Zelf barebackpad maken van schapenvacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StableDoor

Zelf barebackpad maken van schapenvacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 18:56

Ik ben van plan om zelf een bbp te gaan maken van een schapenvacht en een schabrakje. Heeft iemand dit ook gedaan? Hoe heb je het gemaakt en hoe bevalt het?
Ik heb zo'n soort schapenvacht: Afbeelding '
en zo'n schabrak:Afbeelding

Ik heb alleen wel een probleem: de schapenvacht is net wat kleiner dan het schabrak. Weet iemand een oplossing?
Ik heb nog een paar vragen:
Blijft het liggen met een dekensingel of kan je beter een longeersingel gebruiken?
En hoe doe je zegmaar andere stof over het schabrak heen? De kleur is namelijk een beetje vaag geworden..
Past het onder een naaimachine of moet je het met de hand vaststikken?
Heb je speciaal draad nodig? Of een speciale naald?

Alvast bedankt!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:58

Ik heb indertijd het hele schapenvacht zoals van jou op de foto, tussen chabrak en zadel gelegd. Dat paste heel goed, schoof niet en ik hoefde het dus ook nooit te wassen want dan hou je niets meer over. REchts voor en het rondje links achter. In het midden over de lengte ligt dus in het midden onder het zadel. Ik heb dus niets hoeven te naaien en ik heb het jaren gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 19:01

pien_2010 schreef:
Ik heb indertijd het hele schapenvacht zoals van jou op de foto, tussen chabrak en zadel gelegd. Dat paste heel goed, schoof niet en ik hoefde het dus ook nooit te wassen want dan hou je niets meer over. REchts voor en het rondje links achter. In het midden over de lengte ligt dus in het midden onder het zadel. Ik heb dus niets hoeven te naaien en ik heb heeft jaren gebruikt.

Een BBpad is wat anders dan een bontonderlegger.
Dit is een BBpad:
http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/e ... 201731.jpg

@TS: heb er zelf geen ervaring mee,maar ben heel benieuwd hoe hij gaat worden.
Volgens mij heeft dabo op bokt (die met die crea bea site voor paardendingen) er wel eens een gemaakt,je zou haar kunnen PBen.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 19:23

Bedankt voor de reacties! Die van dabo heb ik gezien op de crea site, maar die is zonder schapenvacht, dus dat werkt iets anders met maken. Als de bbp af is plaats ik foto's!

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 19:51

is heb een echte schapenvacht een grote deze vouw ik dubbel en lig ik dus met wol op het paard en wol naar boven met daarover een longeersingel schuift niet

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 08:16

Maar dat is toch iets anders dan een bbp.. Iemand nog tips/ervaringen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 17:33

Een stalgenoot van mij heeft een barebackpad bestaande uit een schapenvacht (een echte, niet dat kunststof ding van de ikea dat jij op de foto laat zien) en een dekensingel. Mijn bbp is eigenlijk een onderlegger voor een boomloos zadel + oversingel. Werkt ook hartstikke fijn, er zit een antisliplaag aan de onderkant en de boel is makkelijk schoon te maken.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 14:51

StableDoor schreef:
Bedankt voor de reacties! Die van dabo heb ik gezien op de crea site, maar die is zonder schapenvacht, dus dat werkt iets anders met maken. Als de bbp af is plaats ik foto's!

Die was niet door MIJ gemaakt hoor, maar dat doet er verder niet toe.
Ik heb wel ooit geprobeerd een bontje voor OP mijn zadel te maken van echt lamsvel. Helaas kan mijn naaimachine dat niet aan. Nou heb ik al een zwaardere als de gemiddelde huis/tuin/keuken naaimachine, dus het op de naaimachine maken gaat het niet worden vrees ik voor je.
Zal dan toch handwerk worden, dan wens ik je veel kracht en sterkte :D

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 14:55

Ben ook wel heel benieuwd hoe je zoiets maakt! Lees even mee! :)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 14:30

Ik ben er vandaag met m'n zus aan begonnen. Het lukt best aardig, wel moet je alles met de hand doen... Dus nu heb ik rode vingers en een naald krom gebogen :+ Ik ga er een WIP topic van maken denk ik, alleen kan ik op deze pc geen foto's zetten.

_bella_

Re: Zelf barebackpad maken van schapenvacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:32

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 18:03

Heb een WIP topic geopend bij UK *\o/* ! Ik heb alleen geen idee hoe ik de link hierin moet zetten..

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 18:08

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 18:12

Ja! Dankje!

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 09:39

Op onderstaande site kun je wellicht ook een voorbeeld zien, er staan diverse BBpads op.
Ik ben vooral benieuwd hoe je het met de singel gaat doen, want dat is nog het minst makkelijk om die op een juiste manier vast te krijgen, of ga je een dekensingel gebruiken?

Succes!

blacksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:36

Yeah, hij lukt best goed zussie! ;)