Nu een maatzadel aanschaffen voor arm bespierde rug???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annemiekz

Nu een maatzadel aanschaffen voor arm bespierde rug???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 11:49

Hallo allemaal,

Ik wil jullie via deze weg even wat voorleggen, omdat ik er zelf niet uit kom.

Ik heb een tinkermerrie van 13 jaar met een - om het even oneerbiedig te zeggen - 'rotrug' wat zadels betreft.

Afbeelding

Afbeelding

De foto is een impressie, is niet de ideale houding. Ze heeft een hoge schoft, holle rug, breed gebouwd en is erg kort. Ik heb een tijdlang boomloos gereden, maar de London barefoot was te lang, m.a.w. ze kreeg last van haar rug (boven haar lendenen). Nu rijd ik sinds juni 2010 een Kent&Masters, speciaal voor koudbloeden, gekocht via een zadelexpert. (dus heb niet zelf aangerommeld) In het volste vertrouwen in deze zadelpasser ging ik er vanuit dat het goed lag. Maar wat mij na zo'n 3 maanden op ging vallen, is dat de spieren om haar ruggenwervels niet gingen groeien, maar zelfs minder leken te worden. Ik heb toen opnieuw die zadelexpert erbij laten komen. Zij heeft advies gevraagd aan een expert in Engeland - waar zij les van had gehad - en zo kreeg ik te horen dat dit vet was, wat wegtrok. Toen heb ik het weer 3 maanden aan gekeken en nogmaals een andere zadelexpert erbij gehaald. Deze liet eigenlijk vallen dat het zadel nooit goed zou gaan liggen en dat het of een speciale pad of een nieuw zadel zou worden. Tja, aangezien ik geen geldboompje in mn achtertuin heb, koos ik voor de speciale pad.

Nu lijkt het alsof de spieren achter de schouders wel iets meer opgevuld zijn, maar des te meer valt de rug op.

Dus heb ik afgelopen donderdag Ninon Schutte erbij gevraagd, na veel goede verhalen hierover gehoord te hebben. Zij heeft erg goed gekeken naar haar ruggetje en stelde mij als eerste de vraag of ik wel zeker wist dat mijn paard pas 13 was, omdat ze dit soort ruggen eigenlijk alleen ziet bij paarden van 30 (!). Slik... Ook nam zij het op voor de zadelexpert waar ik het zadel gekocht heb. Een logische zet van deze eerste, want het is een tinker (koudbloed) met een brede rug. Alleen dwingt dit zadel mij juist nog meer op de achterhand, i.p.v. naar voren. Ze vond de rug erg arm bespierd, als je kijkt naar de rest van de spieren (kont, hals en borst zijn goed bespierd). Het zou natuurlijk rijtechnisch kunnen zijn; ik rij echt niet de sterren van de hemel.
Uiteindelijk heeft ze de speciale pad aangepast (dikkere kussens erin) en mij verteld dat ik hier nog wel even mee door kon rijden, maar dat - wanneer ik nog zo'n 10 jaar met mijn paard wil rijden - toch naar andere opties moet gaan kijken. (Maatzadel?)

Dus, nu kom ik bij mijn dubio: Ciska (zo heet het paard) is arm bespierd op haar rug. Dit krijg ik met dit zadel niet beter. Als ik nu een maatzadel koop, op haar rug afgemeten zoals hij nu is, kunnen die spieren gaan groeien. Maar... als die spieren gaan groeien, ligt dit maatzadel dan nog steeds wel goed? Volgens mevrouw Schutte gaat een zadel alleen maar beter liggen, naarmate de spieren beter worden. Klinkt voor mij aannemelijk (als leek), maar klopt dit? Heeft iemand hier ervaring mee, positief of negatief? Ik zou het graag willen weten, omdat het toch om een hoop centjes gaat...

Alvast bedankt voor je reactie!

evdpanne

Re: Nu een maatzadel aanschaffen voor arm bespierde rug???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:00

Ik heb altijd redelijk goed vertrouwen in Ninon, en ze kan ook veel met een zadel... Op het moment dat je een maatzadel koopt bij haar zit er ook veel service aan vast. Ze komt een aantal keer checken of het zadel nog goed ligt zo niet past ze het aan. Maar er hangt inderdaad een prijskaartje aan...

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:04

Ik heb iets soortgelijks gehad met mijn paard. Ze hebben de kussens aan de voorkant wat meer opgevuld zodat het aansloot. Na een maand of 5 was de bespiering iets beter, dus wat vulling er uit en ca een half jaar later hetzelfde. Daarna was de rug/schoft weer netjes bespierd

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:21

En trainen vanaf de grond? Zodat ze in alle rust rugspieren kan ontwikkelen zonder dat er iemand op zit. Zoek iemand die je kan onderwijzen in het werken met de dubbele lange lijnen en het rechtrichten daarmee. Zodat ze op een goede manier bespierd wordt.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:13

Het is erg duur, maar misschien een optie: een WoW-zadel. Deze schijnen altijd aangepast te kunnen worden als je paard veranderd. Ik ben ook niet zo in de zadels thuis, dus misschien kun je even in het topic van WoW kijken.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:18

Misschien een Trekker zadel? Is op verschillende manieren aan te passen aan het paard.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:55

Hee Annemiek! Lastig dilemma, zeker als daar zo'n financieel plaatje bij komt kijken! Ik zou misschien iets vaker met pessoa gaan longeren. Dat doe ik nu ook met Babs omdat ze zo scheef is. Zij moest ook meer rugspieren krijgen. Verder denk ik dat als ik het zo lees, je weinig keuze hebt op het moment. Wel balen! Ik zou vertrouwen op Ninon. Als de spieren komen, kan ze altijd wat vulling wegnemen om het zadel goed te laten aansluiten.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:09

Nee, ik zal dat niet doen ;)
Ik zou een merkloos zadeltje kopen, 2 a 3x in de week rijden, en de rest longeren met pasoa teugel, zodat hij spieren enz. krijgt, dan pas een goed zadel laten aanmeten :)

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 07:54

Kijk eens na een wow zadel. Hier kunnen paarden echt goed onder groeien en het is geheel aanpasbaar op het paard. Mijn fries heeft ook een holle rug en was arm bespiert op de rug. Nu hij een half jaar onder een wow zadel loopt is hij echt gaan groeien in bespiering en hij is veel fijner gaan lopen. En bijkomend voordeel, deze zadels zitten heerlijk. Nadeel is dat ze flink aan de prijs zijn, maar het zeker waard zijn vind ik.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 07:56

Caira schreef:
En trainen vanaf de grond? Zodat ze in alle rust rugspieren kan ontwikkelen zonder dat er iemand op zit. Zoek iemand die je kan onderwijzen in het werken met de dubbele lange lijnen en het rechtrichten daarmee. Zodat ze op een goede manier bespierd wordt.

Dat was ook mijn eerste gedachte, juist zo kun je haar ook goed trainen in de rug.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:07

Dit is toch een keuze die je zelf moet maken. Als je paard niet echt een goede rug heeft zal ik daar niet zo maar het eerste beste zadel opgooien omdat ze er waarschijnlijk toch uit groeit. Daarbij komt het wel vaker voor dat een paard uit zijn zadel groeit. Je hebt genoeg zadels tegenwoordig die grotendeels aanpasbaar zijn.

Ik heb zelf nu een wow zadel en vind dat echt een uitkomst. De boom is verwisselbaar en de kussen etc zijn ook makkelijk aan te passen.

Succes

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:13

Ik zou ook kijken naar een zadel wat nog 'makkelijk' aan te passen is. Zoals bijv. wow, maar ook de Kent & Masters die jij hebt (aanpasbare boommaat, toch?). Of een goed boomloos zadel, zoals Startrekk. Een maatzadel waar alleen qua kusseninhoud iets aan te veranderen is zou ik in dit stadium zelf niet aandurven.

Andere optie is om nog eens uitgebreid met deze mevr. Ninon te praten/bellen. Wat als dit 'maatzadel' dadelijk niet meer past? Wat kan ze nog aanpassen? Tot hoever gaat dit? Je hebt nu een zadel wat even meekan, daar zou ik t bij houden. Dan eerst maar even kijken naar je rijstijl/trainingstijl en of daar wat in te veranderen is. Want als je die spieren er niet op krijgt... Maar overleg met Ninon en laat haar je twijfel wegnemen.

Ik heb zelf overigens ook een paard met een moeilijke rug. Ik heb een Fairfax (familie van de K&M) en heb al één keer van boommaat moeten wisselen.

Succes!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:41

Lange teugelwerk en dubbellonge! Niet meer klooien met zadels maar eerst zorgen dat je paard goed loopt en wat bespiering krijgt. Dat gebrek aan bespiering bij de schoft kan ook heel goed atrofie vanwege knellende zadels zijn.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:23

Ik zou als ik jou was eerst vanaf de grond de spieren beter opbouwen. Daarna kijken voor een nieuw passend zadel :).

Annemiekz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 12:26

Goede tips allemaal. Zeker dat longeren en even niet op de rug is denk wel het overwegen waard.

Ga me ook verdiepen in een WoW zadel, heb er wel eens over gehoord. Beweegt met de schouders mee, toch? En Ninon Schutte bellen kan ook geen kwaad, maar was afgelopen donderdag een beetje overdonderd en wist op dat moment even geen intelligente vragen te stellen :o

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:31

Ik zeg daarom ook altijd; op het moment heb ik geen vragen maar denk dat dat nog wel komt! :)

Zelf zou ik éérst die rug goed gaan trainen, niemand hier kan in je portemonnee kijken maar het is geen goedkoop grapje als je telkens een nieuw zadel moet laten aanmeten omdat de bespiering beter word. Mocht je dit te duur worden en je daardoor eigelijk nood gedwongen moet 'bezuinigen' op je zadel zal ik eerst de bespiering beter maken vanaf de grond (longeerwerk, dubbele longe, lange lijnen, dressuur in vrijheid etc.) Dan een zadel laten aanmeten en goede begeleiding zoeken bij iemand die jou helpt om ook ohz op de juiste wijze verder te trainen. Ik zeg altijd maar zo je bent nooit uitgeleerd en extra ogen vanaf de grond zijn vaak toch wel erg fijn! Het zou zonde zijn als het inderdaad aan jou manier van rijden ligt en je dus over een jaar weer opnieuw kunt beginnen. ;)