Hackamore, kwaliteiten en soorten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Hackamore, kwaliteiten en soorten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 22:26

Ik ben me nu flink aan het verdiepen in de hackamore. We rijden nu met een trensje, en dat gaat prima, alleen toch zou ik het stuk ijzer in zijn mond willen vervangen door iets wat niet zo in de weg zit. Bitloos (cross rope) hebben we een poging tot gedaan maar dat maakt het hem te makkelijk om er doorheen te lopen. Ook voor mijn eigen rust en vertrouwen, ook al zit het maar tussen mijn oren, wil ik een soort 'zekerheid' hebben.

We rijden al met weinig teugelcontact. In stap en draf hangt de teugel gewoon los, galop is voor mij nog even iets meer vertrouwen winnen omdat hij me daar in het verleden wel in heb afgemieterd en toen de oplossing was om zijn hoofd hoog te houden (door hem erg kort te nemen) maar die durf ik nu ook telkens meer los te laten, zo lang dat hij me nu er eigenlijk prima allang af had kunnen gooien.

Ik wil iets wat niet te scherp inwerkt, dat is naar mijn idee niet nodig, maar iets dat wel echt aanwezig is als het nodig is. Een soort overstapje naar het echte bitloos eigenlijk.

Al een paar keer heb ik voorbij zien komen dat de hackamore bij de mondhoeken gaat zitten en daar gaat irriteren. Dat wil ik voorkomen. Het is een haflinger met een maatje full.

dus korte scharen zodat het niet te scherp inwerkt, maar dat het niet irriteerd bij de mondhoeken en hem verder ook niet in de weg zit als die gewoon braaf is.

Deze zijn mij al opgevallen:

http://www.justwestern.nl/?catalogprodu ... 07815.aspx Mooie kleur :o
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 032943/171
http://www.justwestern.nl/?catalogprodu ... 07812.aspx Lijkt me net even wat vriendelijker dan de eerste.

Maar ik kan eigenlijk maar weinig tot geen S-scharige hackamores vinden.

edit, domme typfouten weggehaald :o
Laatst bijgewerkt door Mastrootje op 03-08-11 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

haukieboy

Re: Hackamore, kwaliteiten en soorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:34

Je kan beter deze van agradi nemen, http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 068039/171. Ik heb 'm daar ook vandaan. Veel betere kwaliteit.

Wat ik zelf wel liever heb is een kinketting ipv riempje. Die kinkettings kun je ook wel los kopen, http://www.justwestern.nl/?catalogprodu ... 0901b.aspx.

En mocht je dan nog wel graag S-hackamore scharen willen dan kun je die los kopen bij goedhard. Ik heb ze ook. Niet omdat deze beter werken, maar puur voor het oog. Ze lijken wat minder massaal, minder ijzerwerk.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 22:38

Kinketting heb ik zelf nog hangen, word voorlopig toch niet gebruikt. Is het ook goed verstelbaar met de maat?

En liever een kinketting, zodat je de hoek van hoe ver die kan doorscharen kan bepalen? :)

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:45

Ja hoor, ik heb deze hack op de snuit van mijn ijslander en dat past prima. En de kinketting geeft naar mijn idee net even wat meer reactie als je even duidelijk moet zijn.

Zo ziet het er uit met de S-scharen [hangt hier iets te laag]
Afbeelding

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:53

Zie voordat je er 1koopt dat er geen ijzer in de neusriem zit. Er bestaan er zo vele, die dan ook scherper, en je kan je paard zijn neus hiermee blesseren. Ik heb al een jaar een hackamore en geen schuurplekken of andere ondervonden. 't Verschil is met bit dat als je druk op je teugels zet dit niet zo lang mag duren. Dus korte beweging en contacten bij het overgaan naar stap etc.

Veel succes ermee !!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 07:46

S-hackamores:

Goedhard: http://www.goedhard.nl/N_grp_8_2_13-1.html

uit Amerika, verschillende modellen: http://store.runningbear.com/catalog/di ... 6&scat=280
Ik heb zelf ook een van deze en vind ze veeeeel prettiger dan degene van Goedhard. Ik heb de tweede variant, gewoon metaal, kinketting en biothane neusband met neopreen onderlegd. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Afbeelding

http://www.hought.com/end.s.hackamore.html

http://www.kyhorse.com/store/tack/bits/ ... /index.htm
Deze is goedkoper, maar moet je wel aan sleutelen. Kinketting is niet ideaal en neusriem is erg streng. Vetwrap en een bontje helpt wel :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:44

Alle hackamores die je zelf opnoemt en die van haukieboy zijn in principe hetzelfde habbie-babbie ding en die zijn niet fijn omdat daarbij de uiteindes van de scharen zo rond de mondhoeken gaan wiebelen.

Bij een S-hackamore heb je dat niet zo snel dus die is VEEL fijner :j

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 18:29

Dat zijn er nogal wat allemaal zeg :D rij niet zo vaak dus echte dure prijzen en vanuit amerika laten overbrengen is een beetje té voor mij...

Pmarena @ dat is inderdaad waar ik zo bang voor ben. Alleen vind ik de S-hackamores weer zo lang, wat ze naar mijn idee dan weer scherper maakt.

Heb bij Goedhard gekeken. Een bloemhackamore, is dat wat? is dat ook scherp? Heb een paar keer gelezen dat ie wel om kan klappen en niet heel veel mensen lijken er mee te rijden.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 19:29

Als je wilt weten hoe je paard op een hackamore reageert dan moet je gewoon eerst eens zo'n goedkopere proberen. Ik heb de eerste van mij via nickyskeet besteld. Bevalt het je maar wil je liever S-scharen of een betere kwaliteit scharen dan kun je die altijd nog los bestellen. Kun je dezelfde neusriem en kinketting daar gewoon voor gebruiken.

Bloem hackamore heb ik ook geprobeerd maar die beviel tochniet zo goed als de normale hack. Gewiebel rond de mondhoek zoals hierboven wordt geschreven hebben wij helemaal geen last van.

Voor paardjes met relatief korte brede hoofden vind ik de S-hack soms ook wel weer lastig. Kijk maar naar de foto van mij. Eigenlijk zou de neusband nog wat hoger moeten liggen, maar dan komt de boog van de S weer tegen zijn jukbeen aan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:02

Lang ? Welnee joh , dat valt wel mee , de gewone hackamores met lange scharen daar is ook niks mis mee , je bepaalt zelf wat je er mee doet hoor , niet dramatischer maken dan het is :P

Alleen die lange scharen zijn ook weer wat onpraktischer. Een S-hackamore is gewoon het fijnst. Subtiel maar duidelijk wanneer nodig , zit nergens in de weg , erg fijn ding.

Zo'n bloem is alleen leuk als er nog extra schaartjes onder zitten waar je de teugels aan vast kan maken , maar dan nog blijft het een beetje een prutsdingetje...

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:27

de bloem heb ik ook geprobeerd, maar daar was ik snel jklaar mee. Zodra ik mijn hand van de hals deed klapte hij om.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:45

Ik heb zowel een hackemore die jij in je openingspost laat zien, maar heb nu ook een jaartje deze:

Afbeelding

Deze heet scherp te zijn, geloof ik, maar scherp kan hij alleen maar zijn als jij dat als ruiter toepast. Ik heb deze destijds gekocht omdat ik hem er zo mooi uit vond zien.
Voordeel van deze is datie net als de S niet met de scharen bij de mondhoeken zit.
En de scharen bewegen, waardoor de druk iets anders wordt verdeeld.
Mijn pony reageert op deze net iets fijner dan op de andere, als ik de teugel in contact neem voor een correctie oid. Voor de rest hangen de teugels in een boogje en dan maakt het niet uit welke hack er om de neus zit, alleen is het wel fijn als er dan niets langs de monhoeken/mondspleet hangt.
ik heb er overigens wel ook nog een kinketting aanzitten, die zie je hier niet op de foto.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:52

Ik heb een tijdje met een S-hack gereden toen ik veel alleen reed. Gewoon voor mijn eigen gevoel.
Paard heeft een hele gevoelige huid, maar hij had hier geen last van.

Afbeelding

Ik gebruik 'm eigenlijk nooit meer, dus als je 'm wil uitproberen laat maar weten.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 18:45

Om even dit topic weer omhoog te schoppen. Ik zit er toch aan te denken om te kijken hoe goed een hackamore werkt bij mijn paard, en dan wel voor het buiten rijden... Maar ik vind het zonde om er eentje aan te schaffen om erachter te komen dat het niet is wat ik zoek (in de bak is het niet nodig namelijk, echt alleen voor het buiten rijden). Is er iemand die in de buurt woont die misschien zo barm-hartig is om zijn hackamore aan mij te willen lenen? Maakt uiteraard niet uit welke soort, en je heb er zelf geen zorg aan, ik kom hem gewoon ophalen en weer terug brengen op dezelfde dag :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:18

zou ik ook eens willen proberen eigenlijk,rondom arnhem....
ben wel benieuwd.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 19:52

Hier een update'tje voor de geinteresseerde. Helaas reageert mijn haf totaal niet zoals ik had gehoopt, beter gezegt, helemaal niet! Niet op de momenten dat het moet in ieder geval.

Nadat ik tegen het hek ben aangevlogen nadat hij in de bak 'op hol' sloeg en een scherpe bocht voor het hek maakte heb ik besloten om (voor de eerst komende hele lange tijd in ieder geval) bitloos rijden even heel ver in de koelkast te zetten.

Hij voelde de hackamore wel, zijn reactie daarop was om een flinke rodeo weg te geven die wel uit te zitten was, met gevolg de scherpe draai net voor het hek (waarvan ik 100 procent zeker weet dat ik die met een bit had kunnen voorkomen) waarna ik tegen het hek aanvloog/rolde via de grond.

Ben er daarna met een bit weer opgestapt, maar zit nu wel met een gevoelig stuitje en een hersenschudding :n Dus helaas hoeft hij voorlopig de luxe van een bitloos hoofdstelletje niet te verwachten...

Wel heel jammer, vooral omdat ik hier las hoe mensen hun paarden er zo goed op reageerde, en ze hem zelfs als noodrem konden gebruiken. Hier (gelukkig in de bak) kunnen testen maar helaas een zeer ongevoelig paard die z'n hoofd tussen z'n benen zetten en z'n middelvinger naar me had opgestoken als ie dat kon.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:58

Balen, beterschap. Maar als ik je verhaal zo hoor is dit gewoon te scherp voor je paard.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 09:19

Zou eerder zeggen dat hij het nauwelijks voelt, hij gaf totaal niet mee, 1 teugel, beide, hij voelde het wel maar zette zn nek vast en bulldozede door. Met een bit kan ik hem op zo een moment altijd wel op de volte zette en dat probeerde ik nu ook maar het werd een gevaarlijke situatie omdat ik zonder stuur en rem zat...

Behoorlijke teleurstelling dus. Het echte probleem ligt natuurlijk in de africhting, hij was bang maar hij hoorde er toch op te reageren. Maar ik stap er voorlopig niet met iets anders dan een bit op en ben weer begonnen met lessen :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 09:23

Nou mijn paard doe percies hetzelfde hoor, veel druk is pijn is vluchten. Heel simpel en dan heeft hij lak aan want hoe harder jij gaat trekken hoe zeerder het doet hoe sneller je paard vlucht. Heel logisch gedrag. :j

Maakt het natuurlijk niet minder vervelend voor je. :(:)