hallo, ik heb een arabier kruising welsh. ze heet wait fly dance. vader: silvertops ricco.
ik ben op zoek naar een goed bit, dat een beetje bij haar past. ze heeft een gevoelige mond, maar ze gaat vaak snel en met een zachte bit kan ik haar niet goed terug nemen. ik maak dan altijd een volte en los het dus wel op, maar ik wil graag een goed bit hebben. en eigenlijk moet het ook niet al te duur zijn. ik heb al verschillende bitjes geprobeert. ik rij nu me en enkelgebroken bit, ik heb geprobeert: een appelbitje, een dubbelgebroken bitje en en funbitje.
als iemand een bit weet zou heel fijn zijn.
Jolienn
Geplaatst: 03-08-11 17:51
Dubbelgebroken al eens geprobeerd? En verschil tussen water/bus en D trens?
edit: over dubbelgebroken heen gelezen. Dikte kan ook nog verschil maken, en de mijne lopen fijner op van die "gouden" bitjes (aurigan heet dat volgens mij) dan op gewone.
Je zoekt een bit om haar beter terug te kunnen nemen? Daar is geen bit voor.
B_r_e_n
Geplaatst: 03-08-11 18:14
doe zoals ik; geen bit zie profiel
nee hoor geintje (mag wel, maar hoeft niet)
heb geen verstand van bitten dus kan je niet helpen, wil alleen zeggen dat je ook met "minder" (wat ook goedkoper is ) haar terug kan rijden, je moet het rij-technisch oplossen Succes.
Laatst bijgewerkt door B_r_e_n op 03-08-11 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Johanna59
Geplaatst: 03-08-11 18:15
Je pony is eigenlijk met jou aan het rijden. Een verandering van bit is geen oplossing. Ga zelf in training en je zal zien, dat je pony beter luisteren gaat.
hooi, bedankt voor de tips, maar ik heb al les. en ik los het wel op dat ze het niet meer doet, maar ik zoek naar een bit die kan in een gevoelige mond, en waarbij ik haar tja hoe moet je dat zeggen.. iets strengerbit misschien ofzow?
Ik zou eerst het rijtechnisch proberen op te lossen, op zit terug nemen e.d. Ik vind dat je (bijna) ieder paard op een watertrens kunt rijden. De enige uitzonderingen zijn de paarden die al zo verpest zijn in de mond dat ze ontzettend hard zijn.
Anoniem
Geplaatst: 04-08-11 16:14
Het bit is geen rem en daar moet je 'm ook niet voor willen gebruiken. Kwestie van met je zit leren rijden dus.
Een bit voor een gevoelige mond bestaat niet. Dan kun je beter kiezen voor géén bit.
(Overigens zijn alle monden gevoelig; iets waar nogal veel mensen niet bij stilstaan.)
B_r_e_n
Geplaatst: 04-08-11 16:19
JoviBan schreef:
Het bit is geen rem en daar moet je 'm ook niet voor willen gebruiken. Kwestie van met je zit leren rijden dus.
Een bit voor een gevoelige mond bestaat niet. Dan kun je beter kiezen voor géén bit.
(Overigens zijn alle monden gevoelig; iets waar nogal veel mensen niet bij stilstaan.)
aerdenhout1
Geplaatst: 04-08-11 16:22
Somebitch schreef:
Je zoekt een bit om haar beter terug te kunnen nemen? Daar is geen bit voor.
Tja...daar heeft deze bokker meer dan gelijk in! Paard is altijd sterker dan de ruiter! Leren rijden, dus les gaan nemen van iemand die weet hoe je dit paard kan helpen! En bericht boven mij van JoviBan!