bitloos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sanso

bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 09:48

hallo,,

20 augustus komt mijn paardje onze kant op *\o/*
heb er veel zin in

maar ik heb een vraagje
ik wil bitloos gaan rijden
maar mama zegt ja... dan moet je eerst laten wennen en dan af en toe bitloos en dan na een maandje ofzo kan je helemaal bitloos(mits hij dan nog goed te rijden is zei ze ook)

maar ik dacht dat ik gewoon gelijk bitloos kan gaan rijden...

wie heeft er gelijk? :o

ik wil dit graag weten want ik ga zowiezo bitloos rijden maar ik wil natuurlijk wel weten waarneer ik daarmee kan beginnen :j

ohja even ter info: het is een 5 jarige ruin en hij is zeer koel in zijn hoofd ;)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:52

Jij hebt gelijk, bitloos rijden kan ieder paard, meteen en op elk moment :D.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 09:52

ohja en nog iets
ik wil graag beginnen met een sidepull
maar welke moet ik dan kopen

(ik zag bij epplejeck dat je 5 'methode's' had.. ik bedoel dus.... druk op hals... druk op neus en wangen enz. enz.)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 09:53

Dani_ schreef:
Jij hebt gelijk, bitloos rijden kan ieder paard, meteen en op elk moment :D.

okee :Y)

Marlis

Re: bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:56

Je kan gelijk beginnen met bitloos rijden hoor.
Ik heb een haflinger merrie die zich erg sterk kan maken, maar bitloos kan zei prima gereden worden ook.

Elk paard moet bitloos kunnen rijden hoor.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:57

Je moeder heeft zeker wel gelijk :j
Als je paard tot nu toe altijd met bit gereden is, is hij gewend dat er 'druk' in z'n mond is waar hij voor moet wijken (sturen/stoppen). Als deze druk nu ineens op zijn neus wordt gegeven moet hij eerst begrijpen dat hij met deze druk hetzelfde wordt bedoeld. Je kan het gewoon proberen in de bak, maar blijf zoveel mogelijk sturen met je zit en benen zowel met bit als bitloos.
De verschillende soorten bitloze hoofdstellen verschilt per paard waar ze het beste op reageren. Probeer er verschillende uit en kijk wat het beste bij jou en je paard past.
Succes! :)

Edit: Als je het een paar keer rustig hebt uitgeprobeerd en je paard reageert gewoon goed kan je natuurlijk gewoon verder gaan met bitloos rijden. Maar houd er rekening mee dat het voor je paard niet vanzelfsprekend is dat hij links moet als je aan je linkerteugel 'trekt', dit heeft hij geleerd toen hij beleerd werd met een bit in z'n mond. Het zou maar zo kunnen dat je hem dat nu ook weer moet 'leren' met een bitloos hoofdstel.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 10:00

okee

zal ik het dan gewoon eerst met stalhalster proberen en dan kijken hoe hij het oppikt(ik praat hier dan over een paar weekjes :D )

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:00

misschien moeten jullie eerst even aan elkaar wennen...... maar op zich kun je het wel proberen als je vertrouwen hebt in elkaar...

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:05

Ik zou trouwens de eerste keren wel op een bit gaan rijden. Je paard is gewend aan een bit en niet gewend aan de nieuwe omgeving. Twee dingen in een keer veranderen voor zo'n paard is vaak wat té.
Laat hem eerst lekker wennen aan de bak en ga dan kijken of hij ook bitloos goed rondgestuurd kan worden.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 10:09

jaja dat snap ik eerst ff lekker een paar weekjes laten wennen en vertrouwen kweken
en dan langzaam aan bitloos :D

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:10

TS is een Micklem Multibridle niet wat voor je?
Dan kan je met het zelfde hoofdstel een keus maken of je met bit of op verschillende manieren bitloos wilt rijden, gewoon om te kijken wat jullie het beste ligt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:10

Wen eerst aan elkaar. Ook een paard dat koel in het hoofd is, moet je eerst leren kennen. Wen eerst een maand (of 2) aan elkaar, waarbij je best af en toe eens bitloos kan proberen (koop gewoon een goed bitloos hoofdstel, daar kun je meer mee als met een stalhalster).

Het bitloos rijden ga je dan (uiteraard eerst alleen in een bak tot alles bevestigd is (stap, draf, galop, wenden, wijken en vooral stoppen) uitbouwen tot het helemaal vertrouwd is.

Een verhuizing is al pittig genoeg voor een paard, ga daar niet meteen zo'n grote optomingswissel bij doen.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 10:17

@Myca ik zal hem eens googelen

@Angela ja dat snap ik

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 10:20

Myca schreef:
TS is een Micklem Multibridle niet wat voor je?
Dan kan je met het zelfde hoofdstel een keus maken of je met bit of op verschillende manieren bitloos wilt rijden, gewoon om te kijken wat jullie het beste ligt.

hij is wel handig
maar ook gelijk zoo duur... :o

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:05

Is er een rede dat je meteen bitloos wilt gaan rijden??

Wil met mijn paard ook nog eens bitloos gaan rijden, maar omdat hij met bit ingereden is, wil ik eerst dat alles helemaal goed gaat met bit, voor ik er een bitloos hoofdstel om gooi.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:34

Je kunt het allemaal heel langzaam doen , maar als zowel paard als jij koel in de kop zijn heb je wat mij betreft groot gelijk als je gewoon meteen bitloos gaat.

Aan elkaar wennen moet je toch , jij zal alles vast niet exact hetzelfde doen als zijn vorige ruiter neem ik aan ?

Kun je net zo goed meteen met de spullen beginnen die je zelf graag wilt gebruiken :)

Anders blijf je maar bezig met wennen aan dit , wennen aan dat.... als je het nu meteen op een fijne manier aanpakt dan is het maar 1 keer wennen zeg maar :)

Juist ook als je wekenlang optomingen afwisselt maak je het ingewikkelder dan wanneer je het gewoon op 1 optoming houdt.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 13:43

Dilan1993 schreef:

Wil met mijn paard ook nog eens bitloos gaan rijden, maar omdat hij met bit ingereden is, wil ik eerst dat alles helemaal goed gaat met bit, voor ik er een bitloos hoofdstel om gooi.

omdat voor mijn positie een bit overbodig is(ik wil bosritten gaan doen ( doe ik nu overigens ook...) en geen wedstrijden)
en ik wil gewoon dat mijn paard een fijn leven heeft
en dat we gewoon samen lekker ontspannen kunnen rijden :j (ik weet dat als je zonder bit rijdt geen garantie tot ontspanning geeft maar er is natuurlijk wel een kans, en als het echt niet gaan,, tsja.... dan wordt het toch helaas weer met bit...

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 13:45

pmarena schreef:
Je kunt het allemaal heel langzaam doen , maar als zowel paard als jij koel in de kop zijn heb je wat mij betreft groot gelijk als je gewoon meteen bitloos gaat.

Aan elkaar wennen moet je toch , jij zal alles vast niet exact hetzelfde doen als zijn vorige ruiter neem ik aan ?

Kun je net zo goed meteen met de spullen beginnen die je zelf graag wilt gebruiken :)

Anders blijf je maar bezig met wennen aan dit , wennen aan dat.... als je het nu meteen op een fijne manier aanpakt dan is het maar 1 keer wennen zeg maar :)

Juist ook als je wekenlang optomingen afwisselt maak je het ingewikkelder dan wanneer je het gewoon op 1 optoming houdt.

ja ik ben en blijf altijd heel relaxed bij paarden, dat moet haast ook wel anders krijg je problemen :')
en natuurlijk rijd ik niet precies hetzelfde _/-\o_

dus ik zie wel.,, ik ga het gewoon doen :j <<)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:49

Als je maar eerlijk en duidelijk bent , het meeste sturen komt toch vanuit je zit / heupen / benen en de teugel tegen of van de hals , dus dan maakt het eigenlijk qua sturen al weinig uit of er een bit in ligt of niet :P

Als je gewoon rustig begint en consequent bent en duidelijk laat weten wanneer het beestje braaf is , en het paardje ook een beetje gewillig is om zijn best te doen , dan ben je na een half uurtje oefenen al figuurtjes aan het draven met je bitloze hoofdstel hoor :)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 13:51

oeehhh wat leuk.. had nooit verwacht dat dat zo snel zou kunnen

ennee strom is een best wel leergierig paard dus dat komt supergoed uit!! :))

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 13:53

oops vergeet ff iets te vragen

als je op ej.nl kijkt en dan bij bitloze optomingen
welke sidepull is dan het beste
want ik zie door de bomen het bos niet meer :')
want de ene is categorie 4 en de andere 5 en ik weet niet welke het beste is om mee te beginnen :')

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 13:54

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:56

Tja als je gewoon weg stapt , rustig een volte vraagt , een keertje halthouden , paar stapjes achterwaarts , een wending , gebroken lijntje...dat moet een beetje acceptabel gereden paard toch ook wel aan kunnen voelen wat je wilt als je dat op je stem / been / zit doet met de teugels ter ondersteuning , zo spannend en bijzonder verschillend is het allemaal niet hoor :)

Nou dan ben je 10 minuutjes verder en als je steeds even het diertje bevestigt dat het braaf bezig is dan staat dat meteen geregistreerd in het koppie. Ga je nog een kwartiertje door met bevestigen en dan is het helemaal duidelijk in stap en kun je het in draf ook wel :P

Tussen welke hoofdstellen twijfel je ?

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:58

sanso schreef:
Dilan1993 schreef:

omdat voor mijn positie een bit overbodig is(ik wil bosritten gaan doen ( doe ik nu overigens ook...) en geen wedstrijden)
en ik wil gewoon dat mijn paard een fijn leven heeft
en dat we gewoon samen lekker ontspannen kunnen rijden :j (ik weet dat als je zonder bit rijdt geen garantie tot ontspanning geeft maar er is natuurlijk wel een kans, en als het echt niet gaan,, tsja.... dan wordt het toch helaas weer met bit...

Ik ben van mening dat je met bit ook prima ontspannen kunt rijden. k ben ook geen wedstrijdruiter, maar wil toch wel dressuur blijven doen, om m'n paard soepel te houden. Kan ik zowel in de bak als op buitenrit oefenen. Daarbij vind ik een bit toch net iets handiger, niet om aan te trekken of om mee te zagen. Maar om af en toe duidelijk aan te geven dat ie wat moet buigen.

Zou voor jou wel handig zijn (denk ik) om een combihoofdstel te nemen. Staan op sites als EJ ook te koop geloof ik, als rij halster/hoofdstel. Geloof dat je met dat soort hoofdstellen binnen no-time bit eraan of eraf kunt halen.
Zou dan wel les nemen, ook met bitloos hoofdstel, zodat je ervoor kunt zorgen dat je paard lekker blijft lopen. Is toch ook op buitenrit belangrijk dat je paard lekker blijft lopen.

Die categorie is helemaal afhankelijk van kje paard. De ene reageerd nauwelijk op een scherp hoofdstel, de andere reageerd heel fel op 1 van de minst scherpe hoofdstellen

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 13:58

ik twijfel tusssen fra marscha(deze lijkt mij het beste ;) ) en de fra meroth