Schoonmaken tuig uitbesteden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Welk leren harnachement zou je graag uit besteden om te laten poetsen en invetten?

A. zadel
2 (1%)
B. hoofdstel e.d.
3 (2%)
C. mentuig
13 (10%)
D. Alles
13 (10%)
E. ik doe alles liever zelf
96 (75%)

Totaal aantal stemmen: 127

Zilfstar

Schoonmaken tuig uitbesteden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 19:59

Hoi!
Nadat ik gisteren enkele uren gepoetst had aan een super vies en droog mentuig :D en deze weer helemaal soepel en mooi heb gekregen *\o/* vroeg ik me af of mensen dat graag uit zouden besteden. En zo ja bij wie je dat dan doet en hoeveel je dan maximaal ervoor zou willen betalen.

Graag zou ik ook weten:
ALS je iets zou willen uitbesteden bij wie?

En wat zou je maximaal willen betalen voor als voorbeeld een hoofdstel schoonmaken en invetten incl de benodigde materialen (ex bijv verzendkosten naar de poetser) om uitbesteden aantrekkelijk te laten zijn?

Edit: zie dat er al veel reacties komen van: ik doe het elke x weken. Ik heb het met name over flink gebruikt lang niet gepoetst tuig waar dus echt flink wat werk aan zit :D
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 31-07-11 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:01

Ik zou niets uitbesteden. Ik heb mijn zadel hoofdstel en laarzen binnen het halfuur gepoetst en ingevet dus zoveel werk is het echt niet.
Daarnaast poets ik voor vrijwel iedere wedstrijd mijn spullen, meestal dus iedere 2 weken. Tenzij iemand het voor vrijwel niets aan huis komt doen, die ik het dus lekker zelf :)

Sodeletuut

Re: Schoonmaken tuig uitbesteden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:02

Ik zou het zelf doen, omdat ik het geld er niet voor (over) heb om dat te laten uitbesteden. :)

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:04

Weet niet of ik het geld er uiteindelijk wel echt voor over zou hebben, maar liefst zou ik alles uitbesteden. Vind het echt een *piep*klus :P

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:04

Waarom zou je het uitbesteden? Het moet regelmatig gebeuren, dus dat zou een prijzige grap worden, plus dat je je spullen met een beetje pech een paar dagen kwijt bent steeds... Nee hoor, ik doe het lekker zelf. Mooie klus voor een regenachtige middag, of juist gezellig lekker in het zonnetje.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:06

verzendkosten van je hoofdstel zijn toch alweer 6.75 dat 2x aangezien het heen en terug moet. Dan blijft er weinig geld over voor t poetsen zelf.

dan t poetsen zelf; ene wil zadelzeep andere niet. Owee als je het verpest :P

Het zou anders zijn als je het bv naar de dichtbijzijndste ruiterzaak kan brengen ( en dan de poetster wekelijks een ronde doet om ze op te halen en terug te brengen naar die zaak) Al lijkt het mij al vervelend om je tuig een dag of 2 kwijt te zijn.

het lijkt mij iets voor mensen met veel geld. ik als arme student kan het niet betalen of zou er geen kosten voor willen maken als ik het zelf in t weekend kan ofzo :)

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:08

Ik poets liever zelf je kan dan zelf alles nakijken , zoals stiksel ed, en je hoeft dan niemand de schuld te geven als het niet goed is of stuk is

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:08

Ik zou dat zonde van mijn geld vinden.. Mede omdat je naast schoonmaakkosten ook iets van verzend/transportkosten moet betalen. Na gebruik haal ik een doekje over mijn tuig. Efficiënt en goedkoop :)

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:37

Ik zou het ook zonde vinden van me geld! Is inderdaad maar half uurtje werk en daar ga ik geen geld voor verspillen puur ook omdat je het alleen maar invet dat kan ik zelf ook wel denk dat er meerdere met mij er zo overdenken.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 20:41

Grappig: meesten willen het dus zelf doen (ik zelf ook hoor. Dan weet je dat het gebeurd zoals jij wil)
Mijn man had meer zoiets van: dit moeten mensen toch uitbesteden? Waarom heb jij dat dan niet gedaan. Had flink last van rug en handen na 4 uur schoonmaken etc (was echt een vies droog tuig, dat in geen eeeeeeeuwen een schoonmaakbeurt had gehad, laat staan vet van dichtbij had gezien)
Dus ik dacht: laat ik eens peilen op Bokt of IK nou zo gek ben dat ik het zelf doe.

Maar de meesten denken dus net als ik: zelf doen, zonde van het geld :j

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:44

Zoveel werk vind ik het niet, hoor. En best leuk om te doen.
Meestal heb je echt eer van je werk, daarom vind ik het leuk.
(alleen ik heb nu nog steeds zwarte handen omdat ik eergisteren het tuig heb ingevet, hoevaak ik m'n handen ook was :') )

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:46

ik zou het graag uitbesteden als ik het binnen 3 dagen terug heb maar mijn zadel ga ik niet verzenden.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:49

Ik vind dat niet eens zo erg om te doen. Vind echt vies tuig 'leuker' om schoon te maken dan mn mooie wekelijks gepoetste hoofdstelletjes, zie je tenminste dat je iets gedaan hebt. Bovendien is het totaal niet handig als je een week je tuig kwijt bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:50

Ik ga het niet uitbesteden,zonde van m'n geld.
Als je het een beetje bij houdt ben je zo klaar,ik doe een half uur tot drie kwartier over een mentuig,zadel,3 hoofdstellen,halsters,laarzen en schoenen.

Zoals Hyposjuhhh zegt: ik vind het leuk om resultaat van mn eigen werk te zien,dan kun je zien dat het nut heeft. :D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 20:53

FlorisSam schreef:
Zoals Hyposjuhhh zegt: ik vind het leuk om resultaat van mn eigen werk te zien,dan kun je zien dat het nut heeft. :D

Nou idd. Het hing gisteren allemaal op de pergola, weer helemaal soepel en mooi zwart. Echt eer van mijn werk hoor.

Lekker als mijn man eens niet gelijk heeft (die dacht echt dat iedereen het een ander liet doen :P )

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:00

Haha, wat een aparte gedachtengang. Ik kan mijn spullen ook echt niet missen, ik gebruik mijn zadel zelfs voor meerdere paarden maar ook de hoofdstellen 5 of 6 keer per week...zou echt niet weten wanneer ik die op moest sturen zeg.

En inderdaad, als het heel stug is vind ik het ook rotwerk, maar het normale onderhoud is echt niet veel werk...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:44

Ik zou het ook niet uitbesteden, het kost niet veel werk en het levert zeker wat op om te zien hoe het tuig er weer uitziet na een poetsbeurt en om het uit te besteden zit ook weer nadelen aan qua verzenden, tijd dat je het tuig niet kan gebruiken, niet weten wat het resultaat zal zijn en de kosten die erbij komen.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:45

Nou, zoals hierboven ook al staat.. ik zou mijn hoofdstel heel graag uitbesteden, rotwerk :+
Maar of ik het geld er echt voor over zou hebben weet ik niet haha

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:47

Mentuig zou op zich wel kunnen (als je druk bent en het bijv. elke week zou moeten). Al ga ik voor een Zilco tuig :D (die hoeven niet ingevet, scheelt weer wat energie haha..)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:53

Ik heb hier regelmatig een ranzig zadel gehad vanwege de testzadels die mensen soms helemaal aftrappen en ergens in een hoek donderen in een schimmelige schuur volgens mij als je ze af en toe zo zag :oo

Maar met goede spullen heb je een zadel van boven tot onder meestal in een kwartiertje wel weer helemaal mooi hoor dus zo spannend is het niet :)

Heb ook genoeg andere spullen gehad die dan inderdaad echt rijp voor de kliko zijn eigenlijk en dan is het inderdaad wel wat meer werk om het weer goed te krijgen , dat is ook van dat keiharde tuigleer dan , veel ingewikkelder dan het nubuck van de zadels dat eigenlijk altijd wel redelijk zacht blijft :P

Zulke zaken daarbij is het dan maar de vraag of je het weer goed krijgt...is dus zonde om uit te besteden want misschien is het niet meer te redden en dan heb je nog niks....maar wel een rekening :P

Goed / redelijk onderhouden spullen doe je zelf snel even dus daarvoor is het de moeite niet :)

Sowieso moet iedereen bij voorkeur met zijn fikken van mijn lederen spullen af blijven :P , ik weet maar weinig mensen wiens leer er echt goed uit ziet.... ook van mensen die trots zijn op hun onderhoud of op stallen waar flink dure sportpaarden staan met bijpassende Pessoa-zadels schrik je je soms rot wat je aantreft... :=

Ik moet er niet aan denken dat 1 of andere goedbedoelende prutser aan mijn spullen gaat klooien met van die vieze ouderwetse zadelzeep-staven , melk , eieren en leervet en wat mensen nog meer bedenken van plakzooi in plaats van gewoon de goede merken zachte zadelzeep , olie en dressing, bah :P
Laatst bijgewerkt door pmarena op 31-07-11 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:54

Ik besteed niks uit, die 2 hoofdstellen stellen ook niks voor :+ mentuig is een kunstof van zilco, en ik heb 2 wintec zadels.. ideaal :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 22:02

Ik zou niets uitbesteden. De spullen zijn mij toch iets te kostbaar om ze uit handen te geven. Dan doe ik er maar wat langer over. Ik heb ook een wat ouder mentuig liggen en daar zitten ook al wat uurtjes werk in, met schoon maken, maar het loont wel als je ziet hoe het er daarna uitziet.
Als ik het al zou doen dan door iemand die ik persoonlijk ken en ik de spullen zelf weg breng en ophaal. Verzenden zou ik nooit aan beginnen. Met een goedkoop hoofdstel zou ik dat nog wel aandurven maarja dan wegen kosten natuurlijk weer niet echt op, kun je net zo goed zelf een ander goedkoop hoofdstel kopen. Want ja 2x verzenkosten + een vergoeding voor het schoonmaken dan zit je toch al snel boven 10 euro.

Zou het geld er niet voor over hebben. Verder heb ik het vrij makkelijk 2 hoofdstellen en een mentuig. Zadel is een wintec dus daar heb ik weinig onderhoud aan. Nouja en van me verzorgpaarden wel veel 4 zadels + hoofdstellen + mentuig + leren halsters. Ach als je dat moet uit besteden ben je ook een "fortuin" kwijt dus nee doe het zelf wel op een dag als het bagger weer is.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:56

Voor mn mentuig zou ik het misschien best eens uitbesteden, vind dat toch wel zo'n pokkeklus en vooral als je het maal 2 moet doen :')

Van zades en hoofdstellen doe ik liever zelf, omdat dat ook zo gebeurd is eigs.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:59

Ik zou veel te benauwd zijn dat iemand krassen maakt op mijn leer. En als schoonmaker dat iemand me achteraf beschuldigd van krassen maken en met een rekening komt (en bewijs dan maar eens dat je het echt niet gedaan hebt), ben je ook nog eens je reputatie kwijt als je vertikt te betalen...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 13:00

Ik vind tuig poetsen leuk! Dus nee, ik zou het niet uitbesteden. Denk idd dat dit geen gat in de markt zou zijn. ;)