Enkelgebroken bit VS. dubbelgebroken bit; help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Enkelgebroken bit VS. dubbelgebroken bit; help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 12:22

:wave:

Ik heb zopas het advies gekregen om over te stappen van mijn dubbelgebroken RVS bitje met draaibolletje op een gewoon enkelgebroken bit. Aanleiding hiervan is dat mijn paard zeer gespannen kauwspieren heeft en dat de fysio vermoed dat dat komt door de druk van het bit op de tong tijdens het rijden.

Ik probeer altijd zo zacht mogelijk te zijn in zijn mond, maar soms trekt hij inderdaad wel wat scheef na het rijden. Dan gaat hij wat gapen, en gekke bekken trekken, waardoor ik dus vermoed dat hij inderdaad wel hinder ondervind van dat bit (waar ik overigens al 2 jaar mee rondhobbel). Al loopt hij verder echt wel super fijn, tijdens het rijden merk ik niet dat hij 'last' zou hebben van het bit.

Mijn vraag is nu wàt juist het verschil is tussen enkel- en dubbelgebroken, en wat zijn de voor- en nadelen; mij werd namelijk altijd gezegd dat een dubbelgebroken net zàchter is dan een enkelgebroken (ja uiteraard gaat het erom hoe je er zelf mee omgaat, dat nu ter zijde). Denken jullie dat het inderdaad een oplossing kan bieden? En zou ik dan ook gelijk een koperen exemplaar kopen, of gaat dat ook weer vervelend worden in zijn mond?

Ik vind het zo vreselijk moeilijk!

Hij is verder gezond, osteopaat is geweest, fysio is geweest, tanden zijn ok, zadel is ok.

MelanieB

Re: Enkelgebroken bit VS. dubbelgebroken bit; help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:53

Enkelgebroken bit vind ik helemaal niks. Is een notenkraker effect. Hier is wel meer over te vinden met google en zoekfunctie.

Je paard vind (wss) de druk op de tong niet fijn. Wel eens gekeken naar een bit met meer tongvrijheid? Daar rijd ik een van mn paarden nu op en die loopt een stuk fijner.

Het zachtst is een ongebroken bitje.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 12:55

Heb je een voorbeeld van zo'n bit met tongvrijheid? Dat zegt me namelijk niets... Ik vind alleen maar de ergste marteltuigen terug, met lepeltjes, helemaal gedraaid, met een venijnig tussenstuk, veel te dun of veel te...tja?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 13:01

Ik rijd mijn paarden op Mylerbitten. Deze zijn anatomisch gevormd en je hebt verschillende levels.
Dit is een lvl 2, hier rijd ik mijn pony op, hier rijd ze al ruim 7 jaar op, deze heeft een beetje tongvrijheid, je hebt ook level 1 en die drukt op de tong maar dat wil je juist niet misschien
Afbeelding
Hier de binnenkant vd bitten, die lijntjes voor speekselactivatie en mooi gevormd.
Deze heeft overigens 'hooks' in de bitringen, deze zijn dus niét toegestaan op knhs wedstrijden, dus je moet de gladde bitring versie hebben als je wedstrijd rijd
Afbeelding

Dit is een lvl 3 en veel tongvrijheid, hier rijd ik mijn paard sinds kort op en dat bevalt super.
Afbeelding

De zijkanten kunnen afzonderlijk bewegen.

[HAR] Maat Myler bit

moonfish13 schreef:
Als je logisch nadenkt is een paardenmond niet recht, daar zit een hobbel in die een tong heet.
De tongboog laat de tong vrij, een paard wat die druk op de tong dus niet fijn vindt kan daar dus baat bij hebben.

Het zijn vrij dure bitten, maar je hebt ook testservices enzo, dus kun je het eens uitproberen. En mijn bit heb ik dus al zo'n 7 jaar en die ziet er nog super uit. :)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 13:06

Top, bedankt voor de uitleg! Die eerste ziet er best leuk uit, bij die andere stel ik me dan meteen weer een paar vragen... Ik ga straks zeker verder kijken op deze bitten, bedankt!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 13:06

Je kunt ook nog denken aan het gebruik van een kineton neusriem. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is dit geen onvriendelijke neusriem.
Het bit rust dan op de haken van de neusriem en drukt dus nooit op de tong. Je rijdt het paard feitelijk deels op de neus.

Een dubbelgebroken bit wordt vriendelijker (niet zachter) genoemd omdat de druk verdeeld wordt over tong en lagen. Maar als je paard druk op de tong niet prettig vindt, is het niet vriendelijker voor jouw paard. De bitten die worden aangeraden met tongvrijheid (dat wil zeggen en boog waar de tong onder kan) zodat het bit meer inwerkt op de lagen, is dan een beter keus.
Bij een enkel gebroken bit kan de tong ook er makkelijker onderdoor, vandaar dat advies voor jou, maar als genoemd, komt daar wel een notekrakers effect bij kijken en de punt kan in het verhemelte gaan steken.

Kineton neusriem:
Afbeelding

In gebruik:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 01-08-11 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 13:08

Shanelle schreef:
Top, bedankt voor de uitleg! Die eerste ziet er best leuk uit, bij die andere stel ik me dan meteen weer een paar vragen... Ik ga straks zeker verder kijken op deze bitten, bedankt!

die 1e 2 foto's zijn dezelfde bitten, alleen de 2e met haken in de teugels voor hefboomwerking. ;) Dus meer buitenrijden eventueel/springen.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 13:15

Nog even een toevoeging op Melanie haar opmerking over de sleuven op de tweede foto, bij het springen zijn die wel toegestaan, en bij dressuur mogen ze, als je de sleuven gewoon niet gebruikt, wel van de meeste jury's.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 13:19

mistid schreef:
Nog even een toevoeging op Melanie haar opmerking over de sleuven op de tweede foto, bij het springen zijn die wel toegestaan, en bij dressuur mogen ze, als je de sleuven gewoon niet gebruikt, wel van de meeste jury's.

Zou het risico niet nemen voor dressuur :n Het staat in het reglement dat het ook niet mag. Ben er vroeger toen ik sleuven had al eens op aangesproken, mocht rijden maar mocht eigs niet. Dit omdat de teugel niet soepel glijd en altijd nog wel een beetje achter de haken blijven.
Het risico van niet mogen starten oid moet je zelf kijken of je dat wilt.

Dabo schreef:
Dat wou ik net zeggen, de bakstukken kun je haast niet anders vastmaken dan door die sleuven... (kleine) hefboomwerking heb je dan toch altijd.
Niet doen dus :D
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 01-08-11 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 13:19

Ik kan de 2e foto niet zien, enkel 1 en 3 (dus ik had het over de 3e foto sorry :o)... Ik rijd voornamelijk licht dressuurmatig en verder zit mijn paard in de endurance.

Edit: misschien een domme vraag, maar heb je met dit type bit nog wel 'iets te zeggen'? Paardlief durft namelijk wel eens de benen nemen, en ik weet dat je dan niet in de mond moet liggen sleuren -doen we ook niet- maar het is toch wel de bedoeling om samen heelhuids terug thuis te geraken... O:)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 13:35

Hoe meer een bit op de lagen inwerkt, hoe meer je over hem te vertellen hebt, in theorie. De tong is een dikke spier en een bit dat vooral daarop inwerkt kan genegeerd worden.

De benen nemen kun je voorkomen door voordat hij op gang is pony op de achterbenen te laten keren.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 13:45

Vind je bitloos dan geen optie?
Ook ideaal voor endurance. :)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 13:49

Air, ik heb respect voor mensen die het aandurven en kunnen. En misschien is het wat voor in de toekomst, maar momenteel ga ik niet die richting uit...

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 14:29

Nog even een vraag... Zou ik dan best beginnen met een level 2, of ineens een level 3? We hebben namelijk wel nog wat te leren en ik lees op de site dat voor een level 3 eigenlijk alles al bevestigd moet zijn...? Ook twijfel ik dan of ik een kneveltrens of bustrens zou nemen; momenteel rijden we met een watertrens, maar ik heb toch liever iets wat stiller ligt denk ik.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 14:47

Ik zou een 2 uitproberen, misschien is 3 namelijk net té veel omdat ie meer op lagen drukt. Level 2 word over het algemeen door de meeste paarden super op gereageerd. level 3 hoeft niet alles bevestigd te zijn hoor, zijn maar 'aannames' zegmaar :+ Het is net wat je paard fijn vind.

Ik heb bustrens. Myler heeft ook wel in knevel uitvoering. :)

Ik zie dat je in Belgie woont.. dat maakt het uitproberen wel lastiger. Maar http://www.paardenschuur.nl heeft een groot assortiment, misschien hun eens bellen en vragen over proef, dat doen ze daar wel. Vind je het niks (iemand op bokt heeft pas nog gedaan en die mocht 2 wkn uitproberen), stuur je weer terug, vind je het wat, dan hou je 'm. (borgbetaling ed denk ik, moet je ff bellen of mailen).
Op hun site staat alleen de comfort snaffles, dus de meest bekende mylers zegmaar, maar in de winkel hangt echt een rek vol ook met knevels, en andere soorten.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 17:37

Shanelle schreef:
Air, ik heb respect voor mensen die het aandurven en kunnen. En misschien is het wat voor in de toekomst, maar momenteel ga ik niet die richting uit...

Ik weet niet waarom er zoveel misverstanden zijn over bitloos, men denkt dat het paard opeens niet meer te houden is en dat het heel anders werkt dat met bit. Dat is helemaal niet waar :)
De meeste mensen rijden er niet voor niet zo mee weg.

Het is echt geen kwestie van aandurven, je hebt geen bit nodig om je paard onder controle te houden.
Er rijden niet voor niets zoveel mensen bitloos in de endurance.

Maargoed, het is jouw keuze. Maar het kan maar zo zijn dat je paard superfijn reageert er op en dat scheelt dan heel wat gezoek naar het juiste bit :)

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 17:47

Ik rij sinds kort ook met myler, een level 1. Bevalt echt super, in het begin even wennen. Mijn paard heeft moeite om zich los te laten in nek en kaken en is gauw gespannen, maar sinds ik met myler rij is dit echt al vele malen verbeterd! Hij laat nu veel meer los en knabbelt lekker op het bit.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 10:34

Ben ik weer...
Ik kom bij het opzoeken van info over de Myler bitten ook veel KK tegen, kan iemand me vertellen wat het verschil is en wat het ene beter maakt dan het andere? Ik heb begrepen dat de KK met een speciaal stofje in omgeven?

Nu las ik ook ergens op bokt dat een Myler is voor mensen die kunnen en durven loslaten vanvoor. Ik kan maar beter eerlijk zijn en zeggen dat ik hier in galop best nog wel moeilijkheden kan ondervinden. Stap en draf gaat prima, daar krijg ik zelfs vaker de opmerking dat ik mijn teugels korter moet houden (mooi niet dus, als hij over de rug loopt ben ik tevreden!). Maar in galop zijn we daar dus nog niet... Is het dan wel verstandig om zulk bit aan te schaffen? :o Uiteraard werk ik eraan, maar ik wil mijn paard niet tot last zijn.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 10:41

Ehm nou in de cross gallopeer je ook constant en dan hou ik m zeker wel vast vanvoor (wel ontspannen, maar dat moet je altijd natuurlijk, dus daarbgaat het bit geen verschil inmaken), dus ik vind die stelling best apart.
PB Moonfish13 eens, misschien kun je een mylerbit van haar 'huren'. Ze is alleen wel op vakantie dacht ik dus ze pbt laat terug denk ik.

KK Is gewoon weer een normaal bit (ala dubbelgebroken of enkelgebroken, maar dan met andere samenstelling metalen oid), mn vorige paard heb ik er 2 weken op gereden en toen maar een extra myler gekocht.
Ze hebben idd andere soort iets waardoor ze meer speeksel aanmaken, of juist beter bit aanpakken.
[HAR] ervaring K&K sprenger bitten