Stang en trens....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5760

Stang en trens....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 19:39

Allereerst, ik las op bokt (en andere internet berichten) als je met S&T rijdt, moet de trens iets (0,5-1cm) groter zijn als de stang.
Nu las ik gister iets bij tips van anky ofzo (sjef aan het woord) die zei dat het juist andersom moest... (want dan zou de stang zachter zijn ofsowiets).
Dus..... Hoe doen jullie het?

Und..

De stang, er zijn zo enorm veel verschillende tongbogen. Bv:
hoge boog
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... 6cXNHzgvyw

gemiddelde boog?
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RURFEXPJ.jpg

lichte boog:
http://www.ooteman.nl/media/p_full_4897 ... oteman.jpg

Nu de vraag, natuurlijk verschilt het per paard wat fijn is, maar waarom kies je voor een bepaalde boog? Bv de onderste, is daar ook prima mee te rijden?

Quir

Re: Stang en trens....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 19:42

Stang breder dan de trens, want die valt een soort of over de trens heen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 19:46

Boog ligt aan het paard.
Mijn paard waardeerd tongboog totaal niet, in tegendeel..
Je hangt het bit erin en oren staan al op omweer..
Ben er niet eens meer opgeklommen.. meteen maar andere er in gehangen.

(verder intresseert het de mijne altijd bar weinig wat je erin hangt, alleen hier had ze uitgesproken mening over 8)7 )

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 19:46

Ik reed met een smal onderlegtrensje maatje 14,5 en stang met hoge boog 14,5 of 15...
weetniet precies... had hem er niet zoveel bij in het Z2.. hing er meer in voor de sier :')

De hoge tongboog heeft hij nooit als prettig ervaren, als er teveel druk op de stangteugel
stond gooide hij zn tong over zn bit heen en liep dan met een lap van 15 cm uit zn waffel
te zwaaien om zn tong weer goed te krijgen.

Wist toen nieteens dat er ook andere soorten waren.. iedereen op stal reed specifiek met die..
Hij had overigens wel "een grote mond" maar een flinke brede tong misschien dat zn tong
er telkens tussen kwam bij de hoge boog.. wellicht dat dat voor paarden is met een wat smallere
tong?

Op dit paard ga ik me iig beter laten informeren.. dus ik ben ook wel benieuwd idd wat de rest
te melden heeft.

(we hoeven nog lang niet met S&T, maar informatie is altijd nuttig)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 19:54

Ik neem ze exact even breed. Door de mechaniek van de trens, waar immers een scharnier in zit, valt hij vanzelf smaller dan een stang die een gefixeerde vorm heeft.
Dit is ook de reden waarom sommigen hem liever breder zien, dan valt hij even breed uit in de paardenmond.
Kwestie van passen en kijken.
Hoe hoog je de tongvrijheid of boog wilt heeft met diverse factoren te maken.
Met name hoe de verdeling is met inwerken op de tong en inwerken op de lagen.
Een stang met hoge boog werkt het meest in op de lagen, een stang zonder tongvrijheid werkt het minst in op de lagen, de tong kan bufferen. Die ertussen in heeft een gelijkmatige verdeling over beide.
Een dik bit werkt zachter op tong en de lagen dan een dun bit, maar niet elk paard heeft ruimte voor een dik bit.
Bedenk wel dat een hoge tongboog bij een te losse kinketting in het verhemelte zal boren. Reden waarom een losse kinketting NIET vriendelijk is en een neusriem zo los moet zitten dat het paard de mond wat kan openen (wat ook gewoon mag in proeven. Het is een misverstand dat het paard de mond dicht moet houden, hij mag hem alleen niet overmatig sperren uit verzet).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:12

Ik had een 12,5 stang en 13 cm trens. Dat lag het beste bij mijn pony :j

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:11

Mij hebben ze ook altijd gezegt dat de trens 0.5cm tot 1cm groter moest zijn dan de stang ;-)
en de boog denk ik ( zoals al gezegt is ) het afhangt van paard tot paard