Al 8 jaar lang rijd ik met erg veel plezier op een KN symphonie 17,5 inch MK45. Dit is een héle lange zoektocht geweest destijds, om iets te vinden dat én goed lag op de probleemrug van mijn wedstrijdpaard én zo aangepast kon worden dat ik daar met mijn 'handicaps' ook goed op kon zitten. In tussentijd heb ik ook diverse andere paarden ermee gereden, en momenteel ligt het met succes op mijn 5 jarige KWPN merrie.
Binnenkort komt er - als hij goedgekeurd wordt - een nieuw paard bij, en in eerste instantie was ik gewoon van plan een hagelnieuwe KN aan te laten meten. Door omstandigheden is mijn budget voor een nieuw zadel een beetje naar de knoppen geholpen en dus zoek ik nu naar een fijn alternatief. Voorlopig ligt er een nieuwe euroriding diamant voor hem klaar, dat ik tot aan de zadelpasdag (27 september pas) in bruikleen heb gekregen van de ruitersportwinkel.
Het zadel dat ik zoek moet geschikt zijn voor een rondgeribt paard, met weinig schoft en erg brede schouderpartij (kruising fries). De zadelmaker kwam zelf met de suggestie voor een euroriding Jade, ik hoor hier alleen erg wisselende verhalen over (?). Omdat het nieuwe paard qua bouw ontzettend veel lijkt op het paard waarop ik een KN destijds heb laten aanmeten, heeft de zadelmaker goede hoop dat hij een KN 17,5 inch W45 ook goed passend kan krijgen op de nieuwkomer. Door mijn beperktere budget ben ik dan echter gebonden aan een tweedehands, en helaas is het aanbod met KN wijde boommaten zéér beperkt. Daar komt nog eens bij dat ik zelf niet zo'n fan ben van 'andermans ellende', en liever de 'garantie' van een nieuw zadel heb.
Zijn er nog alternatieven?
Mijn wensenlijstje:
- Kunststof is geen optie, vind ik noch voor mezelf noch voor het paard comfortabel.
- 17,5 inch
- Bij voorkeur in bruin leverbaar
- MW/W boommaat
- Dressuur, boomloos of veelzijdig
- Wrongen moeten eventueel aangepast kunnen worden om te voorkomen dat mijn knie ontwricht
- Budget ligt momenteel op max. 1100 euro

Absolute do's and don'ts? Dan kan ik me een beetje gaan inlezen...