Zadeladvies, zie door de bomen het bos niet meer...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Zadeladvies, zie door de bomen het bos niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 10:18

Juist ja, ik zie door de bomen het bos niet meer... :')

Al 8 jaar lang rijd ik met erg veel plezier op een KN symphonie 17,5 inch MK45. Dit is een héle lange zoektocht geweest destijds, om iets te vinden dat én goed lag op de probleemrug van mijn wedstrijdpaard én zo aangepast kon worden dat ik daar met mijn 'handicaps' ook goed op kon zitten. In tussentijd heb ik ook diverse andere paarden ermee gereden, en momenteel ligt het met succes op mijn 5 jarige KWPN merrie.

Binnenkort komt er - als hij goedgekeurd wordt - een nieuw paard bij, en in eerste instantie was ik gewoon van plan een hagelnieuwe KN aan te laten meten. Door omstandigheden is mijn budget voor een nieuw zadel een beetje naar de knoppen geholpen en dus zoek ik nu naar een fijn alternatief. Voorlopig ligt er een nieuwe euroriding diamant voor hem klaar, dat ik tot aan de zadelpasdag (27 september pas) in bruikleen heb gekregen van de ruitersportwinkel.

Het zadel dat ik zoek moet geschikt zijn voor een rondgeribt paard, met weinig schoft en erg brede schouderpartij (kruising fries). De zadelmaker kwam zelf met de suggestie voor een euroriding Jade, ik hoor hier alleen erg wisselende verhalen over (?). Omdat het nieuwe paard qua bouw ontzettend veel lijkt op het paard waarop ik een KN destijds heb laten aanmeten, heeft de zadelmaker goede hoop dat hij een KN 17,5 inch W45 ook goed passend kan krijgen op de nieuwkomer. Door mijn beperktere budget ben ik dan echter gebonden aan een tweedehands, en helaas is het aanbod met KN wijde boommaten zéér beperkt. Daar komt nog eens bij dat ik zelf niet zo'n fan ben van 'andermans ellende', en liever de 'garantie' van een nieuw zadel heb.

Zijn er nog alternatieven?

Mijn wensenlijstje:
- Kunststof is geen optie, vind ik noch voor mezelf noch voor het paard comfortabel.
- 17,5 inch
- Bij voorkeur in bruin leverbaar
- MW/W boommaat
- Dressuur, boomloos of veelzijdig
- Wrongen moeten eventueel aangepast kunnen worden om te voorkomen dat mijn knie ontwricht :')
- Budget ligt momenteel op max. 1100 euro :n

Absolute do's and don'ts? Dan kan ik me een beetje gaan inlezen... :D

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:27

Misschien is dit zadel wat voor je? :
http://fijnzadel.nl/lexington-shop.htm

De Barefoot Lexington. Een boomloos dressuurzadel;
Voldoet aan al jouw eisen, behalve de kleur. :)

Het zadel kost 669 en er moet een pad bij van 89,95.

Je kunt hem ook eerst een week testen. www.fijnzadel.nl .
Ik heb zelf een andere Barefoot Versie, maar ik denk dat dit model het meest aan jouw eisen voldoet. :j

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 10:38

Heb ik wel eens naar gekeken inderdaad, ik vind het alleen zo 'log' ogen.
Misschien een hele stomme vraag, maar zou een barefoot niet gaan schuiven op een ronder paard met weinig schoft?

Sodeletuut

Re: Zadeladvies, zie door de bomen het bos niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:41

Ja het is natuurlijk geen normaal dressuurzadel, maar ik vind hem te paard wel mooi. :j

Het kan inderdaad gaan schuiven, maar als je zorgt voor een goede pommel er in, en een goede singel, dan is de kans groot dat hij wel gewoon goed ligt. Maar daar voor kan je ook naar een leverancier toe gaan met je paard, en die kunnen je dan helpen. Of je vraagt een testzadel aan. Op fijnzadel.nl kan je een pommel matentabel downloaden, en dan kan je meten welke maat je paard nodig heeft. :)

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:54

Als boomloos inderdaad toch al tot de mogelijkheden behoort, dan kun je ook eens kijken bij Buitenzinnig.nl. Zij hebben meerdere merken boomloze zadels en daarbinnen ook meerdere dressuurzadels.
Wellicht staat daar iets bij voor je? Ik heb in ieder geval een zadel bij hen gevonden. Nu heeft mijn paardje nog een extra probleempje doordat zijn rug errug kort is, en het zadel is uiteindelijk speciaal voor hem gemaakt (zweetbladen nog iets meer naar achteren weggesneden en de singelstoten zijn net iets anders bevestigd). Ik was iets meer dan 1000 euro kwijt.
Ik ben verder niet voor of tegen boomloos, maar ik had even geen andere mogelijkheden meer met mijn groeiende Lusitano. Dan is boomloos wel een handige uitkomst, zeker voor de tijd dat we nog niet intensief rijden. Ik kan nu sparen voor een zadel dat ik echt graag wil ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:56

Ik zie toevallig dit topic , de Lexington is nu ook leverbaar in een model met iets sierlijker / smaller gesneden zweetbladen , dat scheelt best wel voor het logge uiterlijk :)

Er is geen enkele reden waarom een Barefoot sneller zou schuiven dan een boomzadel. Vaak is het juist eindelijk een oplossing voor mensen die allerlei zadels geprobeerd hebben , tot duur maatwerk aan toe , dat maar bleef schuiven.

Maar het komt natuurlijk wel voor dat een Barefoot ook schuift , het is geen wonder-zadel :P

Vooral nieuwe zadels kunnen in het begin nog schuiverig zijn van nieuwigheid , een ingereden zadel is toch altijd nòg wat zachter en soepeler waardoor het beter aan het paard hecht , als het ware :)

En de juiste positie van het zadel op de rug , en een goede singel zijn heel belangrijk.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:13

wij hebben als tijdelijk leenzadel ook met een boomloos zadel gereden. het zat heerlijk in de dressuurversie die wij hadden vond ik hem zeker niet lomp.

even ter illustratie:
Afbeelding
Afbeelding

dit vind ik er zeker niet lomp uitzien :P

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:21

Als je nog iets ruimte hebt in je budget zou een Startrekk dressuur misschien ook geen gek idee zijn.
Persoonlijk heb ik niet iets tegen een occasion. Het is echt niet altijd negatief wat je van een ander overneemt. Met een goede zadelpasser erbij zou ik me daarover niet zoveel zorgen maken.

manon_lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:40

Onlangs kennis gemaakt met Kent&Masters (http://www.kentandmasters.co.uk). Ben hier erg van gecharmeerd :j . Er zijn verschillende boomvormen leverbaar; rond type paard (cob), 'standaard' paard en paarden met hoge schoft (high wither). De boombreedte zelf kan worden aangepast via een systeem vergelijkbaar als bv Wintec. Op de bok zaten ze iig fijn, heb er verder niet mee gereden.

De oude versie zit op 950 euro en er is pas een nieuwere versie op de markt die iets prijziger is, meen 1100 euro. Enige minpunt van de goedkopere versie is dat de kniewrongen dmv klitteband bevestigd zijn. Zo zijn ze eenvoudig te verstellen maar persoonlijk houd ik er niet van. Mogelijk voor jou juist ideaal? Grote pluspunt vind ik dat het leer is, ze wol gevuld zijn en een mooi breed kussenkanaal hebben (en ze zijn in bruin leverbaar ;) ).

Verder geen ervaring met deze zadels, heb er zelf geen. Maar ze voldoen aan je eisen en zo heb je voor jouw budget toch een nieuw leren zadel met garantie, dressuur of vzh wat je zelf wilt.

Een stalgenootje heeft overigens de Euroriding Achat (opvolger van de Jade?). Zit ook op 950-1000 euro en zij is hier erg over te spreken. Had voorheen een KN Allegro. Wel heeft de Achat behoorlijke kniewrongen en haar paard komt niet overeen met jouw paard qua bouw.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:44

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 11:49

@Myca: 1100 is echt al het maximale wat nog over is van mijn budget, en dat is helaas al even krom liggen. Startrekk loopt hij momenteel onder, vind het opzich fijne zadels maar zie persoonlijk het liefst iets met wat soepeler leer. Als er echt niets anders op ons pad komt, wordt het toch maar een startrekk.

@Wonderworst_ : Dank voor je foto's. Het valt inderdaad ook wel mee, hoe vond je hem qua comfort?

@pmarena: Heb je toevallig een foto van het nieuwe model van de lexington?

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:56

ik vond hem echt heerlijk rijden! ik had niet verwacht dat ik zo lekker met dit zadel kon dressuren maar zoals je ziet ging dat prima!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 12:08

@manon_lin: Kent & masters zijn mij onbekend. Hoe voelt het leer aan? En hoe ervaar je de kwaliteit verder?

Volgens mijn zadelmaker is de Achat gewoon een nieuwkomer in de collectie van Euroriding, de Jade blijft namelijk ook bestaan. Ik heb vroeger een euroriding diamant gehad op mijn paarden, lagen erg fijn maar zaten voor mij weinig comfortabel. Dit schijnt nu wel verbetert te zijn door o.a. de optie van 'soft seat' voor 100 euro extra. Dus dit lijkt me eventueel wel het proberen waard, mijn leenzadel is ook met soft-seat en zat op de bok in ieder geval gevoelsmatig al een stuk beter. Maar doordat de Jade momenteel beter in mijn budget past dan de Diamant, is mijn interesse voor de Jade toch gewekt. Dan kijk ik op een later tijdstip eventueel wel weer verder (paardje moet toch eerst lekker op conditie komen, staat momenteel al een tijdje stil) als we beiden weer helemaal in vorm zijn en precies weten wat we saampjes leuk vinden kunnen we denk een betere en blijvende zadelkeuze maken. Nu vind ik dat maar moeilijk in te schatten...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:13

Kijk even naar de Zaldi zadels. Zijn er in diverse prijsklassen en ook 2e hands wel verkrijgbaar via enkele zadelmakers (betrouwbare is o.a. Herman de Bunt, Nijkerk).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:16

Pinda_Dipje schreef:
@pmarena: Heb je toevallig een foto van het nieuwe model van de lexington?

Even kijken... nee foto's zijn net iets te groot om weer te geven , dan maar in de link :)

Lexington gewoon model met brede zweetbladen , het stuk achter je been loopt zeg maar wat verder door :

http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... /lex-4.JPG
http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... -lex-6.jpg

En de versie met het smallere zweetblad , een maat 1 smalle Lexington op een Lexington pad :

http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... EX-1-A.jpg
Laatst bijgewerkt door pmarena op 10-08-11 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:16

Ik heb zelf voor allebei mijn friezen de JC Saphir. Het zadel lijkt erg op de Jade van Euroriding en komt mogelijk zelfs uit dezelfde fabriek.
Mijn ervaring met deze zadels is dat ze heel goed liggen op rondere paarden, ik heb een boommaat 31 en 33, dus ze vallen wat ruim. Daarbij werd mij bij de aankoop verteld dat de boom nog wat gaat 'uitzakken' en iets breder wordt door het gebruik. Of dat waar is weet ik niet, maar misschien goed voor jou om te weten ivm breed / rond paard.
Kwalitatief vind ik het goede zadels voor die prijs. En als je ze goed onderhoudt, blijven ze zelfs na een jaar of wat er als nieuw uit zien.

manon_lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:19

Pinda_Dipje schreef:
@manon_lin: Kent & masters zijn mij onbekend. Hoe voelt het leer aan? En hoe ervaar je de kwaliteit verder?

Leer voelt fijn aan, erg soepel en mooie kwaliteit. Deze zadels komen ook 'gewoon' uit Engeland. Ik heb het er nog met een onafhankelijke zadelmaker over gehad en die vond het een goede prijs / kwaliteit verhouding. Ik kan verder geen uitspraken doen over hoe het leer zich houd.

Pinda_Dipje schreef:
Volgens mijn zadelmaker is de Achat gewoon een nieuwkomer in de collectie van Euroriding, de Jade blijft namelijk ook bestaan. Ik heb vroeger een euroriding diamant gehad op mijn paarden, lagen erg fijn maar zaten voor mij weinig comfortabel. Dit schijnt nu wel verbetert te zijn door o.a. de optie van 'soft seat' voor 100 euro extra. Dus dit lijkt me eventueel wel het proberen waard, mijn leenzadel is ook met soft-seat en zat op de bok in ieder geval gevoelsmatig al een stuk beter. Maar doordat de Jade momenteel beter in mijn budget past dan de Diamant, is mijn interesse voor de Jade toch gewekt. Dan kijk ik op een later tijdstip eventueel wel weer verder (paardje moet toch eerst lekker op conditie komen, staat momenteel al een tijdje stil) als we beiden weer helemaal in vorm zijn en precies weten wat we saampjes leuk vinden kunnen we denk een betere en blijvende zadelkeuze maken. Nu vind ik dat maar moeilijk in te schatten...

Ik heb me laten vertellen dat dit een opvolger was, maar ik ben verder niet zo bekend met Euroriding dus nieuwkomer vind ik ook prima :) . Het valt iig in dezelfde prijsklasse dus mogelijk ook een optie voor jou. Ik heb wel in een grijs verleden een Luxor gehad maar vond dit geen fijn zadel, mn door de wrongen (heb een slechte knie, kapotte meniscus).

Kan je beredenatie wel goed volgen, misschien dat de K&M daarom juist een mooie optie is vanwege de verwisselbare boom? Dan kun je voorlopig vooruit, ook als je paard weer in z'n bespiering komt. Gezien ze niet zo bekend zijn zou ik niet weten hoezeer deze zadels hun waarde houden, dat is wel weer een punt zou je over een tijd toch een ander zadel willen aanschaffen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:58

Hier nog een boomloos fan, dat nieuwe model van de lexington ziet er sjiek uit zeg!!!
Zelf eigenlijk nog nooit problemen met schuiven gehad gelukkig, en altijd paardjes die er fijn onder liepen. :)
Voor mijn gevoel geeft het de schouders meer ruimte, en word het inbuigen voor paarden makkelijker.
Ik geniet ook als ik merk hoe goed mijn zithulpen doorkomen. De eerste keer dat ik zo'n zadel uitprobeerde in de bak, ging paardlief spontaan aan de vliegende wissels. _O-
En hoewel niet iedereen erop zit, is het denk ik wel de moeite waard om bijvoorbeeld eens voor een weekje een testzadel aan te vragen. Even flink kilometers mee maken, wennen aan dat het toch even anders zit, en dan rustig bedenken of je het wat vind. :)
Succes met het kiezen van een zadel iig!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:00

Fryso :j
Bij tweespan www.tweespan.nl hebben ze ook vaak wel 2e hands liggen voor ca 900 euro

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 12:08

Na heel veel overleg komen ze morgen toch een Startrekk aanmeten.... De barefoot is mij gewoon te log, en bij veel andere boomloze zadels twijfel ik over de drukverdeling. Ik had nog 2 afspraken gepland staan met zadelmakers voor het aanmeten van tweedehands A-merk, maar de 1 heeft niets meer van zich laten horen en de ander kon dus pas 27 september...

Iemand trouwens ervaring met de Zaldi trail?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:16

Als je KN fijn vindt, dan zou ik zeker weer proberen om aan een goede KN te komen.
Ik heb mijn KN Allegro, incl. passen en voorrijkosten gekocht voor € 1200,00. Tweedehands, maar nagenoeg niet gebruikt en gewoon met de garantie er nog bij.
Dit zadel kwam van John Kool. Hij heeft regelmatig pasmodellen of goede gebruikte KN's te koop, dus je zou het kunnen proberen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 15:54

boemel schreef:
Als je KN fijn vindt, dan zou ik zeker weer proberen om aan een goede KN te komen.
Ik heb mijn KN Allegro, incl. passen en voorrijkosten gekocht voor € 1200,00. Tweedehands, maar nagenoeg niet gebruikt en gewoon met de garantie er nog bij.
Dit zadel kwam van John Kool. Hij heeft regelmatig pasmodellen of goede gebruikte KN's te koop, dus je zou het kunnen proberen.

Ik heb mijn eigen KN (welliswaar met medium boom) op zijn rug gehad. Knelt niet, maar schuift aan de achterkant teveel weg. Het ligt gewoon niet mooi, en ik houd er niet van om een zadel dusdanig te verbouwen dat het wel past... Ik was met een KN met wijde boom bezig, maar de desbetreffende zadelservice laat niets meer van zich horen... Tsja dan houd het op.

Startrekk zit ver boven mijn budget, maar ik heb er vertrouwen in dat ze deze gemakkelijk passend kunnen krijgen. Dus dit proberen we eerst, en anders zoek ik toch maar verder :(

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 11:50

Gisteren hebben ze een startrekk aangemeten. We hebben nu een leenzadel, en krijgen binnen 2 maanden ons eigen zadel geleverd. Lag eigenlijk direct goed op mijn paard, en we reden er beiden fijn ontspannen op weg... Ik heb gewoon niets anders kunnen vinden voor mijn bollie. Rip uit mijn lijf, maar dan hoop ik er ook nog jaren mee te kunnen doen!

Dank voor jullie reacties!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:40

Leuk joh, veel rijplezier!