Welk zadel? breed paard, met platte rug.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Welk zadel? breed paard, met platte rug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:37

Hallo bokkers,

Mijn paardje ([***]) heeft weinig schoft, maar wel heel brede schouder, en de rug is recht, en plat.
We hebben eerst aan Austraelian stock zadel gekocht, maar die was te smal.
Nu ligd er een wintec 2000 17 inh met cair op, alleen die is te klein voor mijn moeder.
Gisteris hij behandeld door heleen slebos, die zei dat hij 'geen wintec rug' heb.
Een boomloze of een speciaal zadel zou beter op hem passen.

Nougoed, dat is een probleem, het tweede is, dat de boomloze zadels (over het algemeen) weinig steun voor de ruiter bieden.
Mijn moeder heeft alleen een tijd niet gereden en rijd nu sinds een halfjaartje op [***].
Ze heeft nog wel moeite met haar zit, en ik ben bang dat als we een cheyenne kopen dat ze dan [***] meer in de weg gaat zitten.

Duss, wie weet wat voor een zadel we het best kunnen proberen?
misschien een boomloze met kniewrong? of een zadel speciaal voor 'trekpaard types'?

shirleyp
Blogger

Re: Welk zadel? breed paard, met platte rug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:46

Bij ons op stal hebben we een Fjord en een Gelders type paard lopen met dezelfde problemen. Zij hebben nu een JC zadel, volgens mij de saphire (of saffier, weet niet hoe je het schrijft).

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:48

Ik herken je verhaal.. Heb ook zo'n pony,.
Na veel zoeken en testen ben ik uitgekomen op de trekker pro endurance classic..
Heerlijk zadel, geeft veel steun, past mooi op mijn brede korte pony.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:09

probeer eens een testzadel van de barefoot london of lexington, deze zijn beiden met kniewrongen en steun

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:11

Als je even kijkt op boomloosrijden en buitenzinnig.nl zie je al heel veel verschillende modellen boomloos met allerlei soorten wrongen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:55

@shirleyp - Gefeliciteerd! Jc zadel, heb ik wel is mee gereden, vind ze niet zo. volgens mij zijn ze er ook niet in het bruin

@Olikea - Oke, dat zou misschien ook nog een optie zijn, alleen mijn paard heeft een normale-lang rug, dus een kort zadel is net nodig.

@Caira - zat inderdaad ook aan een londen test zadel te denken. misschien is dat wat.

@pmarena - ga kijken. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:01

zo een Barefoot Cherokee, zal dat nou echt veel schelen kwa steun als de chyenne?

Zo een Freemax, lijkt me ook wel meer steun geven kan dat misschien iets zijn?

wanted

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:03

Hi,
WIl je een boomloos zadel?
Ik heb zelf goede ervaringen met mijn Euroriding Jade...
Verder hebben wij ook veel brede oaarden op stal, waaronder een aantal friezen (mét rechte rug ;))
Daar worden vooral JC en Fryso zadels voor gebruikt...

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:07

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:28

Als je liever geen boomloos hebt, kun je bv. ook eens kijken naar een thorowgood of kent & masters (= hetzelfde, maar van leer). En dan het Cob model, speciaal voor de ronde types. Zadel heeft een verwisselbare boom.
Ik ken verschillende brede paarden (Belg, Tinker) waarbij dit zadel goed past.

Veronie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 11:13

Hoi,

Ik heb een Freeform dressage te koop.(zie site buitenzinning) Dit zadel zit steviger dan een barefoot. Je hebt hier dus meer steun in (wel minder als met een zadel met boom). Mijn zadel ligt nu op een brede fries en dat gaat prima. Als je interesse hebt dan hoor ik het wel.