Ik heb de balen van mijn zadel...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Ik heb de balen van mijn zadel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 22:53

Ja echt. Ik heb een hele leuke pittige andalusier merrie. Er is werkelijk niks verkeerds aan haar. Ze is alleen enorm gevoelig voor pijn en stress. Van af het eerste moment is ze dus zadeldwangig. Ze stresst enorm bij het opstappen. Van de winter kreeg ik problemen met mijn boomloos (trekker pro) zadel. Hij lag niet lekker en ik zat er toch ook niet zo lekker in. Dus verkocht. Maar een ander passend zadel vinden was niet makkelijk.

Ik had het 1 en ander aan eisen voor een zadel: Geen lange zweetbladen, geen diepe zit en een mogelijkheid om de kussens terug te snijden zodat ik ruim kan zitten. Voor haar hadden we een andere eis: Niet te lang en aanpasbaar. Ze veranderd nog van vorm.

Uiteindelijk kwamen we uit bij de Massimo trail. Prima, de eerste maand liep ze er op als een zonnetje. Daarna kwam haar beweging in het gedrang. Dus paard stilgezet. Ostheopaat er bij. En toen 6 weken lang grondwerk en spiertraining gedaan. Na 6 weken kwam ostheopaat terug. En ja er was een heel duidelijke verandering. Ze was er helemaal klaar voor.

Toen zadel weer laten controleren en aan laten passen. Prima, maar na een paar dagen rijden begon ik toch wel te twijfelen. Ik kon niet goed meer rechtop zitten, had steeds rugpijn en mijn evenwicht was anders.
Dus zadelpasser terug laten komen. Maar er was niks te vinden...

Dus dan blijft er maar 1 ding over: Het ligt aan mij. En ja dat kan goed, ik heb paar jaar geleden me rug beschadigd gehad. Dus sommige dingen zijn bij mij net anders. Maar vriendin had zelfde problemen. Voor de vergelijking hebben we zadel van vriendin (ook een Massimo, maar dressage met andere boom) er maar eens opgelegd. En wat blijkt? Ineens bolt ze haar rug, ontspant ze d'r nek en alles voor 'goede cijfers'. Ze toont zich ineens weer als het paard met de gangen en bewegingen waar ik zo gek van was.

Na nakijken en meten vandaag was in 4 weken (na ostheopaat voor het laatst geweest was en we weer zijn gaan rijden) haar spieren op d'r rug dus minder en vonden we ook weer verdikkingen rond de schoft.

Ik heb er zo de pest over in... Moest het gewoon even van me afschrijven.

Amiigo

Re: Ik heb de balen van mijn zadel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:01

Kun je niet je zadelmaker bellen en dan jou zadel met het zadel van je vriendin vergelijken? :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 23:05

Zit zeker wel te denken om een andere zadelpasser te laten komen. Om eens te laten kijken naar het zadel. Deze heeft er nu 4x naar gekeken. En 4x volhouden dat er niks mee is...

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:06

Pfff tja dat is erg lastig...
Ik zou ook een andere bellen, gewoon niks zeggen en hem eens goed naar je zadel laten kijken.
Als jij bijv. zegt dat je denkt dat hij te krap is, dan denk de zadelmaker dat ook en dan 'is' dat meestal ook zo ;)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 23:08

Dat is wel een goeie tip ja.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:11

Zal ik eens langskomen met mijn zadel? HB Classik van Passier. Als het dan nog niet goed gaat op een barok paard ligt het echt niet aan je zadel maar aan iets anders. Heb er al heel bijzondere dingen van gezien bij barokke paarden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 23:21

Mindfields schreef:
Zal ik eens langskomen met mijn zadel? HB Classik van Passier. Als het dan nog niet goed gaat op een barok paard ligt het echt niet aan je zadel maar aan iets anders. Heb er al heel bijzondere dingen van gezien bij barokke paarden.

Ik ben er echt wel vrij van overtuigd dat het aan het zadel ligt. Zeker na vandaag. Maar ik heb een enorm schuldig geweten naar me paard. En ik ben echt best pissig over het feit dat zadelpassers je zo flessen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:26

Veulen84 schreef:
Mindfields schreef:

Ik ben er echt wel vrij van overtuigd dat het aan het zadel ligt. Zeker na vandaag. Maar ik heb een enorm schuldig geweten naar me paard. En ik ben echt best pissig over het feit dat zadelpassers je zo flessen.

Er wordt zoveel geflest door zadelpassers, ik kom zoveel ellende tegen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 06:50

Ik zou nog 1 keer de zadelpasser er mee confronteren dat je zadel niet goed bevalt en dat dat nu nog een bevestigd wordt doordat het zadel van je vriendin wel goede resultaten geeft , en dan maar hopen dat hij / zij er nu echt iets aan gaat / kan doen :)

Zit je zelf ook lekker op dat zadel van je vriendin ?

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 07:01

Is je zadel wel helemaal uit elkaar geweest? Er kan ook binnenin wat verkeerds zitten wat rot voelt voor je paard. En daar hoef je aan de buitenkant helemaal niks van te zien of te voelen. Wij hebben op de cursus een Massimo Trail uit elkaar gehaald en kwamen daar wel dingen tegen die niet zouden moeten. Ik weet alleen niet of al die zadels dat hebben, het blijft toch handwerk dat in elkaar zetten. Ik ben deze week op zadelmakerscursus en een collega student is nu bezig met zo'n massimo om te kijken hoe het opgelost zou kunnen worden. Wel balen zeg, ik snap dat je het hebt gehad hiermee. Maar voel je niet schuldig, je hebt je best gedaan het goed op te lossen!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 07:07

Herkenbaar! Ik heb ook een Andalusiër. De mijne heeft echter een maatgemaakt zadel uit Engeland. Ik ken de prijzen van de Massimo echter niet. Maar dit maatgemaakte zadel was geen zadel van 1.000-en euro's. Gewoon een heel nette prijs. Des gaat bokken als het zadel niet lekker ligt en hij heeft het met zijn nieuwe zadel nooit gedaan. Ik ben er zeer over te spreken! De kussens zijn korter dan de boom, waardoor het voor zowel de ruiter als het paard ideaal ligt.

Als jij je houding niet goed kan krijgen, is er meestal echt wel wat mis met de pasvorm. Meestal duidt het er op dat je zadel niet in balans ligt.

Edit: Door het gefles van zadelpassers, heb ik zelf een jaar meegelopen met een zadelmaker. Mij flessen ze minder snel dan de gemiddelde ruiter! En geloof me daarvoor ben ik ook enorm geflesd ten koste van mijn 'simpele' WPN'ertje.
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 09-08-11 07:31, in het totaal 1 keer bewerkt

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 07:15

Ik heb ook een Massimo trial gehad...waardeloos!!!! Ook waar ik hem van kocht had weinig inzicht in een goed passend zadel ( erkende zadelmaker) resultaat: nukkig paard, weg vallen in de bespiering etc etc.
Heb nu een Arno Brandt zit super voor mij en mijn paardje!
Vraag anders een andere zadelmaker voor een second opinion...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 07:55

he bah, balen.
En ook qua kostenplaatje want dat wordt er ook niet beter op.

Maar inderdaad even een ander er naar laten kijken.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 09:28

pmarena schreef:

Jammer genoeg niet. Zweetbladen van dat zadel zijn te lang. Zweetblad eindigt 4 vingers boven me enkel. Dat drijft lastig en kwa inch is het ook krap.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 09:29

melrovers schreef:
Is je zadel wel helemaal uit elkaar geweest? Er kan ook binnenin wat verkeerds zitten wat rot voelt voor je paard. En daar hoef je aan de buitenkant helemaal niks van te zien of te voelen. Wij hebben op de cursus een Massimo Trail uit elkaar gehaald en kwamen daar wel dingen tegen die niet zouden moeten. Ik weet alleen niet of al die zadels dat hebben, het blijft toch handwerk dat in elkaar zetten. Ik ben deze week op zadelmakerscursus en een collega student is nu bezig met zo'n massimo om te kijken hoe het opgelost zou kunnen worden. Wel balen zeg, ik snap dat je het hebt gehad hiermee. Maar voel je niet schuldig, je hebt je best gedaan het goed op te lossen!

Wat bedoel je met dingen die daar niet zouden horen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:36

Veulen84 schreef:
pmarena schreef:

Jammer genoeg niet. Zweetbladen van dat zadel zijn te lang. Zweetblad eindigt 4 vingers boven me enkel. Dat drijft lastig en kwa inch is het ook krap.

Oei , dat is inderdaad niet fijn , herkenbaar , heb zelf ook korte pootjes :P

Maar als deze boom op zich wel naar wens is en je huidige zadel qua vormgeving voor jou goed is , dan kun je daar wel mee verder zoeken naar een goede oplossing natuurlijk...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 09:38

idefix4 schreef:
Herkenbaar! Ik heb ook een Andalusiër. De mijne heeft echter een maatgemaakt zadel uit Engeland. Ik ken de prijzen van de Massimo echter niet. Maar dit maatgemaakte zadel was geen zadel van 1.000-en euro's. Gewoon een heel nette prijs. Des gaat bokken als het zadel niet lekker ligt en hij heeft het met zijn nieuwe zadel nooit gedaan. Ik ben er zeer over te spreken! De kussens zijn korter dan de boom, waardoor het voor zowel de ruiter als het paard ideaal ligt.

Als jij je houding niet goed kan krijgen, is er meestal echt wel wat mis met de pasvorm. Meestal duidt het er op dat je zadel niet in balans ligt.

Edit: Door het gefles van zadelpassers, heb ik zelf een jaar meegelopen met een zadelmaker. Mij flessen ze minder snel dan de gemiddelde ruiter! En geloof me daarvoor ben ik ook enorm geflesd ten koste van mijn 'simpele' WPN'ertje.

Massimo kost 1300 euro. Maar met 3x nakijken erbij dus al bijna 1500 euro in 4 maanden.

Rosa bokt niet. Ze gaat wel heel gestresst lopen en drukt d'r rug weg. En rijden vind ze wel echt leuk.
En mijn eigen houding is wel redelijk vernagelt nu.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 09:42

pmarena schreef:
Oei , dat is inderdaad niet fijn , herkenbaar , heb zelf ook korte pootjes :P

Maar als deze boom op zich wel naar wens is en je huidige zadel qua vormgeving voor jou goed is , dan kun je daar wel mee verder zoeken naar een goede oplossing natuurlijk...

Ik heb vanmorgen 2 andere zadelpassers aangeschreven. Voor een second opinie. Kijken wat zij zeggen.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:53

Balen dat ook jij problemen hebt met je Massimo zadel. Je bent niet de eerste overigens die een zadelpasser treft die blijft volhouden dat het wel goed ligt. Ben benieuwd wat eruit komt als je het door anderen laat bekijken.
Succes met je zoek- en pastocht. Ik hoop dat je snel iets passends hebt.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:07

Ja, des is gewoon heel duidelijk. Hij werkt ook echt graag, maar als er iets wringt, vertelt hij dat gewoon onmiddelijk. Hij bokte ook niet om me er af te krijgen, maar meer om te zeggen dat er iets niet lekker zat. Ik vind dat wel super dat een paard zo duidelijk communiceert. Ik had tijdelijk even met mijn zadel van de WPN gereden en ik wist dat die te lang was. Dat vond hij duidelijk niet fijn en dat liet hij meteen weten. Echt een Anda-eigenschap, dat werkwillige! Nu hij zijn eigen zadel heeft, geeft hij gewoon heel duidelijk aan dat hij zich prettig ermee voelt. Hij trekt niet met de rug en hij gedraagt zich superbraaf. Duidelijker kan ie niet zijn. Mijn zadel ligt qua prijs rond dezelfde koers als een massimo. Ik heb voor Des wel een veelzijdigheid zadel, omdat hij veel de bossen mee in gaat met mijn man. Ik vond Des een dressuurzadel niet zo mooi staan ook. Daar is hij gewoon te kort voor. Dan is het met de bladen meer zadel dan paard. Het zadel wat er op ligt kan echter ook geleverd worden met meer dressuurgerichte bladen.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:57

Andere zadelmaker erbij laten komen, echt vreemd dat hij niks kan vinden. Al kan ik er ook wel inkomen, soms ligt het gewoon echt goed maar lopen ze er toch niet lekker mee. Hopelijk vind je snel een oplossing...

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:41

@TS, wat blaen zeg dat de jouwe toch niet goed blijkt, maar je hebt zelf toch ook een pad warmee je druk kon meten?

Wat je ook nog altijd kunt doen is contact opnemen met Massimo/Zeitler zelf, vragen of ze je zadel willen bekijken.........of aageven bij de zadelpasser dat j wilt dat het word nagekeken, dat je het gevoel hebt dat er mss iets niet klopt?!?

In princiepe zij n de massimo zadels veelzijdig aan te passen, maar ik weet dat op Wdoan ook alleen de dressuur II goed lag........en alle andere modellen ook niet echt.

Mss is de vulling wel niet goed meer waardoor hij voorover zakt......waardoor jij het gevoel hebt niet meer rechtop te kunnen zitten en dus nog meer druk uitoefent op de voorkant en dan heb je dus verdikkingen of drukkingen.

De zadels zijn overigens wel allemaal handwerk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:03

Er bestaan zover ik weet geen zadels die geen handwerk zijn dus dat zegt niet zoveel.... :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 13:19

Loes'sCorner schreef:
@TS, wat blaen zeg dat de jouwe toch niet goed blijkt, maar je hebt zelf toch ook een pad warmee je druk kon meten?

Wat je ook nog altijd kunt doen is contact opnemen met Massimo/Zeitler zelf, vragen of ze je zadel willen bekijken.........of aageven bij de zadelpasser dat j wilt dat het word nagekeken, dat je het gevoel hebt dat er mss iets niet klopt?!?

In princiepe zij n de massimo zadels veelzijdig aan te passen, maar ik weet dat op Wdoan ook alleen de dressuur II goed lag........en alle andere modellen ook niet echt.

Mss is de vulling wel niet goed meer waardoor hij voorover zakt......waardoor jij het gevoel hebt niet meer rechtop te kunnen zitten en dus nog meer druk uitoefent op de voorkant en dan heb je dus verdikkingen of drukkingen.

De zadels zijn overigens wel allemaal handwerk.

Mijn plip is na 5x gebruik gesneuveld. Had garantie, maar ze sturen niet zo snel een nieuwe. Ben daar al 2 maanden op aan het wachten. (Naar amerika sturen is niet simpel). Dus zelf meten is geen optie nu.

Zadel is al een keer bijgevuld en ik heb spieratrofie aan de voorkant. Spieren storten dus weg.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:24

@Marena, nee ik bedoelde meer omdat ik dacht dat dat in een voorgaande reactie werd gepost, over geen handwerk ofzo.

@Veulen, balen van die plip, maar wat zegt je gevoel zelf want je hebt toch ook een MFSC pascurses gedaan?
MEestal is je eigen gevoel kloppend!