Mijn zadel klappert

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DonDon

Mijn zadel klappert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 10:26

Heeei,

Sinds 1 en half week ben ik een gelukkige eigenaar van mijn nieuwe pony Pebbles van pippi's farm.

Ik had zelf nog een zadel thuis liggen. Het zadel zat er namelijk niet bij. Alleen dit zadel klappert! Het zadel is van het merk merano en het is een 18 inch zadel. De boommaat weet ik helaas niet. Waar ligt het aan dat het zadel klappert? Ik heb een dik dekje er onder gedaan en een bontje van kalvakade maar hij blijft een beetje klapperen. Het is een pony van 1.43 een appaloosa en slank gebouwd. Ik ben zelf maar rond de 40 kilo.

Is het verstandig om niet meer te gaan rijden? Ik ben al op zoek naar een nieuw zadel en ben van plan om een zadelmaker te gaan vragen. Mijn budget is niet hoog dus voor €1000,- wil ik geen zadel. Wat voor een merk raden jullie aan. Trouwens de vorige eigenaar had een kiefer wien deluxe 17,5 inch en laten verbouwen.

shirleyp
Blogger

Re: Mijn zadel klapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:29

Ik zou die merano snel verkopen, zijn waardeloze zadels. Je hebt ook leuke tweedehands zadels bij verschillende zadelmakers voor een leuk bedrag.

Niet meer met het zadel rijden, dan maak je de rug van je paard kapot. Kun je niet even longeren of zonder zadel rijden?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:29

al je zadel klappert dan past hij gewoon niet.

laat een zadelmaker langskomen en kijk of hij het zadel passend kan maken. onder een goed passend zadel heb je geen bontjes en dikke dekjes nodig.

als hij hem niet passend kan maken heeft hij vast wel leuke tweedehands zadels liggen die wel op jou paard passen.

hier merken gaan roepen heeft geen zin, want je kunt pas zien of een zadel past als hij op je paard/pony ligt.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 10:30

shirleyp schreef:
Ik zou die merano snel verkopen, zijn waardeloze zadels. Je hebt ook leuke tweedehands zadels bij verschillende zadelmakers voor een leuk bedrag.

Niet meer met het zadel rijden, dan maak je de rug van je paard kapot. Kun je niet even longeren of zonder zadel rijden?

Ja dat lukt wel :) bedankt voor de tip :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:31

ik zie dat een merano een zadelmarkt zadel is en zadelmarkt staat bekend om zijn slecht zadels.

koop liever een goede tweedehandse dan een slechte nieuwe!

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 10:31

loulou schreef:
ik zie dat een merano een zadelmarkt zadel is en zadelmarkt staat bekend om zijn slecht zadels.

koop liever een goede tweedehandse dan een slechte nieuwe!

Ik heb hem niet bij zadelmarkt gekocht trouwens :).... Hij was van mijn moeder geweest en die had er veel plezier mee...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:33

Het zou wel heel raar zijn als je toevallig een perfect passend zadel had liggen , daar de pasvorm heel erg nauw komt en er zoveel verschillende maten zadels verkrijgbaar zijn.

Merano is niet bepaald een goed merk en een 18 inch zadel is waarschijnlijk sowieso ook veels te groot , zowel voor jou qua zitting als ook voor de pony qua ruglengte. De lengte van de zitting kan een zadelmaker niet inkorten.

Dit zadel weg doen en snel op zoek naar een goed passend zadel dus !

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:34

Een zadel die klappert op de rug van het paard, past gewoon niet!
Ik zou er niet meer mee gaan rijden op je pony.
Je pony kan pijn/rugproblemen krijgen door een niet passend zadel.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 10:35

pmarena schreef:
Het zou wel heel raar zijn als je toevallig een perfect passend zadel had liggen , daar de pasvorm heel erg nauw komt en er zoveel verschillende maten zadels verkrijgbaar zijn.

Merano is niet bepaald een goed merk en een 18 inch zadel is waarschijnlijk sowieso ook veels te groot , zowel voor jou qua zitting als ook voor de pony qua ruglengte. De lengte van de zitting kan een zadelmaker niet inkorten.

Dit zadel weg doen en snel op zoek naar een goed passend zadel dus !

Kijk hier heb ik wat aan dankje! Ik heb hem al te koop staan :). Wel zonde.. maarja is niet anders :) De boommaat speelt toch de grootste rol voor het paard en de inches voor je zit?

Heb er trouwens 2 keer op gereden meer niet om te kijken of ie goed ligt :)

pmarena

Re: Mijn zadel klappert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:36

De breedte van de voorkant rond de schoft , de ronding van de boom van voren naar achteren over de rug , de vorm van de kussens , de totale lengte van het zadel , de lengte en vorm van zitting en zweetbladen , de vorm van de kniewrongen als die er op zitten , de positie van de beugelriem-ophanging....allemaal belangrijke zaken die bepalen of een zadel wel of niet fijn aanvoelt.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:41

En idd , de inches betreffen jouw achterste! :D

Met jouw 40 kg is een 18 inch zadel wrs veeel te groot voor jou!
Wrs pas jij gemakkelijk in een 17 inch zadel. Dit maakt het zadel ook korter waardoor ie wrs ook beter op de rug van jouw pony past. (Tenzij jouw pony een hele lange rug heeft!)

Maar allereerst is het natuurlijk belangrijk een zadel te laten aanmeten door een zadelmaker/passer.
Daarna moet ie bij jou goed en lakker zitten. :j

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 10:41

pmarena schreef:
De breedte van de voorkant rond de schoft , de ronding van de boom van voren naar achteren over de rug , de vorm van de kussens , de totale lengte van het zadel , de lengte en vorm van zitting en zweetbladen , de vorm van de kniewrongen als die er op zitten , de positie van de beugelriem-ophanging....allemaal belangrijke zaken die bepalen of een zadel wel of niet fijn aanvoelt.

Ik zal eens een zadelmaker laten kijken.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:42

Als je een beperkt budget hebt kun je beter voor een tweedehands merkzadel gaan dan een goedkoper nieuw zadel. Het is veel betere kwaliteit, ze blijven veel langer goed en als je je zadel ooit weer moet verkopen houden ze hun waarde vast. Ik heb zelf twee keer een zadel gekocht, allebei Stübben. Eentje daarvan zo'n 10 jaar geleden voor omgerekend 550 euro. Die heb ik vorig jaar verkocht, voor 450 euro. Zadel was minstens 15 jaar oud, maar zag er nog ongebruikt uit. Mijn andere Stübben is wat jonger, en daar hetzelfde verhaal: ziet er nog als nieuw uit.

Laat een zadelpasser langskomen, vertel hem wat je budget is en dat je een tweedehands zadel zoekt. Dan weet je zeker dat je zadel goed past, voor zowel je pony als jou!

Zadelmarkt en andere goedkope zadels is, grof gezegd, troep. Het kan zijn dat je toevallig een niet zo heel slechte hebt, maar gezien de prijs van zo'n zadel, daar kun je nog geen fatsoenlijk leer van kopen, laat staan ook nog eens een goede boom plus arbeidsloon.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:48

Maak van die 15 jaar maar dertig, mijn eerste zadel zag er met 15 nog uit als bijna nieuw. Ik heb altijd geleerd: een goed zadel gaat langer mee dan je paard (dus zo'n 30 jaar). Op de lange termijn is een merkzadel dus goedkoper dan een 'goedkoop' zadelmarkt ding. Mijn zadel heeft me uiteindelijk 10 euro per jaar gekost!

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 10:52

Traiectum schreef:
Maak van die 15 jaar maar dertig, mijn eerste zadel zag er met 15 nog uit als bijna nieuw. Ik heb altijd geleerd: een goed zadel gaat langer mee dan je paard (dus zo'n 30 jaar). Op de lange termijn is een merkzadel dus goedkoper dan een 'goedkoop' zadelmarkt ding. Mijn zadel heeft me uiteindelijk 10 euro per jaar gekost!

ja inderdaad. Het lijkt op zich wel een groot bedrag in één keer maar als ik verder kijk doe ik er wel lang mee.. maar ik ga denk ik toch voor een tweedehands zadel :).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:59

Tweedehands , nagekeken door een goede zadelmaker , is prima hoor.

Er zijn maar weinig mensen die hun zadel echt 30 jaar houden :P

Vaak gaat er iets kapot , wil men weer eens iets nieuws , verandert qua interesse / rijstijl , er komt een ander paard met een ander model rug , of het zadel blijkt toch niet goed (meer) te passen en hup er komt weer een nieuwe.

Daarom kun je het beste kijken voor een zadel dat goed aanpasbaar is en van een kwaliteit / merk dat redelijk populair en waardevast is zodat je er niet al te veel op verliest als je hem weer kwijt wilt.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 11:06

Ik ben van plan deze pony te houden :). Maar inderdaad laat een zadelmaker eventjes kijken :) Die weet toch het beste :)

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 12:52

Ik weet dat het lang geleden is maar ik wil jullie toch op de hoogte stellen.

Ik heb al een tijd terug precies het zelfde zadel gevonden als de vorige eigenaresse.

Een kieffer wien zadel. Hij past perfect de zadelmaker heeft er naar gekeken. Nu laat ik hem nog wel opnieuw opvullen deze woensdag. Er zaten namelijk bobbels in. Heb het zadel goedkoop gekocht en was ook de goede prijs volgens de zadelmaker.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:54

Dat is nou ook niet bepaald een zeldzaam zadel , hihi , daar zijn er zat van te vinden.

Fijn dat je het zo hebt kunnen regelen +:)+

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:01

Amaryllis schreef:
Een zadel is een investering voor het leven in 2 opzichten: met een goed zadel kun je zeker 15 jaar vooruit als je het goed bijhoud EN je verlengt echt de levensduur van je pony er mee.
Ik zie dat je in Elst woont, daar kom ik ook vandaan. Heb evt nog wel wat nummers van mensen hier in de buurt.

De mijne is ook al 10 jaar oud, van een echt goede zadelmaker, en ziet er nog super goed uit!
Je kan beter een hele goede 2ehands nemen, dan een minder goede 1ste hands.
Een beetje gebruikssporen maakt niet uit toch :)?

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 10:14

Ooh de zadelmaker is geweest: Ferdinand heet hij. Wat ben ik blij dat ik een andere zadelmaker heb laten komen. Deze zei dat ie niet goed lag en Pebbles mijn pony rugklachten er van krijgt. Ze trok met de spieren. Nu heeft hij het zadel meegenomen en gaat hem op de pers leggen. Ook de kussens recht trekken. Hij zei als het zadel goed is gaan deze klachten vanzelf weg. Hij neemt de tijd en heeft de hele schoft opgemeten. Kortom een zeer goede zadelmaker waar ik tevreden over ben.

Theo kevenaar heb ik dus geen goede ervaringen mee. Werd mij namelijk verteld dat het zadel goed was maar wel opnieuw opgevuld moest worden.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 14:13

LisaFaded schreef:
Ooh de zadelmaker is geweest: Ferdinand heet hij. Wat ben ik blij dat ik een andere zadelmaker heb laten komen. Deze zei dat ie niet goed lag en Pebbles mijn pony rugklachten er van krijgt. Ze trok met de spieren. Nu heeft hij het zadel meegenomen en gaat hem op de pers leggen. Ook de kussens recht trekken. Hij zei als het zadel goed is gaan deze klachten vanzelf weg. Hij neemt de tijd en heeft de hele schoft opgemeten. Kortom een zeer goede zadelmaker waar ik tevreden over ben.
Theo kevenaar heb ik dus geen goede ervaringen mee. Werd mij namelijk verteld dat het zadel goed was maar wel opnieuw opgevuld moest worden.

Goed om te horen! :) Ik ben zelf ook heel erg te spreken over Ferdinand, aardige man ook!

Het staat er alleen een beetje krom, als je begint te lezen is het net of je Ferdinand slecht vond haha ;)

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 14:31

Amaryllis schreef:
LisaFaded schreef:

Goed om te horen! :) Ik ben zelf ook heel erg te spreken over Ferdinand, aardige man ook!

Het staat er alleen een beetje krom, als je begint te lezen is het net of je Ferdinand slecht vond haha ;)

Dat is juist helemaal niet zo :D. Nu ik het zo bekijk ja..

HorseAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 15:00

Als een zadel klapt, kan je er bijna altijd van uit gaan dat het zadel niet past.
Het beste is om een zadelmaker te laten komen, en samen kijken voor een nieuw zadel.
Zadelmakers zijn erg goed in adviseren wat voor zadel het beste bij je paard/pony past.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 16:28

@horseandme heb ik ook gedaan :P. Even verder kijken volgende keer haha :D