Springen met dressuurzadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Wicked_

Springen met dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 15:28

Misschien een beetje een rare vraag maar: Kan je springen met een dressuurzadel? Ik heb zelf een dressuurzadel met een redelijk diepe zit, maar soms heb ik zin om een paar sprongetjes maken met mijn pony, is dat niet slecht voor je pony's rug ofzo? Om met een dressuurzadel te springen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 15:35

Er zijn meerdere mensen die met een dressuurzadel springen. Ikzelf vind het echt verschrikkelijk springen. Sprongetjes tot 80cm gaan nog wel, maar hoger vind ik echt niet totaal niet lekker zitten. Ik heb nog nooit gelezen dat het slecht is voor de paardenrug.

Anoniem

Re: Springen met dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 15:37

Het is moeilijker springen met een dressuurzadel omdat je (met beugels op springmaat) snel voorbij de wrong komt met je knie, je hebt daardoor minder steun.
Als het zadel goed past is het niet slecht voor de rug, tenzij je door de vorm van het zadel minder goed mee kan komen boven de sprong.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 15:42

Heb het ook gedaan was alleen een beetje oud dressuurzadel. Tweede keer 70 cm steil was het krak..... Met een Fjord die ik wekelijks in de springles reed (zeker 1 meter hoog) sprong ik eerst ook met dressuurzadel totdat m'n instructrice zei dat m'n beenligging wel heel beroerd werd en dat ik het zadel van een ander paard (vzh) beter kon gaan gebruiken.

Dus het is mogelijk voor af en toe wat sprongetjes, maar als je het vaker wil doen is het niet zo fijn.

_Wicked_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 15:52

Oke bedankt allemaal voor de antwoorden! Ben ook niet van plan om echt heel hoog en vaak te gaan springen maar zo een keertje tussendoor ofzo. Het kan dus geen kwaad voor de rug van mijn pony maar is het ook niet slecht voor het zadel? Het zadel is namelijk pas nieuw en die wil ik nog wel even goed houden hahah.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 15:56