Hoofdstel indoen (polletje)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe doe jij het hoofdstel in?

A. Bit in en dan kopstuk over de oren. Dan keelriem, neusriem en evt sperriem
256 (49%)
B. Bit in en dan kopstuk over de oren. Dan neusriem (evt sperriem) en dan keelriem
226 (44%)
C: Kopstuk over de oren, dan bit in (die aan 1 kant los zit) en bit aan bakstuk vastmaken. Keelriem, neusriem en evt sperriem
1 (0%)
D: Kopstuk over de oren, dan bit in (die aan 1 kant los zit) en bit aan bakstuk vastmaken. Neusriem (evt sperriem) en dan keelriem
3 (0%)
E. Anders... (graag uitleg)
27 (5%)

Totaal aantal stemmen: 513

Zilfstar

Hoofdstel indoen (polletje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 14:40

Omdat ik zelf van plan ben mijn manier van te wijzigen, vroeg ik em dit af en vond het leuk eens te bevragen hoe jullie het hoofdstel in doen.

Normaal deed ik optie A. Maar omdat mijn Fries elke keer met zijn hoofd erg hoog gaat staan en het soms even duurt eer hij op "Omlaag" naar beneden komt (ik ben niet zo groot) en dan soms het bit weer eruit komt, denk ik erover om naar optie C of D te gaan. Dus eerst dat kopstuk om te hangen en dan in alle rust het bit in te doen en aan het bakstuk vast te maken. Is ook een stuk prettiger met zijn zware menhoofdstel dat ik dat niet de hele tijd omhoog moet houden.

Dus ben benieuwd!

SaBiNa_S

Re: Hoofdstel indoen (polletje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:41

Ik doe B en soms a.
Maar wat zijn c en d onlogisch? :+

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:42

Ik heb gekozen voor anders. :)

Allereerst doe het kopstuk over zijn oren, dan maak ik de neusriem vast en dan de keelriem.
(rij bitloos).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:43

Ik deed het via optie B. Nu rijd ik bitloos en hoef ik enkel de neusriem vast te maken.
Mijn paard gooide het hoofd ook altijd omhoog,maar daar zat een wolfstandje,heeft je paard geen mankementen aan zijn gebit waardoor het hoofd omhoog gaat?

SaBiNa_S

Somebitch schreef:

Allereerst doe het kopstuk over zijn oren, dan maak ik de neusriem vast en dan de keelriem.
(rij bitloos).

Haha dat kan ook nog ja :P

mika11

Ik moest even goed nadenken, welke riempje ik eerst vast maak, gaat altijd zo automatisch en zonder nadenken :')

Donna_

Ik gebruik manier A, anders verschuift de hele boel.
Bovendien vind ik het gespje waarmee het bit vast zit echt een rotding, dus dat ga ik niet elke keer lospeuteren.

Hoofd omhoog doen is een bekend probleem, mijn paard hield hierbij ook nog haar mond stijf dicht. Na het wisselen van bit en veel geduld is dit gelukkig verleden tijd en kan ik nu rustig het hoofdstel indoen :)

Mika11: ik ook :+

Lukka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:45

Ik gebruik meestal manier B, gaat eigenlijk automatisch.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:47

Ik moest ook even heel diep nadenken welke volgorde ik altijd doe, maar ik heb dus optie A. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:47

Bitje aanbieden, en wanneer pony die aangenomen heeft kopstuk over de oren doen. Meer riempjes heb ik niet aan mijn hoofdstel zitten.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 14:48

FlorisSam schreef:
Ik deed het via optie B. Nu rijd ik bitloos en hoef ik enkel de neusriem vast te maken.
Mijn paard gooide het hoofd ook altijd omhoog,maar daar zat een wolfstandje,heeft je paard geen mankementen aan zijn gebit waardoor het hoofd omhoog gaat?

Nee, gebit is prima in orde. Bit (inmiddels) ook. Paard gaat ook heel geduldig staan en pakt het bit prima aan. Vorige eigenaar die hem 3 jaar gehad heeft was een stuk groter en tsja... hij is dus gewend geraakt aan die routine en dus die hoogte :D Hij gooit dus ook niet zijn hoofd de lucht in uit protest, hij werkt verder prima mee en staat dus heel stil zodat je het hoofdstel om zijn oren kan doen. Maar daar kan ik dan dus net niet bij :P En als ik omlaag zeg zie je hem denken van euhmmmmmm }:0 OJA! en dan komt ie wel hoor. Dat begint er na 2 jaar wel in te komen. :j Doordat ik bitloos longeer en het dan dus prima lukt om het hoofdstel om zijn oren te leggen, bedacht ik dat dat met een bit-hoofdstel natuurlijk ook gewoon kan :D (Het bit van vorige eigenaar was een enkelgebroken en daar protesteerde hij duidelijk op, ook met rijden. Dus met tandarts naar gebit gekeken en ander bit geprobeerd. Heb nu dubbelgebroken bit en dat gaat prima, menstang (liverpool) van aurigaan gaat ook erg goed.)
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 07-08-11 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:49

B :)

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:54

Hier bij onze erg grote, die ook graag het hoofd nog even omhoog deed als je met het hoofdstel aankwam, eerst het kopstuk en dan het bit (wat aangehaakt kan worden) in doen. Is de lol van omhoog gaan er snel af geraakt. Ook bij het menhoofdstel gaat het bit er later in. Heb bij IJbrand Chardon gezien dat zij het bit zo lang/los hebben hangen dat eerst het kopstuk kan en dan het bit omhoog wordt gehaald door deze in "de juiste gaatjes te verstellen/op te hijsen".
Met het bit aan één kant los willen ze nog wel eens het hoofd heen en weer doen en krijgen ze dus een "klap" van het loshangende bit.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:57

Ik gebruik of een sidepull, maar maak vaak de neusriem niet los (lui). Dan steekt 'ie zelf zijn neus er in dan dan doe ik het kopstuk over zijn oren.
Als ik met het kingekruisde hoofdstel rij, hoef ik het alleen over zijn oren te doen en dan onder zijn neus weer te kruisen (lekker vaag klinkt dit). Daarna hoef ik alleen zijn pruik goed te doen.

Hij doet wel altijd zijn hoofd netjes omlaag

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 14:58

Michellette schreef:
Hier bij onze erg grote, die ook graag het hoofd nog even omhoog deed als je met het hoofdstel aankwam, eerst het kopstuk en dan het bit (wat aangehaakt kan worden) in doen. Is de lol van omhoog gaan er snel af geraakt. Ook bij het menhoofdstel gaat het bit er later in. Heb bij IJbrand Chardon gezien dat zij het bit zo lang/los hebben hangen dat eerst het kopstuk kan en dan het bit omhoog wordt gehaald door deze in "de juiste gaatjes te verstellen/op te hijsen".
Met het bit aan één kant los willen ze nog wel eens het hoofd heen en weer doen en krijgen ze dus een "klap" van het loshangende bit.

AH! dat is wel een erg goede tip :j Zal eens kijken of dat hier ook lukt (en niet dat dat bit dan tegen de tanden slaat. Zat ook te denken bit pas los te halen als ik het in ga doen. EN daarvoor dus gewoon aan 2 kanten vast te laten en onder de kin te laten bungelen...

manonsidney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:34

Manier A, doe ik altijd automatisch :P

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:37

Somebitch schreef:

(rij bitloos).

Hier precies hetzelfde :j

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:45

Optie B. Mijn paard is ook nogal groot (1m83) maar gelukkig heeft hij in de loop der jaren geleerd van zijn hoofd naar beneden te houden.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:48

Anders, ik doe zijn neus door de neusriem, en kopstuk over zijn oren. Verder hoef ik niks meer vast te maken en zit het dan prima. (ik rijd wel bitloos)

Moet zeggen dat ik nu sinds ik bitloos rijd minder last heb van schudden met het hoofd. Eerst vond hij het maar lastig als ik al die riempjes moest vast maken en dan ging hij ongeduldig schudden.

_Monii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:49

Ik doe altijd optie a..
maar afgelope woensdag voor eerst op manege paard gereden _O-
Ik ben zelf dus ook niet zo groot..
ik ben 1.68
en het paard 1.68
Dus heb ik gewoon een ander het laten doen :D
alleen toen moest ik wel haar paard opzadelen :+

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:50

ik heb voor optie a gekozen. paard doet zn mond al open als ik hoofdstel bij zn hoofd hou pakt dan zelf zn bit en dan doe ik kopstuk over zn oren en dan keelriem, neusriem en sperriempje vast paard blijft ondertussen gewoon met zn hoofd staan. ideaal :d

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:54

B

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:55

Maaaaar maaaar maaaaar

Ik rijd niet met een hoofdstel! ;(

Wat is dit een discrimenerende poll naar de neckrope ruiters toe. _O-

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:58

Ik deed ook altijd manier A, zo heb ik dat geleerd en tot nog toe werkt het prima ;). Nu heb ik een bitloos hoofdstel en daar hoef ik maar 1 riempje vast te maken.

vivianw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:58

a en c, niet eerst de neusriem, weet ook niet waarom, heb 't zo geleerd