Ik wil jullie via deze weg even wat voorleggen, omdat ik er zelf niet uit kom.
Ik heb een tinkermerrie van 13 jaar met een - om het even oneerbiedig te zeggen - 'rotrug' wat zadels betreft.

De foto is een impressie, is niet de ideale houding. Ze heeft een hoge schoft, holle rug, breed gebouwd en is erg kort. Ik heb een tijdlang boomloos gereden, maar de London barefoot was te lang, m.a.w. ze kreeg last van haar rug (boven haar lendenen). Nu rijd ik sinds juni 2010 een Kent&Masters, speciaal voor koudbloeden, gekocht via een zadelexpert. (dus heb niet zelf aangerommeld) In het volste vertrouwen in deze zadelpasser ging ik er vanuit dat het goed lag. Maar wat mij na zo'n 3 maanden op ging vallen, is dat de spieren om haar ruggenwervels niet gingen groeien, maar zelfs minder leken te worden. Ik heb toen opnieuw die zadelexpert erbij laten komen. Zij heeft advies gevraagd aan een expert in Engeland - waar zij les van had gehad - en zo kreeg ik te horen dat dit vet was, wat wegtrok. Toen heb ik het weer 3 maanden aan gekeken en nogmaals een andere zadelexpert erbij gehaald. Deze liet eigenlijk vallen dat het zadel nooit goed zou gaan liggen en dat het of een speciale pad of een nieuw zadel zou worden. Tja, aangezien ik geen geldboompje in mn achtertuin heb, koos ik voor de speciale pad.
Nu lijkt het alsof de spieren achter de schouders wel iets meer opgevuld zijn, maar des te meer valt de rug op.
Dus heb ik afgelopen donderdag Ninon Schutte erbij gevraagd, na veel goede verhalen hierover gehoord te hebben. Zij heeft erg goed gekeken naar haar ruggetje en stelde mij als eerste de vraag of ik wel zeker wist dat mijn paard pas 13 was, omdat ze dit soort ruggen eigenlijk alleen ziet bij paarden van 30 (!). Slik... Ook nam zij het op voor de zadelexpert waar ik het zadel gekocht heb. Een logische zet van deze eerste, want het is een tinker (koudbloed) met een brede rug. Alleen dwingt dit zadel mij juist nog meer op de achterhand, i.p.v. naar voren. Ze vond de rug erg arm bespierd, als je kijkt naar de rest van de spieren (kont, hals en borst zijn goed bespierd). Het zou natuurlijk rijtechnisch kunnen zijn; ik rij echt niet de sterren van de hemel.
Uiteindelijk heeft ze de speciale pad aangepast (dikkere kussens erin) en mij verteld dat ik hier nog wel even mee door kon rijden, maar dat - wanneer ik nog zo'n 10 jaar met mijn paard wil rijden - toch naar andere opties moet gaan kijken. (Maatzadel?)
Dus, nu kom ik bij mijn dubio: Ciska (zo heet het paard) is arm bespierd op haar rug. Dit krijg ik met dit zadel niet beter. Als ik nu een maatzadel koop, op haar rug afgemeten zoals hij nu is, kunnen die spieren gaan groeien. Maar... als die spieren gaan groeien, ligt dit maatzadel dan nog steeds wel goed? Volgens mevrouw Schutte gaat een zadel alleen maar beter liggen, naarmate de spieren beter worden. Klinkt voor mij aannemelijk (als leek), maar klopt dit? Heeft iemand hier ervaring mee, positief of negatief? Ik zou het graag willen weten, omdat het toch om een hoop centjes gaat...
Alvast bedankt voor je reactie!