Hoofdstel kapot, wat doe je dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Hoofdstel kapot, wat doe je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 09:59

A - Ik koop een nieuwe
B - Ik breng hem naar de (schoen)maker, om opnieuw te laten stikken
C - Ik ga zelf aan het "prutsen"

Ik kies dus voor C! :P :+

Begin dit jaar had ik een nieuw (wel is waar een goedkoop) hoofdstel gekocht, ding was zo stug als maar kon dus eerst goed in wezen vetten en niet gebruikt. Had hem gekocht voor in eerste instantie het longeren, en als ik eens leuke foto's wou maken met hoofdstel in eigenlijk een beetje voor "erbij" dus. ;)

Nou direct al bij de 2e keer gebruiken, paardlief had weinig zin om mee te lopen en vriendlief dacht wel even te helpen. Pakt dus bij het hoofdstel (neusriem) vast en trekt. Toen was het KNAP! Juist, neusriem kapot. Hij is precies op de stiknaad (ofwel waar het stuk wat over het hoofd gaat aan het deel wat over de neus gaat vast gestikt zit). Ik boos natuurlijk en vriendlief vond dat ik er mee terug moest gaan, immers was het hoofdstel net nieuw en dit mocht gewoon niet. Ik had er weinig zin in, ding was toch goedkoop en ach even naar de schoenmaker hier in de buurt (die staat overigens bekend de lastigste problemen qua leer op te lossen, evenals maakt ie ook veel paardenspullen die kapot zijn gegaan (dekens, halsters en noem maar op) en hij is ook zo weer gemaakt. Moet gewoon even opnieuw gestikt worden, het leer zelf is verder niet kapot o.i.d.

Nou hoofdstel werd aan de kant gelegd onder het mom van, als ik een keer die kant op moet dan neem ik hem wel mee. Tot dat die er zo een halfjaar lag en ik geen zin meer had om hem weg te brengen. Keek in mijn poetskist, en ja hoor het lag er nog in! Mijn pektouw met naald!! :D Goed, ik dus met dat touw en de naald bezig gegaan (+ een hamer, anders krijg je met geen mogelijkheid de naald door het leer), en kijk aan het hoofdstel is weer gemaakt. :)

Het is overigens wel op een stuk wat verder geen druk heeft, dus ik durfde het wel aan. Mocht ie geknapt zijn op een stuk wat wel degelijk druk heeft of wat gewoon echt goed vast moet blijven had ik het denk ik wel gewoon weg gebracht. Maar zo zie je maar weer waar je poetskoffer inhoud wel niet handig voor kan zijn. :j

DearLove

Re: Hoofdstel kapot, wat doe je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 10:02

Handig! zijn er foto's van?

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 10:09

Een vriendin van me had laatst het zelfde defect aan haar neusriem. Is voor 4.5 euro netjes hersteld door de zadelmaker, zie je niets van. Spaart me de 'moeite' :D Maar wel leuk dat je zo handig bent ermee :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 10:14

Heb geen foto's gemaakt van voor, tijdens en na sorry! Ook niet aan gedacht.
Ah ja het is ook echt niet duur om het even te laten stikken, denk zelfs nog dat die schoenmaker hier er niet eens wat voor vraagt en het 5 minuten werk is Daarom ook geen zin om er speciaal voor heen te moeten rijden :+ . Al moet ik zeggen dat ik ook niet lang (hooguit 10 minuutjes) bezig ben geweest. :)

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:29

ik koop een nieuwe

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:31

Ik ook A!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:32

Je zou eens aan een zadelmaker moeten vragen of hij een reparatie setje voor je heeft. Dan heb je een speciale naald en een gaatjesmaker erbij. Ik heb ooit stage gelopen op een manege en daar moest ik ook tuig repareren. Ging daar heel makkelijk mee!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:50

Ik ben geneigd te kiezen voor A, ik hou niet van kapotte spullen.
Echter, toen mijn paard het bakstuk van het hoofdstel kapot trok (en dat ding me nogal wat gekost heeft en nog laaaang niet aan vervanging toe was) ben ik snel naar de schoenmaker gehuppelt. :+

Ik moet het gewoon leren :+
Net als met dekens, hups wegbrengen, niet direct een nieuwe kopen, dekens worden toch wel gesloopt. }:0

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:53

Ik zou teruggaan naar een winkel, dan mogen ze het voor je gaan regelen/oplossen dat je met het resultaat (wat het ook mag zijn) tevreden bent.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:59

hangt er vanaf, sommige dingen laat ik herstellen en sommige zijn gewoon voor de vuilbak... Zelf aan klungelen, zelden

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:06

Dat hangt van de mate van "kapot zijn" af. Een los stikseltje of gespje kan mijn moeder oplossen. Wanneer het leer te dik is of wanneer het op een moeilijke plaats is gaat die naar de schoenmaker.
Wanneer het leer echt kapot/versleten is of het is een oud hoofdstel met meerdere mankementen, dan koop ik gewoon een nieuwe.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 16:03

Ik zou een nieuwe kopen. Altijd leuk om paarden spullen te kopen! Maar het is ook leuk en creatief om het hoofdstel zelf te maken!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 16:06

ik laat het mijn moeder doen :D
waar een moeder wel niet handig voor is :j

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 16:06

1997suus schreef:
Ik zou een nieuwe kopen. Altijd leuk om paarden spullen te kopen! Maar het is ook leuk en creatief om het hoofdstel zelf te maken!

maar als je steeds alles nieuw moet kopen gaat je geld snel op hoor :D paarden zijn al zo'n duur grapje

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 16:10

suikermeisje schreef:
1997suus schreef:

maar als je steeds alles nieuw moet kopen gaat je geld snel op hoor :D paarden zijn al zo'n duur grapje

Haha dat klopt :o Maar voor 1 keertje zou ik het niet erg vinden, ik koop dan ook niet de duurste spullen! :)

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:08

ik zou kiezen voor A, heb ik een goede rede voor een nieuw hoofdstel :+

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:10

Trainings hoofdstellen breng ik weg om te laten maken.
Concours hoofdstellen worden dan nieuw gekocht, al ligt het eraan wat er mankeert. Ik vind het na reparatie vaak niet zo mooi meer als eerst.

Kapotte deken vorige winter heb ik wel weer zelf in elkaar geknutselt met naald en draad. :')

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:14

kleine dingetjes die niet gestikt hoeven te worden doe ik zelf... Zoals de pinnetjes van de gespen
Voor een klein stiksel ga ik naar de schoenmaker...
Is het leer gescheurd dat vertrouw ik het hoofdstel toch echt niet meer en ga ik voor een nieuwe...

Maar als je je hoofdstel goed verzorgt.. gaat hij (bij mij..) toch een aantal jaar mee..

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:16

Denk dat het ook wel wat uitmaakt of je een schoenmaker of iets in de buurt hebt!
Wij hebben vlakbij een zadelmaker, dus dan breng je sneller kapotte spullen daarheen.

Heb overigens ook betere ervaringen met de zadelmaker, dan met de schoenmaker. :)