch veel te vast? Het voordeel van een slofteugel is juist dat een handige ruiter op het juiste moment los kan laten. Maar die rubberbanden kan je toch nooit loslaten? Ik snap wel dat het erg goed werkt, je bind namelijk gewoon je paard vast met z'n hoofd aan de singel, dus hij kan geen kant uit.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:01

Een trainer bij ons op sqtal heeft zo wel zelf een pessoa in elkaar geknutseld met binnenbanden van een fiets, werkelijk effectief moet ik zeggen :D

een ander meisje heeft met zeiltouw en enkele gespen/clips een slof gemaakt. veel handiger en goedkoper volgens haar. nu wil ik bestgelovendat rond touw sneller release geeft dan een platte teugel, maar dat meisje gebruitk geen "gewone" teugels als ze met slof rijdt := (is wel een reining ruiter)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:03

Gewoon eentje kopen in de winkel of op MP :D
Heb ze hier al voor €20 ;)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 14:06

petitparis schreef:
een ander meisje heeft met zeiltouw en enkele gespen/clips een slof gemaakt. veel handiger en goedkoper volgens haar. nu wil ik bestgelovendat rond touw sneller release geeft dan een platte teugel, maar dat meisje gebruitk geen "gewone" teugels als ze met slof rijdt := (is wel een reining ruiter)

Precies, zo heb ik het inderdaad ook begrepen. Maar hoe je dat dus moet doen, daar ben ik wel nieuwsgierig naar :)

_Amigo schreef:
Gewoon eentje kopen in de winkel of op MP :D
Heb ze hier al voor €20 ;)

Daar gaat het niet om ;) ik ben gewoon benieuwd hoe dat dus moet :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:18

uhm volgens mij lang touw 2 musketon gespjes (zoals aan een halstertouw, maar dan in't kleiner) erover schuiven en elk uiteinde van het touw vastknopen aan zo'n musketongesp. zij heeft een singel met "ogen", anders heb je nog een singellus nodig.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 15:21

Doodsimpel dus :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 16:18

idd je moet alleen "goede" knopen kunnen leggen die niet uit zichzelf loskomen :D

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 16:45

Je kunt ook een oude longeerlijn gebruiken heb ik ooit ergens gelezen.. dan gebruik je de 'lus' van de longeerlijn om die om je singel te doen en dan knip je 'm op de juiste lengte en maak je aan de andere kant nog een lus (of knoop je vast aan de al bestaande lus als je de slof tussen de voorbenen door gebruikt). Simpel, effectief en snijdt niet in je handen of op de huid van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 16:48

Ellen_WB schreef:
Zo heeft mijn trainer het mij geleerd, heeft het zelfde effect als een slofteugels alleen veel minder schadelijk!
Je neemt 2 binnenbanden van een fiets - je steekt die door de bitringen en aan de andere kant er weer onderdoor, zodat de band vastzit aan je bit - dan steek je, je singels erdoor en singel je aan.

Dat zal lekker branden tussen de benen..

Daarbij heb je dan gewoon een bijzet en geen slof

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:16

Je kan ook gewoon zelf musketon haakjes ed kopen en eraan maken. :+

Maargoed, een vriendin heeft dat wel gedaan, lange webband lijnen, aan elkaar geknupt en dan musketon haakjes eraan. Zelfde als dus gewoon een slof kopen en zelf musketon haakjes eraan maken :Y)

Ellen_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:54

Anoniem schreef:
Ellen_WB schreef:

Dat zal lekker branden tussen de benen..

Daarbij heb je dan gewoon een bijzet en geen slof

Brand absoluut niet en is niet schadelijk :)