welk zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ls1983

welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 10:26

Hallo,

Ik ga een haflinger kopen van 4 jaar. Zij is nu aan de magere kant en moet aankomen,ook bespiering. Nu heeft ze een smalle schoft,ze is zowieso niet heel breed gebouwd dus denk dat ze straks ook een medium boom nodig zal hebben. Nu wil ik dus eerst een goedkoop maar uiteraard passend zadel kopen voor de komende tijd,tuurlijk zou het fijn zijn als hij nog past (met eventuele aanpassingen) als ze gegroeid is,maar ik ga er vanuit dat ik dan een nieuw zadel ga kopen.

Qua lengte benen heb ik een 18inch nodig denk ik. Zij is 1,48 en smal. Ik heb veel gegoogled en weet t ff niet meer... :? er zijn ook mensen met mijn lengte die op een 17inch passen of waarvoor een 18inch te lang voor het paard is...

Tips????? :j

Yelly

Re: welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:55

De inchmaat is voor je kont, niet voor je lengte :D Iemand met een wat steviger postuur, heeft een groter zitoppervlak nodig natuurlijk, dit zitoppervlak is de inchmaat :)

Je lengte is belangrijk voor de lengte van de zweetbladen. De meeste ruiters komen volgens mij aardig weg op de standaard lengte zweetbladen, maar voor ruiters die wat kleiner of juist lang zijn, hoor je wel eens dat het zadel aangepast wordt (verlengde of verkorte zweetbladen). Zo kan je beenligging net wat mooier uitkomen.

Het best kun je een zadelpasser laten langskomen, die neemt dan diverse zadels voor je mee. Je kunt vooraf je voorkeuren en budget aangeven. Wat is je budget ongeveer?

Je zou in eerste instantie ook voor een zadel met verstelbare boom kunnen gaan, of voor een kunststof zadel (Wintec, Thorowgood). Dan kun je altijd later nog voor een duurder zadel gaan :)

ls1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 11:01

owww ik had juist gelezen dat de inch maat afhankelijk was van de lengte van je bovenbeen... Je leest toch steeds weer wat anders... Mijn broekmaat is ongeveer 38/40, is dat dan 17,17,5 of 18inch?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:10

De inchmaat is wel afhankelijk van de lengte van je bovenbenen en je achterwerk:
Afbeelding

Een langbenig slank persoon zal dus een grotere inchmaat nodig hebben dan een mollig kleintje. Ook al heeft gewicht wel wat invloed omdat je billen dan gewoon dikker zijn.

Of je pony 18" aan kan hangt af van de lengte van haar rug. Het zadel mag nooit voorbij de 18e rib komen.

Als je een zadel zonder keilkussens kan vinden is die relatief korter voor de pony en groter voor jou.

ls1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 11:15

mmm ok bedankt! :-)

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:18

Maar Myca, iemand met maat 34 en lange benen zal toch verzuipen in een zadel waar normaal iemand met maat 42 en korte beentjes in zit? Je hebt dan toch gewoon simpelweg te veel ruimte over in de zitting?

Ik dacht echt altijd dat de inchmaat afhankelijk was van je kledingmaat (grootte van je achterwerk) en dat voor bijvoorbeeld erg lange personen de zweetbladen aangepast kunnen worden (modellen met verlengde zweetbladen).

@ TS: Ik heb maat 38 en heb een 17,5 inch zadel.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:30

De inchmaat zegt niets meer dan de afstand van het midden van de achterboom tot de knop voor.
Een zadel met een vlakke zit zal groter vallen dan een zadel met een diepe zit.
Als je lang bent en slank zal je op een zadel met een te kleine inchmmaat met je knieen over de wrongen heen komen, dat zit niet lekker.

Er is hier een heel duidelijk topic over:
[HAR] Opmeten van een zadel

De grootte van je achterwerk speelt wel een rol, maar de lengte van je benen dus ook. En uiteindelijk moet je gewoon op een zadel gaan rijden of jij hem lekker vindt zitten. Dat is heel persoonlijk, dat kan je voor een ander ook niet invullen.

Ik heb overigens ook maat 38 en een 17,5" zadel.