Hoe zou jij dit oplossen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe zou jij dit oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:35

Ik zit een beetje met een maatprobleempje, bij mijn 75% volbloedmerrie.
Ze heeft een klein, elegant hoofdje, maar is wel 1.70 hoog.......

Ze heeft net geen cob, de frontriem vind ik dan strak. De rest moet je dan echt groot maken. Maar pak je een full, dan moet je alles op het aaaaallerkleinst zetten, en dan is het eigenlijk nog net te groot. Hoe zouden jullie dat oplossen? Ik heb nu een hoofdstel van Imperial Riding, de frontriem past, en de rest is net te groot. Dat is een full, en dat hoofdstel vind ik haar echt mooi staan.

Maar de sperriem is echt veeel te lang, en als je hem eraf haalt, is dat ook niet mooi, want het flapje van de sperriem is geïntegreerd in de neusriem......

Help mij even, hoe los ik dit op? Iemand een creatief idee, wat relatief simpel is?

Yviertje

Re: Hoe zou jij dit oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:36

Kleiner sperriempje kopen?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:36

Een goedkoop Cob hoofdstel kopen van ongeveer hetzelfde leer en daar een aantal onderdelen op het IR hoofdstel doen en de spéreriem van het cob hoofdstel ook?

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:38

Je kunt een schoenmaker/zadelmaker vragen een stukje van de sperriem af te snijden. Dat heeft de zadelmaker ook gedaan met mijn beugelriemen, die waren ook te lang en ik draag ze naar beneden met hoesjes zeg maar dus dat ziet er dan ook wat vreemd uit. Flappen ze zo raar om hihi.

PIETJE1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:40

meer gaatjes in je sperriempje maken doe ik ook altijd wel handig vindt ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:43

Yviertje schreef:
Kleiner sperriempje kopen?

Is geen optie, de het is een hoofdstel met koperen gespen, en een andere gesp valt meteen op, dat is echt lelijk.
supertinkie schreef:
Je kunt een schoenmaker/zadelmaker vragen een stukje van de sperriem af te snijden. Dat heeft de zadelmaker ook gedaan met mijn beugelriemen, die waren ook te lang en ik draag ze naar beneden met hoesjes zeg maar dus dat ziet er dan ook wat vreemd uit. Flappen ze zo raar om hihi.

Is dat wel mooi dan? Dat vind ik wel een idee, sowieso, dan is het sperriemprobleempje al opgelost. Ga ik vragen of dat kan.
Miron_Baloe schreef:
Full nemen en meer gaatjes erin maken of, Cob nemen en een grotere frontriempje kopen.

Die had ik ook al bedacht, maar in de full kunnen niet meer gaatjes, en hoofdstellen uit elkaar halen vind ik niet mooi staan. Dat kan wel, maar dat doe ik als ik echt niets meer weet.

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:48

Maat volbloed kopen? (VB)
Enkele merken hebben deze maat uit eigen ervaring weet ik dat dit net iets groter dan de gewone COB
maat is en iets kleiner dan FULL of WB (warmbloed)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:51

Ik wist niet dat die er was..........

Weet je zo een paar merken uit je hoofd?

Oh, die is wel briljant, dat zal idd precies passen :j

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:59

Als je het er voor over hebt, kan je het hoofdstel zowel in cob als in full kopen. En dan het hoofdstel mixen en matchen tot alles wel goed past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 15:05

Is ook een idee, maar ik begrijp dat er niet echt een andere oplossing is als een ander hoofdstel kopen......
Althans, niet met wat ik wil.

Bedankt voor het meedenken iig. Verdere tips zijn welkom, natuurlijk.

Ik ga eerst op zoek naar een hoofdstel in maat Volbloed, en als dat niet lukt, pas ik jouw tip toe, PriscaZ.
Heel erg bedankt iedereen!

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 15:06

Rondkijken, welke Full hoofdstellen klein vallen en welke Cob hoofdstellen groot?
Desnoods combineren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 15:08

Dat is ook een idee idd :j Ga ik ook meenemen :)

Mijn dank!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:22

Of voortaan, als het hoofdstel dat nu versleten is, een hoofdstel kopen in maat cob en een aparte frontriem in maat full.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 22:03

Ik wou net zeggen , als die frontriem je grootste probleem is dan koop je toch gewoon een mooie losse frontriem bij je Cob-hoofdstel ? :)

Ikzelf heb voor mijn pony een hoofdstel maat Cob nodig in principe , maar frontriem maat Full en bakstukken maat pony i.v.m. rijden met een hackamore..... dus dat zijn 3 verschillende maten , kun je pas echt lachen :P

Ik heb gewoon een Biothane hoofdstelletje nu zonder neusriem of frontriem , ideaal dingetje en veel fijner voor het paard ook zonder al die knijpende riempjes :)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 22:11

Mijn pony heeft ook een cob hoofd en een full frontriem :)
Je kunt de frontriem laten vergrotepn bij de zadelmaker, of het mooi word? Dat weet ik niet, ik heb een losse frontriem erbij gekocht :)

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 22:12

Equitheme heeft warmbloed :)

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 07:09

Yamcha schreef:
supertinkie schreef:

Is dat wel mooi dan? Dat vind ik wel een idee, sowieso, dan is het sperriemprobleempje al opgelost. Ga ik vragen of dat kan.

Ja, dat is wel mooi :), het enige is dat je misschien het uiteinde wat dan afgesneden is, even moet vetten met een gekleurde creme, vet oid. Want het kan wel zijn dat je hoofdstel niet helemaal door en door geverfd is. Maar dat is dan ook zo opgelost.

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 09:47

Yamcha schreef:
Ik ga eerst op zoek naar een hoofdstel in maat Volbloed, en als dat niet lukt, pas ik jouw tip toe, PriscaZ.
Heel erg bedankt iedereen!

Ik dacht schockenmolhe, stubben, kieffer iig de duurdere A merken.
Misschien passier etc ook wel maar van deze weet ik het (bijna) zeker!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 09:52

Volbloed is een beetje een Duitse uitvinding :)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 13:43

zoals anderen al aanraden, ik zou gaan voor een andere frontriem, deze zijn er in alle maten te koop, met bling, zonder bling etc.

Mijn paard had hetzelfde probleem, echt cobmaat hoofd, maar frontriem soms wat krap, met een andere frontriem was het probleem opgelost. Meestal vind ik die bij de hoofdstellen toch al niet echt mooi, dus had ik die sowieso vervangen door een ander exemplaar.

Marengogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 18:37

Ik zou ook inderdaad gaan voor een andere frontriem.

ik heb het bij mijn pony ook, die heb maat shet(pony van 130) maar frontriem is te krap

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 18:45

op www.agradi.nl hebbbem ze volbloed denk ik wel, en frontriemen zou je altijd nog opmaat kunnen laten maken !

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 07:03

Bij mijn Haflinger heb ik hetzelfde probleem bij zowel mijn mentuig als mijn rij hoofdstel. Cob maat is prima, alleen de frontriem is te kort (ze heeft een goed ontwikkeld voorhoofd van het bedenken van streken :D )

Ik koop altijd maat Cob en ik heb diverse losse frontriemen laten maken, onder andere door Ukie hier op Bokt, in de juiste kleur, in Full maat voor zowel mijn menhoofdstel als mijn rijhoofdstel. En dat werkt prima.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 07:12

Ik heb ook dat probleem met mijn haflinger. Die heeft maatje cob, maar frontriem is eigenlijk te krap.
Passier past meestal wel en ik heb nu een hoofdstel van Eric Thomas wat ook heel goed past.
Imperial riding en Global waren te krap.
Losse frontriem maat full heb ik op mijn vorige hoofdstel gehad en sperriem heb ik toen los gekocht.
Door een schoenmaker laten vermaken is heel netjes :j

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 07:14

Ik snij altijd een stuk van mijn sperriem af,zie het probleem dus ook niet.
Of koop een cob en koop een andere frontriem!