ervaringen met singels met een dubbele rekker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sharon_2105

ervaringen met singels met een dubbele rekker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 15:12

Hey,
Ik sta op het punt om een nieuwe singel van Knight Rider met lamsvel aan te schaffen,
maar die heeft langs beide kanten een rekker.
Hebben jullie ervaringen met zulke singels?

Caira

Re: ervaringen met singels met een dubbele rekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:15

Mijn zadelmaakster was daar heel stellig in, 1 kant elastiek is prima, maar niet aan beide kanten, dan is je zadel nooit stabiel.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:21

Lang niet met alle merken, maar wel met een paar merken heb ik er zeer goede ervaringen mee, en dat zijn vooral die merken die heel stug elastiek hebben en het liefste daar nog een stuk leer in verwerkt hebben. Maar neem nooit een elastieken singel van Harry's Horse bijvoorbeeld, daar ben ik bijna met zadel en al aan de zijkant van het paard beland.

Overigens heb ik dus met Vantiaggo (leer) nooit problemen gehad met een onstabiele zadelligging.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:25

Mijn zadelmaker zei, of aan alle beide de kanten elastiek of aan geen.
1 kant was niet goed omdat hij dan maar aan 1 kant meegeeft.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:27

mijn zadelpassers zeggen ook of geen of aan beide kanten, anders trek je je zadel scheef... en idd liefst vrij sterke/stugge elastiek (of 3 voudige gestikte)

kennis heeft een lederen singel met lamswol en 2 zijden elastiek. zonder de elastiek kreeg hij hem nooit rond de buik van z'n paard :D
zadel ligt toch stabiel, dekjes schuiven niet weg. dus ik ga er vanuit dat het "goed" is.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:29

Ik heb een kunstof singel van Tekna, heeft beide kanten elastiek.
Elastiek is nog steeds erg mooi, en ik zorg altijd dat ik beide kanten in het zelfde gaatje heb.
Zo weet je zeker dat je zadel niet scheef gaat.

Sharon_2105

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 22:37

Bedankt voor jullie reacties, heb er wel wat aan :D

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:55

Hier nog een reactie, want ik neem aan dat je lamsvel wilt vanwege een tere huid oid. Dan kan ik je de supersingel van F.R.A. aanraden, deze is plat waardoor het velletje niet zo snel klem komt te zitten en bestaat volledig uit elastiek waardoor hij 'paardelastisch' is. Dit wil zeggn dat je hem met de hand niet uitgerekt krijgt maar de singel wel mee kan bewegen met de buik van het paard (zonder dat je eraf valt). Je blijft ook niet aansingelen omdat wij hem niet uit kunnen rekken.
Benieuwd? Onderstaande site of PB... Een lamsvel heb je overigens niet meer nodig met deze singel!

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:28

Inderdaad 'stevig/stug' elastiek kiezen.
En ik heb de singel een maatje kleiner gekocht (dus 115 ipv 120) omdat het stiek dus wat meer meegeeft dan alleen leer :)

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:11

Maroesjka schreef:
Hier nog een reactie, want ik neem aan dat je lamsvel wilt vanwege een tere huid oid. Dan kan ik je de supersingel van F.R.A. aanraden, deze is plat waardoor het velletje niet zo snel klem komt te zitten en bestaat volledig uit elastiek waardoor hij 'paardelastisch' is. Dit wil zeggn dat je hem met de hand niet uitgerekt krijgt maar de singel wel mee kan bewegen met de buik van het paard (zonder dat je eraf valt). Je blijft ook niet aansingelen omdat wij hem niet uit kunnen rekken.
Benieuwd? Onderstaande site of PB... Een lamsvel heb je overigens niet meer nodig met deze singel!

Ik heb zo'n F.R.A. singel gehad, was inderdaad fijn aansingelen enzo, maar mijn merrie kreeg daar dus WEL plekjes van!! Helaas pindakaas ;(

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:21

Maroesjka schreef:

Komt er dan geen enorme druk op de buik te staan?
Gezien je hem met handkracht dus niet gerekt krijgt??

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 13:01

Nee, want je krijgt hem ook niet strakker aangesingeld dan een normale singel, terwijl de singel wel kan meebewegen met de buik van het paard, een andere singel doet dit niet.

De volgende tekst komt van de website van de leverancier; Wilde-aecker.

Belangsrijkste kenmerk van deze bijzondere singel is het elastisch zijn over de volle lengte, een elasticiteit puur afgestemd op de buikkrachten van ons paard. Nasingelen is overbodig, de singel past zich 100% aan, geeft 100% mee aan elk wisselend krachtenveld en dus wisselende omvang van de buik van ons paard ……… ja, uw paard vroeg erom!
Deze kwalitatief hoogwaardige singel wordt volledig in Duitsland geproduceerd. Zij wordt geweven uit hoogwaardige „Polyamid 6“ draden, welke zich kenmerken door een extreem hoge stevigheid. De enkele draden zijn op zich uit een veelvoud van filamenten opgebouwd waardoor het doorlaten van vocht (zweet) gewaarborgd is. Drukverdeling over de volle 100mm breedte. Passanten en gespbevestigingen zijn inelastisch. De stoten van uw zadel worden niet meer belast, waardoor deze niet meer kunnen inscheuren. De singel is machinewasbaar op 30°.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 13:03

Ik heb zo'n F.R.A. singel gehad, was inderdaad fijn aansingelen enzo, maar mijn merrie kreeg daar dus WEL plekjes van!! Helaas pindakaas ;([/quote]

Dat is vervelend zeg! En wat heb je nu voor singel en werkt die wel?
De benen van je paard naar voren trekken kan ook helpen, maar je hebt waarschijnlijk àlles al geprobeerd....

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 15:17

Mij is ook meerdere malen verteld: Of geen elastiek, of aan beide kanten. Ik heb een singel met aan beide kanten elastiek en die bevalt me prima.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 15:22

Maroesjka schreef:
Dabo schreef:
Ik heb zo'n F.R.A. singel gehad, was inderdaad fijn aansingelen enzo, maar mijn merrie kreeg daar dus WEL plekjes van!! Helaas pindakaas ;(

Dat is vervelend zeg! En wat heb je nu voor singel en werkt die wel?
De benen van je paard naar voren trekken kan ook helpen, maar je hebt waarschijnlijk àlles al geprobeerd....

Ik heb nu een knightrider anatomische singel van kunstleer, en die bevalt PRIMA. Daarvoor ook neopreen geprobeerd, drama. Dunne katoentjes gingen ook nog wel redelijk..
Maar de singel die ik nu heb heb ik al een jaar of 2 in gebruik, en bevalt super. Zit aan beide kanten elastiek :)
De benen trek ik altijd naar voren. ik ga voor haar staan en dan geeft ze ze al aan :D