Kaptoom

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

esmeayy

Kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 16:12

Mijn moeder was laatst mee naar stal en er hing een kaptoom toen zei ze"kun je die niet gebruiken met Cato"(frieze hengst die ik aan het beleren ben)

Ik zo wat is het precies?
Zegt ze dat moet je even googelen maar ik kan niet echt vinden waarvoor het is en waarom enzoo dus vandaar deze vragen:

Waarvoor is een kaptoom?
Wat bereik je ermee?
Waarom zou je er 1 moeten gebruiken?

grtjes

xCODA

Re: Kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:59

Met grondwerken (longeren, leiden enzo) is het makkelijker om met een kaptoom te werken, omdat je alles dan nét wat beter door kan geven aan je paard/pony, als je die hebt maak je het touw met het leiden of longeren vast aan de middelste ring. Bij veel kaptomen kan er een bit in, zo kunnen ze wennen aan het bit, zonder druk erop. ;)

xIRIS17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:26

CorkyLover schreef:
Met grondwerken (longeren, leiden enzo) is het makkelijker om met een kaptoom te werken, omdat je alles dan nét wat beter door kan geven aan je paard/pony, als je die hebt maak je het touw met het leiden of longeren vast aan de middelste ring. Bij veel kaptomen kan er een bit in, zo kunnen ze wennen aan het bit, zonder druk erop. ;)

Ja ik gebruik er één bij m'n verzorgpaardje bij het longeren.. dat ze aan het leren is.
Het gaat harstikke goed ermee.

Lusitana

Re: Kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:43

Een kaptoom is ontworpen voor jonge paarden om de overgang naar hoofdstel makkelijk te laten verlopen en wel alsvolgt:
Eerst worden de paarden er mee gelongeerd. Door de lijn boven op de neus te bevestigen heb je een ander soort (betere) controle en aan de zijringen kun je bijzetteugels bevestigen, zodat je niet aan de mond zit.
In de tweede fase kom er een bit aan (als het een weense is, die heeft bitbevestigene) of een hoofdstel met bit er over. Zo kunnen ze aan het bit wennen.
dan kun je eventueel nog bijzet naar bit verplaatsen.
Daarna gaat de ruiter erop en kan met teugels aan het bit en aan de kaptoom het paard makkelijk sturen en stoppen, terwijl het paard went dat dit ook via het bit kan.
Daarna kan de kaptoom eraf en rijdt de ruiter op bit.

Daarnaast kun je een kaptoom gebruiken voor werk aan de hand, al of niet bijgezet.

Tegenwoordig hebben ze nog een derde type gebruik bedacht en dat is er mee rijden.

Een kaptoom is een beter middel voor longeren om diverse redenen:
Het zit strak om het hoofd voor optimale controle.
Controle via neus werkt beter dan via de kin.
Je hoeft niet met een bit te werken, maar het kan wel.
Het is sterker dan en gemiddeld halster of hoofdstel.