Zadeldekjes en rijsokken schoonhouden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sperriempje

Zadeldekjes en rijsokken schoonhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 14:49

Hoe maken jullie zadeldekjes schoon? Ik doe ze altijd in de wasmachine op 30 graden maar de zwarte vegen en andere vlekken gaan er haast niet uit.. bovendien ruikt het dekje na de was niet echt fris.
En mijn rijsokken worden na op 30 graden in de wasmachine te zijn gewassen, keihard!

Ik ben benieuwd naar jullie methoden! :D

Anoniem

Re: Zadeldekjes en rijsokken schoonhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:53

Voor de sokken. Is de enige tip chaps aan doen.. Verder heb ik trouwens nooit last van jou probleem, terwijl ik zonder chaps rijd. Misschien een rare vraag, maar trek je wel iedere dag schone sokken aan? Want als je een week met 1 paar rijd is het ook niet gek dat ze niet meer schoon worden.

Het dekje, daar is niets aan te doen. Soms kan in een bak water weken en wat vanish gebruiken helpen. Maar helemaal schoon krijg je het neit.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:22

Sokken worden hier op 60 graden gewassen met wasmiddel en een beetje wasverzachter. Doe ze wel altijd in de droger maar de oudere sokken worden toch wel hard.

Dekjes gaan per 2 in de wasmachine, of eventueel een met wat andere spullen erbij. Zwarte vegen van schoensmeer of leervet willen er bij mij ook nauwelijks nog uit. Wat een beetje helpt is 't dekje met bv. ossegalzeep voorbehandelen. Maar de echte ingedrongen vlekken willen er niet meer uit, helaas.

Sperriempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 10:00

Bedankt! Misschien ben ik toch niet de enige die dit probleem heeft! M'n sokken doe ik meestal 2 keer aan, als ik een uurtje rijdt dan doe ik ze nog een dag aan. Anders ben ik weer bang dat ze te hard slijten van het wassen...

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:55

Heb eigenlijk nog nooit gehad dat mijn sokken hard worden. Ik trek ook gewoon elke keer nieuwe aan en steek ze zelfs niet in de droger.

De zwarte strepen op dekjes krijg ik er helaas ook nooit uit :(

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:02

Voor de vlekken op mijn dekjes gebruik ik Shout, dat smeer ik even goed in op de vlekken voordat de dekjes in de wasmachine gaan.
De haren haal ik er vantevoren af met zo'n rubberen borstel.

Speciale rijsokken draag ik eigenlijk niet meer sinds ik laarzen aan doe. Draag mijn gewone sokken en dan mijn laarzen eroverheen. Mij rijsokken gebruik ik nu als ski-sokken :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:10

:Y) Mijn sokken zijn ook altijd hard als ze net uit de wasmachine komen, even erin knijpen en ze zijn weer zacht