overschakelen zachter bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

njiloj

overschakelen zachter bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 22:20

ik rijd sinds kort op een nieuw paardje. dit dier zou met rijden snel het bit vastpakken en er vandoor gaan, maar hier heb ik nog niets van gemerkt. (gelukkig)

Dit diertje word momenteel gereden met een liverpoolstang met groeven.. >;)

Ik vind dit bit erg zwaar en scherp, dus wil graag gaan afbouwen naar wat lichters. Naar mijn idee heeft hij dit bit namelijk helemaal niet nodig.
Hij is ontzettend voorwaarts en reageert goed op je zit. Alleen, met zijn tempo vasthouden heeft hij (en ik) moeite. Hij gaat stiekem steeds harder lopen.

Daarnaast heeft hij een lichte hertenhals. zijn onderste nekspieren zijn erg goed ontwikkeld. hierdoor loopt hij met zijn hoofd erg omhoog. Ook hieraan wil ik gaan werken.

Wie heeft er voor mij tips? hoe pak ik dit aan, welk bit kan ik gaan proberen? enz.. enz..

in overleg met de eigenaar (die zelf ook denkt dat het bit te scherp/zwaar is) ga ik dit aanpakken.

Anoniem

Re: overschakelen zachter bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:27

Ongebroken bustrens?
Komt meeste in buurt van liverpool alleen dan zonder scharen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:28

Als je gewoon de teugels aan de bril van de liverpool vast maakt heb je gewoon een ongebroken bit en dat is een van de zachtste bitten.
Dus je hoeft helemaal geen nieuw bit aan te schaffen alleen de teugels anders te bevestigen.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:29

ik zou denk ik voor een kopertrensje gaan, zon rollerbitje, deze kunnen ze niet vastpakken, en heeft verder ook geen bijwerkingen, werkt als een gewoon gebroken bitje, maar ze kunnen hem niet vast pakken.

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 11:01

nieuw bit aanschaffen hoeft gelukkig nog niet. Ik kan de bitten van de andere paardjes die daar staan proberen, en anders heb ik thuis nog wel het een en ander liggen. Ik zat zelf te denken om een ongebroken trensje te proberen (zonder groeven) of een myler level 2 bit (heb ik wel hele fijne ervaringen mee....) ik heb evt. ook nog een pessoabit liggen. is dit ook niet zachter? of werkt dit scherper in doordat deze enkel gebroken is?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:53

Tigra_ schreef:
Als je gewoon de teugels aan de bril van de liverpool vast maakt heb je gewoon een ongebroken bit en dat is een van de zachtste bitten.
Dus je hoeft helemaal geen nieuw bit aan te schaffen alleen de teugels anders te bevestigen.

Dat is niet correct. Zolang de bakstukken aan de ogen van de liverpool bevestigd zijn, blijf je hefboomwerking houden.

Mijn advies is om eerst over te gaan naar een ongebroken knevel- of D-trens. Zo blijft je het idee houden van een ongebroken mondstuk met druk naast de lippen, maar heb je geen hefboomwerking. Qua materiaal zal ik kijken naar hetzelfde materiaal als de liverpool. Is dat RVS, dan blijf je eerst bij RVS.

Over de Pessoa, deze is strenger dan de liverpool omdat je hierbij naast de hefboomwerking ook nog een ophaalwerking hebt, dus die zal ik absoluut niet doen als je naar iets zachter wilt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:00

magda_90 schreef:
Tigra_ schreef:

Dat is niet correct. Zolang de bakstukken aan de ogen van de liverpool bevestigd zijn, blijf je hefboomwerking houden.

Mijn advies is om eerst over te gaan naar een ongebroken knevel- of D-trens. Zo blijft je het idee houden van een ongebroken mondstuk met druk naast de lippen, maar heb je geen hefboomwerking. Qua materiaal zal ik kijken naar hetzelfde materiaal als de liverpool. Is dat RVS, dan blijf je eerst bij RVS.

Over de Pessoa, deze is strenger dan de liverpool omdat je hierbij naast de hefboomwerking ook nog een ophaalwerking hebt, dus die zal ik absoluut niet doen als je naar iets zachter wilt.

Die hefboomwerking die is zo minimaal dat je daar niets mee doet als je correct rijdt. Dus het blijft in mijn ogen een van de vriendelijkste op die manier.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:14

Zelfs met correct rijden heb je contact met het bit - en de inwerking van de kinketting - en heb je dus te maken met hefboomwerking, hoe minimaal deze ook is in vergelijking met de onderste bevestiging. Als je naar iets zachter wilt kan je prima dat als eerste stap gebruiken, maar persoonlijk kan je beter overstappen naar een ongebroken trens omdat je dan van die hefboomwerking af bent.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:17

magda_90 schreef:
Zelfs met correct rijden heb je contact met het bit - en de inwerking van de kinketting - en heb je dus te maken met hefboomwerking, hoe minimaal deze ook is in vergelijking met de onderste bevestiging. Als je naar iets zachter wilt kan je prima dat als eerste stap gebruiken, maar persoonlijk kan je beter overstappen naar een ongebroken trens omdat je dan van die hefboomwerking af bent.

Dat is maar net wat je onder correct rijden verstaat. Mijn inziens heb je geen contact(met de mond) nodig om correct te rijden en dus heeft het bit weinig effect.
Als ze nu rijdt met de liverpool kan ze hem beter in de bril bevestigen weet niet waar die nu zit maar ik zie geen reden om te veranderen van bit.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:27

Zelfs met correct rijden dien je toch af en toe de teugels aan te nemen (en heb je dus contact)? Want ik lees je bericht nu alsof je je teugels helemaal niet aanneemt en deze dus los hangen?

De TS geeft duidelijk aan dat ze dit zware bit niet nodig vindt, zelfs als de teugels in de bril bevestigd zijn, blijft het een zwaar bit (ook letterlijk als je naar het gewicht kijkt) vandaar dat ik persoonlijk een bitverandering wel redelijk vindt.

Maar goed, mijn en jouw advies zijn gegeven, nu is het aan de beurt van de TS wat ze daarmee gaat doen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:30

magda_90 schreef:
Zelfs met correct rijden dien je toch af en toe de teugels aan te nemen (en heb je dus contact)? Want ik lees je bericht nu alsof je je teugels helemaal niet aanneemt en deze dus los hangen?

De TS geeft duidelijk aan dat ze dit zware bit niet nodig vindt, zelfs als de teugels in de bril bevestigd zijn, blijft het een zwaar bit (ook letterlijk als je naar het gewicht kijkt) vandaar dat ik persoonlijk een bitverandering wel redelijk vindt.

Maar goed, mijn en jouw advies zijn gegeven, nu is het aan de beurt van de TS wat ze daarmee gaat doen.

Klopt ik rij zoveel mogelijk met losse teugel dat is mijn doel om de paarden die ik rijdt volledig op zit, been en stemhulpen te rijden.

Verder is het wel een zwaar bit kwa gewicht maar het is inderdaad aan de TS wat ze er mee doet.

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 12:44

nou, het bit is idd erg zwaar,(ook qua gewicht) en het is eigenlijk een cm te breed...ook de groeven die erin zitten vind ik nou niet echt vriendelijk.. Ik ga zo eens een poging wagen met een ongebroken trens (als deze wel past natuurlijk) zonder groeven. jullie horen hoe het is geweest....

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 16:54

ben ik weer!
we hebben vandaag gereden met een ongebroken trensbitje. meneer was erg schrikachtig, en ik heb hem een paar keer tegen een boom moeten parkeren omdat hij er vandoor ging. (Ik denk dat ie me ook een beetje aan het uitproberen was.)
na wat navraag kwam ik erachter dat hij ook met de liverpoolstang dan niet te houden is. dus ik denk dat het niet zozeer door het bit komt dat hij niet gemakkelijk terug te pakken is. ik ga het maar even volhouden met dit bit, en meneer eerst maar eens proberen wat minder paniekerig te maken.

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:04

Hmm, dus met beide bitten is hij schrikachtig? Misschien een hulpteugel en als hij je niet meer uitprobeeerd dat wéér afbouwen?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:36

CorkyLover schreef:
Hmm, dus met beide bitten is hij schrikachtig? Misschien een hulpteugel en als hij je niet meer uitprobeeerd dat wéér afbouwen?

Je rijd hem naar net lees ik, dus meteen maar een hulp teugel er aan hangen vindt ik eerlijk gezegd niet erg eerlijk. Probeer het eerst rijtechnisch op te lossen en leer elkaar kennen, vooral volhouden en vol goed moed blijven. Dan kan een hulpteugel later eventueel nog uitkomst bieden, maar ik ben van mening dat de uitprobeer fase nooit met hulpmiddelen aangepakt moet worden.

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 22:33

ik ben ook echt niet van de hulpteugels. (deze komen er echt pas aan te pas als laatste redmiddel.) we gaan eerst maar eens lekker wat schriktraining doen, en elkaar idd. wat leren kennen.

Mijn doel is om zo fijn mogelijk samen te kunnen werken, en elkaar te kunnen vertrouwen.
hopelijk gaan we straks lekker met een touwhalser zonder zadel naar buiten, maar zover zijn we nog lang niet.

Hij is nogal onvoorspelbaar begreep ik. Hij loopt er 100 x langs, en opeens is het eng en vliegt ie er vandoor. :\

Dus ik denk dat we gaan beginnen met grondwerk. Laat hem mij eerst maar eens gaan vertrouwen en zien als de leider. ik denk dat dat het echte probleem is.

Maar van de liverpoolstang ben ik in ieder geval af! +:)+

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 23:38

Okee, schriktraining is leuk! :'D

Okee, goed dat je het natuurlijk oplost. Nja, ik weet niet goed hoe mensen hier reageren en dalijk zeg ik zoiets en dan gaat iedereen aanvalend reageren, want ik ben ook niet van de hulpteugels, weet niet eens hoe die heten. xD

Super dat je dáár vanaf bent, moet een hele bevrijding voor je zijn, ofniet?