Ik heb zopas het advies gekregen om over te stappen van mijn dubbelgebroken RVS bitje met draaibolletje op een gewoon enkelgebroken bit. Aanleiding hiervan is dat mijn paard zeer gespannen kauwspieren heeft en dat de fysio vermoed dat dat komt door de druk van het bit op de tong tijdens het rijden.
Ik probeer altijd zo zacht mogelijk te zijn in zijn mond, maar soms trekt hij inderdaad wel wat scheef na het rijden. Dan gaat hij wat gapen, en gekke bekken trekken, waardoor ik dus vermoed dat hij inderdaad wel hinder ondervind van dat bit (waar ik overigens al 2 jaar mee rondhobbel). Al loopt hij verder echt wel super fijn, tijdens het rijden merk ik niet dat hij 'last' zou hebben van het bit.
Mijn vraag is nu wàt juist het verschil is tussen enkel- en dubbelgebroken, en wat zijn de voor- en nadelen; mij werd namelijk altijd gezegd dat een dubbelgebroken net zàchter is dan een enkelgebroken (ja uiteraard gaat het erom hoe je er zelf mee omgaat, dat nu ter zijde). Denken jullie dat het inderdaad een oplossing kan bieden? En zou ik dan ook gelijk een koperen exemplaar kopen, of gaat dat ook weer vervelend worden in zijn mond?
Ik vind het zo vreselijk moeilijk!
Hij is verder gezond, osteopaat is geweest, fysio is geweest, tanden zijn ok, zadel is ok.

Dus meer buitenrijden eventueel/springen.
Het staat in het reglement dat het ook niet mag. Ben er vroeger toen ik sleuven had al eens op aangesproken, mocht rijden maar mocht eigs niet. Dit omdat de teugel niet soepel glijd en altijd nog wel een beetje achter de haken blijven.
)... Ik rijd voornamelijk licht dressuurmatig en verder zit mijn paard in de endurance.
Het is net wat je paard fijn vind.