Een stukje hygiëne

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Een stukje hygiëne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 12:08

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af hoe vaak jullie met 1 dekje rijden?
Ik rijd max 1 week met hetzelfde dekje en hang hem na het rijden altijd uit.

Daarna neem ik ze mee naar huis om ze APART te wassen.

Ik rijd momenteel 2 paarden, die elk hun eigen dekjes hebben (elk 4)
Maar ik vind het wel belangrijk dat bv de spullen van Giesella apart worden gewassen van de spullen van Tank.
Ze hebben ook elk hun eigen zweetdekens(elk 2)

Hoe denken jullie hierover?

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:14

Het ligt eraan: als mijn paard erg gezweet heeft en het dekje is nat, dan gaat het meteen de was in.
Is het nog droog dan hang ik hem uit om te luchten, borstel de haren eraf en doe hem de volgende dag weer gewoon erop. Na 3 of 4 keer gebruiken gaat het sowieso de was in

Ik ga niet ieder dekje apart wassen. Er kunnen ongeveer 3 dekjes tegelijk in de wasmachine en als ik er 3 heb, gaan ze er ook alle drie tegelijk in

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:16

Ik was gerust twee dekjes bij elkaar in, maar mijn eigen kleding doe ik er niet bij. Ik wissel mijn dekje alleen als ik hem vies vind. Soms is dat na twee weken, soms na een pittige dressuurles al. Hangt een beetje van de mate van zweten af.

Ik heb maar een paard, dus kan op je andere vraag niet echt een antwoord geven. Ik denk dat ik gewoon alles bij elkaar zou gooien, ben ik erg makkelijk in, hihi!

hafjelinger

Re: Een stukje hygiëne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:17

Ach, ik rijd nu maar weinig maar toen ik nog trouwe bezoeker was van de ponyclub had mijn pony gewoon 2 beschaafde dekjes die pas ik de was gingen als de onderkant vies was.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:18

Het ligt aan de intensiteit van het rijden.
Als de dekjes echt nat zijn rij ik er maar 1x mee.
Maar als er enkel wat haren op zitten borstel ik hem af en laat ik hem luchten.

Als het gewassen moet worden gaat het van beide paarden gewoon bij elkaar.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:20

mijn dekjes gaan de was in als ze vies zijn.
beide paarden zweten eigenlijk altijd na een training dus ik hang ze uit te drogen en borstel soms de haren er af. na een tijd gaan ze de was in. zou wat zijn als mijn moeder elke dag 2 dekjes moest wassen :=
kon ik sowieso een andere hobby nemen. ze hebben trouwens ook gewoon de zelfde dekjes op. ze staan samen in het land en worden ook geborsteld met dezelfde bortsels en delen ook hun dekens. vies he :D

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:20

Mijn dekjes hangen eigenlijk standaard op het traphekje op stal. Daar hangen alle dekjes te drogen. Als ik ga rijden pak ik de eerste die ik zie hangen. Als ze na het rijden nat zijn hang ik ze terug, zijn ze nog droog dan leg ik ze in mijn kast en pak ik het dekje de volgende dag weer. Ik was pas als ze echt héél vies zijn. Anders worden ze zo lelijk als je ze vaak wast.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:21

Ik spoel na het rijden altijd het dekje helemaal uit zodat zweet en viezigheid er af zijn. Dus ze worden niet heel erg vaak gewassen. Pas als ze echt vuil zijn en ik het niet meer schoon gespoeld krijg gaat het in de was. Verder was ik niet speciaal dekjes alleen. Meerdere dekjes bij elkaar kan prima.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:22

Het ligt er aan, maar ik was ze wel vrij snel. Mijn paardje zweet best erg en zeker als het warmer is, dus dan ga ze soms na 1 keer de was in. Meer dan 2 of 3 keer zal ik er in ieder geval niet mee rijden.

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:22

Ik hang mijn dekje altijd uit na het rijden. Wassen doe ik pas als ze echt vies zijn, m'n word er ook niet blij van als ze welke week m'n dekjes moet wassen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:24

wat ik me afvraag degen die na elke keer rijden hun dekjes wassen:
hoe vaak rijden jullie dan? en hoeveel paarden? lijkt me nogal een rotwerk 6a7 dagen in de week 2 dekjes in de was :=

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:30

themuisje schreef:
hoe vaak rijden jullie dan? en hoeveel paarden? lijkt me nogal een rotwerk 6a7 dagen in de week 2 dekjes in de was :=

ik was mijn dekje elke keer na het rijden (ivm véél zweten in combinatie met gevoelige huid van mijn paard).
Ik rijd elke dag en dan één paard. Meestal was ik om de dag, er kunnen twee dekjes tegelijk in de machine. Ik was dan een extra kort programma met Ariel Sensitive op 30 graden.

Persoonlijk zou ik zo'n dekje echt geen twee keer gebruiken, als ze namelijk opgedroogd zijn (als ik pas weer de volgende dag de was doe) zijn ze helemaal hard/stug van het zweet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:32

Loezoe schreef:
themuisje schreef:

ik was mijn dekje elke keer na het rijden (ivm véél zweten in combinatie met gevoelige huid van mijn paard).
Ik rijd elke dag en dan één paard. Meestal was ik om de dag, er kunnen twee dekjes tegelijk in de machine. Ik was dan een extra kort programma met Ariel Sensitive op 30 graden.

Persoonlijk zou ik zo'n dekje echt geen twee keer gebruiken, als ze namelijk opgedroogd zijn (als ik pas weer de volgende dag de was doe) zijn ze helemaal hard/stug van het zweet.

Daarom spoel ik altijd de dekjes helemaal af zodat er geen zweet en viezigheid aan zit. Mijn dekjes zijn soms ook echt door en door nat van het zweet maar als je het uitspoelt is het zo goed als schoon, en kun je ze vaker gebruiken, gaan de dekjes ook langer mee.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:36

ik heb een verzorgpaardje gehad, waar ook de eigenaresse gewoon op reed, zijn dekje werd om de twee x gewassen. samen met die van het andere paard.
Lijkt me beetje onzinnig van ieder paard de dekjes apart te wassen. Mijn kleren gaan toch ook samen emt die van mijn ouders in de was?:P

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:37

Ik was mijn dekjes pas wanneer de onderkant vies is, over het algemeen gaan ze dan zeker een maand wel mee, maar nu rijd ik alleen nog maar met een bontje onder het zadel welke over het algemeen nauwelijks vies wordt, deze was ik ook ongeveer eens per maand. :)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:39

Echt wassen niet zo heel vaak.
Heb een stapel van ong. 10 dekjes, ik spoel ze altijd af met water na het rijden.
En dan soms de vieze dekjes mee naar huis om ze te wassen.

Heb geen vaste volgorde, of tijden wanneer ik was.
Gewoon als ze vies zijn, of er veel zweet in zit. :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:40

Loezoe schreef:
themuisje schreef:

pfff wat een werk! heb je dan je paard thuis staan? of een wasmachine op stal? lijkt me niets om steeds die bezewete dekjes mee in de auto naar huis te nemen. ik ken eerlijk gezegd ook helemaal niemand die elke keer na het rijden zijn dekjes wast. en dan ben ik op meerdere stallen geweest waar verschillende mensen rondliepen.

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:42

Ben ik dan echt zo slecht als ik mijn dekjes bijna nooit was?
Ik hang ze altijd over het deken rek, laat ze drogen en gebruik hem weer.
Wassen gebeurd alleen als ze ECHT vies zijn.

edit: heb er wel veel, dus gebruik vaak een andere.

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:49

themuisje schreef:
Loezoe schreef:

pfff wat een werk! heb je dan je paard thuis staan? of een wasmachine op stal? lijkt me niets om steeds die bezewete dekjes mee in de auto naar huis te nemen. ik ken eerlijk gezegd ook helemaal niemand die elke keer na het rijden zijn dekjes wast. en dan ben ik op meerdere stallen geweest waar verschillende mensen rondliepen.

Wij hebben een wasmachine en droger op stal, maar meestal neem ik het mee naar huis. Kan toch niet al mijn dekjes op stal bewaren (zo'n 20stuks :o )
Gewoon in de kofferbak en klaar. Scheelt dat ik op mezelf woon en mijn mams er nu niet meer over kan zeuren ;)

Maar nogmaals, mijn dekje is na het rijden door en door nat, dat ga ik echt niet nogmaals gebruiken. Zelf trek je je sportkleren toch ook niet nog een keer aan als ze helemaal bezweet zijn geweest?
Als ik 'n keer naar buiten ben geweest en m'n dekje is niet nat, dan gebruik ik 'm gerust nog een keer, maar doorweekte dekjes gaan echt in de wasmachine. Geen super uitgebreid programma, maar wel even opfrissen. Ik heb een programma van 15minuten, dat is echt ideaal hiervoor.
Daarna gewoon aan de lucht drogen en hoppa weer op de stapel. Mijn oudste dekje (van PK) is nu zo'n 5 jaar oud (eerste collectie) en nog steeds in prima staat, dus veel lijden ze er niet mee.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:52

Ik was ze ook echt niet zo vaak :n

Ik verzamel de viezen op stal, en als ik er een stuk of 6 heb dan neem ik ze mee naar huis en was ik ze na elkaar (3 per ronde) , daarna laat ik de machine een keer leeg draaien voor de haren .

Ik heb teveel dekjes om op te noemen, dus soms heb ik er wel 15 ofzo liggen voor de was :o
Maar pas als de onderkant vies is gaan ze in de was. Echt niet dagelijks, en zeker niet apart! Zonde van de energie, lekker slecht voor het milieu ook ;)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:52

Ik was mijn dekjes in de zomer wat vaker dan in de winter. In de zomer vaak na een keer of 5 rijden (tenzij het dekje stijf staat van het zweet na het opdrogen). In de winter kan ik rustig twee weken wachten met wassen. En ik was alles samen, volgend jaar komt mijn jonge paard "naar huis" en zijn zadeldekjes gaan gewoon gewassen worden met de zadeldekjes van mijn huidige paard.

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:53

Miss_m schreef:
Ben ik dan echt zo slecht als ik mijn dekjes bijna nooit was?
Ik hang ze altijd over het deken rek, laat ze drogen en gebruik hem weer.
Wassen gebeurd alleen als ze ECHT vies zijn.

edit: heb er wel veel, dus gebruik vaak een andere.

als je paard er geen last van heeft zou ik er niet mee zitten.
De mijne krijgt helaas last van zijn huid door het zweet, dus dan maar elke keer de dekjes/pads wassen. Paardlief gaat zelf ook elke dag onder de douche na het rijden tegen het zweet/vuil.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:57

Ik was mijn dekjes als ze vuil zijn, ik was ze wel niet in mijn eigen wasmachien, daar gaat die ter ap kapot van. Ik ga naar een wasserette die speciaal wasmachienes heeft voor paarde dekens enzo. Kan ik er ook meer tegelijkertijd insteken.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 13:01

Als mijn pony echt gezweet heeft, bijvoorbeeld in de les of op wedstrijd, maar ook soms in de training. Dan gaat ie meteen in de was. Soms in z'n eentje, soms met meerdere tegelijk.
Mijn moeder kan er niet tegen als er een vies dekje op ligt. Wij willen toch ook geen vieze kleren aan? Of bezweette kleren?

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:25

Hangt er helemaal van af.. Na een flinke buitenrit van 3 a 4 uur kunnen ze gelijk wel in de was.
Maar als het gewoon onder de longeersingel is gebruik ik ze soms wel een stuk of 10 keer.. Ik hang ze wel altijd uit in mijn zadelkast aan de andere lege zadelsteun.
Ik heb ook zoooveel dekjes dat ik gewoon blijf afwisselen, hartstikke handig :j