zadel voor korte rug

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sankzzzz

zadel voor korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 13:42

Hallo,
ik ben op zoek naar een dressuurzadel voor mijn jonkie, maar zit met het probleem dat veel zadels te lang voor hem zijn.
En ik heb wel een 18inch nodig voor mijn poepeke :D
Weten jullie welk zadel geschikt is voor een 'korte rug'?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:49

Al eens aan boomloos gedacht? Ik heb zelf een kleine andalusier met korte rug en ligt er prima op. Er zijn verschillende modellen verkrijgbaar, ook dressuur. Zelf heb ik ook 18 inch nodig voor mijn achterwerk. Bijkomend voordeel van boomloos is dat het bij je jonge paard dat nog veranderd in zijn bouw en bespiering niet vermaakt hoeft te worden en altijd past.
Kijk op www.boomloosrijden.nl hier staan alle voordelen en aandachtspunten benoemd.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:52

Boomloos heb ik bij mijn jonkie ook tijden gehad.
Momenteel heb ik een Thorowgood zadel. Een 18inch voor mezelf en ligt goed op de rug.
Mijn paard heeft een ook wat kortere rug :)

MaartPaard

Re: zadel voor korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:55

Ik heb voor mijn korte pony nu een starttrekk dressuur, ook boomloos maar daar merk je helemaal niks van! Het is overigens ook nog een heel zacht zadel, heel fijn. Verder zijn ainsleys ook vrij kort, maar wel diep. Succes!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 14:06

Ook ik rij mijn paard (4 jarige andalusier) met een startrekk dressuur. Ook voor hem zijn veel zadels te lang, maar dit zadel past prima. Ik ben er echt heel blij mee, en mijn paard loopt er heerlijk mee!

Het Strada zadel is voor veel paarden met een korte rug trouwens ook een hele goede oplossing!

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 14:18

Strada is inderdaad ook super maar wel heel erg prijzig!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 17:48

Wat is de lengte die je maximaal kwijt kunt?

Je zou kunnen denken aan Massimo of PS, PS zadels heb je in verschillende modellen en, als ik mij niet vergis, vanaf 39 centimeter. Maar of ze die ook in 18 inch hebben weet ik niet

Sankzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 19:22

hestejente schreef:
Wat is de lengte die je maximaal kwijt kunt?

Je zou kunnen denken aan Massimo of PS, PS zadels heb je in verschillende modellen en, als ik mij niet vergis, vanaf 39 centimeter. Maar of ze die ook in 18 inch hebben weet ik niet

Hoe meet ik dat? :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 22:43

Meet van 3 centimeter achter het schouderblad tot de 18e rib. Daartussen moet je zadel liggen :)

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 23:48

Strada was voor mijn ruin te lang zo ook de boomloze zadels. Ik ben uitgekomen bij een Crown zadel de zit is anders uitgesneden waardoor er meer kont in minder zadel past. Bevalt me zeer goed.

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 06:29

Massimo heeft een type zadel met verkorte kussens.

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 06:50

Bij trekkingsaddles kun je voor diverse zadels terecht, ik zelf heb nu een albion. Ook een mooi kort zadel.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 06:51

Bij Massimo kun je de kussens korter bestellen dan je inchmaat/zitting.
Misschien is dat en optie?

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 06:56

Mijn inmiddels niet meer zo jonkie (naja 5 :D) heeft dit probleem ook nog steeds. Wij gaan nu voor een Massimo met Franse kussens. http://www.massimo-der-sattel.de/
Kussens mogen iig niet achter je lepel uitsteken daar moet je iig op letten en nog mooier is als ze oplopen van achter (Zoals bij springzadels) daarmee creëer je ook meer ruimte.

EJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 09:55

Ik heb prestige lucky dressage. alleen 16inch...
ik weet niet of ze deze groter hebben, maar daar ga ik wel van uit. ;)
alleen wel prijzig...

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 10:06

Ik heb voor mijn jonkie (ook met vrij korte rug) ook een massimo. Ik ben er helemaal tevreden over :)

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:26

Kijk ook eens naar een JC Saphir. Ik had juist het omgekeerde probleem, mijn 17.5 zadel leek destijds *rij nu western* wel een poppenzadeltje op mijn jongste merrie. Als je wilt kan ik het zadel wel eens voor je opmeten, maar ik denk dat een 18 inch niet veel groter zal uitvallen. (mijn bijrijdster past trouwens ook prima in die 17.5, en die heeft een maatje meer)

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:29

Een Bates Innova is ook niet zo`n heel lang zadel.
Ik had voor mijn friese ruin eerst de Bates Isabelle Werth. Helaas was die net te lang.
De Innova was een stukje korter

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:56

En hier ben ik ook aan het sparen voor een Massimo :j
Over die verkorte kussens: heb je daarmee niet dat er in verhouding veel druk komt op de achterkant van de kussens? Ben er een beetje huiverig voor, mijn paard heeft jarenlang rondgelopen met een bruggend zadel en ik wil een zo goed mogelijke drukverdeling.

Verder is natuurlijk: hoe ondieper de zit hoe meer kont je kwijt kunt op een relatief kort zadel. Dus met dezelfde kont heb je voor een zadel met diepe zit een langer zadel nodig dan als het zadel een wat vlakkere zit heeft.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 17:29

Nee hoor, ik heb het uitgeprobeerd met proefrijden, korte en gewone kussens. Maakt geen verschil, druk moet zowizo overal gelijk zijn. Alleen met een te krappe boom zou er meer druk achter komen maar dat is met alle kussens zo.
Paard liep met korte kussens beduidend beter omdat hij nu achter het zadel ook ruimte had om te bewegen.

Heb nu leen-massimo met gewone kussens, zal eens foto's maken met dit zadel op en straks met mn eigen zadel. Kun je goed het verschil in lengte zien.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 17:41

Dat zou ik wel heel graag willen zien inderdaad :j Welk model Massimo heb je en hoe lang is die?

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:52

De Startrekk zadels zijn inderdaad geschikt voor kortere paarden. Verder kunnen ook de barokke zadels van Deuber goed op kortere paarden omdat de boom meer in de breedte loopt dan in de lengte. Fryso heeft ook kortere bredere modellen (afgelopen zondag een nieuw zadel van ze gezien, prachtig ontwerp!).

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:56

hestejente schreef:
En hier ben ik ook aan het sparen voor een Massimo :j
Over die verkorte kussens: heb je daarmee niet dat er in verhouding veel druk komt op de achterkant van de kussens? Ben er een beetje huiverig voor, mijn paard heeft jarenlang rondgelopen met een bruggend zadel en ik wil een zo goed mogelijke drukverdeling.

Verder is natuurlijk: hoe ondieper de zit hoe meer kont je kwijt kunt op een relatief kort zadel. Dus met dezelfde kont heb je voor een zadel met diepe zit een langer zadel nodig dan als het zadel een wat vlakkere zit heeft.

Ik heb naar die Massimo met kortere kussen gekeken (FK Franse Kussens) maar je zitting gaat bijna óver de kussens.
Mijn zadelmaker (Country Mill) raad het ook niet zo 1,2,3 aan :n

Maar Massimo is idd een vrij kort zadel en geschikt voor korte ruggen :).
Ik heb al een aantal jaar een Massimo (trail en dressuur) en ben er erg tevreden over :)

mucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:00

En voor de liefhebbers...
Ik heb nog een massimo te koop! :D

santana67

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:02

sommer