Leer onderhouden/bitten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Leer onderhouden/bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 15:40

Hoi!

1. ik ben benieuwd hoe jullie je zadel/hoofdstel/laarzen ect. onderhouden, hoe blijft het volgens jullie het langste mooi en soepel? (ik hoor veel positiefs over Rapide, maar daar zijn ook weer verschillende producten van..)

2. wat is het verschil tussen een bus en een watertrens? :+ welk bit gebruiken jullie en wat zijn de werkingen daar van?

3. ik hoor wel eens mensen over 'rottende stiksels' hoe komt dat?
:*

LisaD

Re: Leer onderhouden/bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:08

een bustrens heeft vaste ringen die niet helemaal rond kunnen draaien zegmaar.
die ligt volgens mij wat stiller in de mond dan een watertrens.

rottende stiksels komen geloof ik als je tuig niet goed word onderhouden en in een vochtige kamer/plaats hangt.

ik heb nog geen tuig voor mijn pony.
maar ik zou het zeker 1 x in de maand schoonmaken, invetten en dan olieën.

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:03

Olie is niet goed voor de stiksels! Als je een hoofdstel hebt met veel stiksels niet met olie doen! Ik maak mijn hoofdstel eerst schoon met zadelzeep. Maak het daarna weer schoon met een vochtige doek en ga er daarna met zadelzeep nog een keer overheen en wrijf het daarna mooi schoon dat het gaat glimmen!

Ik maak het zadel en hoofdstel iedere 3 weken schoon!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:05

Maar als je een nieuw hoofdstel hebt, maakt zadelzeep toch niet soepel?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:06

Volgens mij ben ik een barbaar.. Bij mij wordt t eens per 3 maanden gedaan.. :+

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:18

Een nieuw hoofdstel eerst een paar keer voor je hem gebruikt goed invetten, als hij dan al is gebruikt schoonmaken met zadelzeep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:25

er is mij wel eens verteld dat als je een nieuw hoofdstel vet je het afsluit..? en dat het heel vet gaat aanvoelen en niet super soepel wordt

HeleneVdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:51

Ik onderhoud m'n zadel en hoofdstel met lederzeep en ledercrème van Stübben.
Inzepen met water, dan mooi laten opdrogen en achteraf insmeren en opblinken met crème.
Blinkt mooi en blijft mooi soepel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:53

HeleneVdb schreef:
Ik onderhoud m'n zadel en hoofdstel met lederzeep en ledercrème van Stübben.
Inzepen met water, dan mooi laten opdrogen en achteraf insmeren en opblinken met crème.
Blinkt mooi en blijft mooi soepel!

oke, en de stiksels?

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:27

Zadelzeep schijnt enorm slecht voor je leer te zijn, gewoon schoonmaken met water...
Ik heb jaren mijn hoofdstel en zadel met olie ingevet en doe er nu al 14 jaar mee. Toen ik hem net nieuw had heb ik hem in de slaolie gelegd voor een uur en hem daarna uit laten lekken en opgewreven. Daarna elke maand een vette doek erover en nog in prima staat. Nu zeggen ze dat ledermelk beter is voor de stiksel, maar dat voedt het leer weer niet en leer heeft wel voeding nodig, dus tja het is maar net waar je voor kiest.
Mijn rijlaarzen deed ik met schoenpoets.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 08:23

ik gebruik voor me zadel & hoofdstel zadelzeep.
voor me laarzen het petrie careset

en rij met een D trens

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 08:50

ik maak al jaren mijn hoofdstel schoon met stübben zadelzeep - droogwrijven met een doek daarna een heel dun laagje zwarte rapide ledervet erop smeren- heel even in laten trekken en weer droogwrijven mijn leer blijft mooi soepel en zwart en zeker niet vet !!!
oja en mijn hoofdstel maak ik zeker 1 a 2x er week helemaal schoon (incl die van me instructrice :D )

ik maak nu ook hoofdstellen van stalgenoten schoon ;)

ik reed met een bustrens maar deze vond ik niet fijn veelste direct in de mond - nu rijd ik met een watertrens en me pony loopt een stuk fijner omdat de ringen mee draaien en je zo niet direct zijn zijn mond hangt zeg maar

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 08:55

Maroesjka schreef:
Zadelzeep schijnt enorm slecht voor je leer te zijn, gewoon schoonmaken met water...

Dat vind ik toch wel heel apart. Het product wordt er speciaal voor gemaakt :D .

Hier maak ik het schoon met zadelzeep spray van sectolin. Daarna drogen en vervolgens met Rapide leder dressing. Als ik het echt mooi wil hebben ga ik er na een uurtje nog een keer over heen met een schone doek zodat het gaat glimmen.
Stugger leer of bijv. het sperriempje wat het nodige te verduren krijgt gaat na de lederdressing ook nog wel eens in de olie.

Ik poets echt niet iedere maand. Vaak zit het ergens in de periode tussen de 3 a 6 maanden. Ook een beetje afhankelijk van hoe vaak het gebruikt wordt.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:21

ik maak het eerst schoon met een vochtige doek,
dan gebruik ik ledervet van hh,
en voor de glans gebruik ik ledergel van rapide,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:16

iedereen heeft een verschillende manier, ik raak in de verwarring _O-

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:26

ik doe het allemaal gwn eerst met zadelzeep en dan met leder olie ! en dan met een dropge doek of kuikenrol de stilsel schoonmaken (gwn ff over heen vrijven ) en de gespen ook bij mij blijft het allemaal wel aardig heel maar aan gezien ik de afgelopen 6 jaar dat ik een paard heb wel 3 verschillende pony`s en paarden heb gehad en dus andere zadels weet ik niet of dit ook altijd heel zou blijven maar ik doe het dus zo en het gaat prima en ik heb een wintec zadel dus dat scheelt een hoop ik doe het trouwens eens per maand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:28

en hoe doen jullie dat dan met nieuw leer? :)

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:30

:wave: Iedereen doet 't naar goeddunken lijkt mij. Ik gebruik ook al jaren stübben zadelzeep (makkelijk en goed). Maar ik ben ook zo eentje die dan om de 3 of 6 maanden het zadel en hoofdstel 's een grote beurt geeft. Tussen door poets ik alles nog wel 's op met Lederdressing van Rapide. Maakt ook schoon, zorgt voor glimmend leer en voedt het ook. Bevalt me best...

Toen ik vorig jaar een nieuw hoofdstel kocht, kreeg ik als advies mee die voor het eerste gebruik 1 a 2x in de lederolie te zetten. Dat heb ik gedaan daarna zo nu en dan als extra onderhoud.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:37

nine1987 schreef:

Neehoor het kan altijd erger. Ik doe het meestal 1 x per jaar, juist me zadel en hoofdstel weer gedaan en dat was 3 jaar geleden.. Schaam, schaam.. Maar vind het echt een rotkarwei! Zorg trouwens wel altijd ervoor dat het schoon is, dus zodra er wat modder of dergelijke opkomt ga ik er even met een babydoekje overheen. Leer is in prima staat gelukkig nog.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:27

Ja, zadelzeep wordt er speciaal voor gemaakt zou je zeggen, van een bevriende zadelmaker hoorde ik dat het toch slecht is voor je leer omdat het vet onttrekt uit het leer.
Ik heb overigens ook altijd gewoon zadelzeep gebruikt hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:31

ik deed mijn hoofdstel altijd met vet, dat ging wel goed opzich. ik hoorde dat olie beter is. ik deed mijn hoofdstel een keer met zadelzeep omdat het vet op was, en hij is echt heel lelijk geworden ;(
maar ik wil van mn verjaardag een zwart hoofdstel met witte stiksels, maar ik hoorde dan dat van vet en olie die stiksels gaan rotten en dat wil ik ook niet _O-

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:35

Zadelzeep maakt het leer schoon van huidvet en modder enzo. Nadat je zadelzeep hebt gebruikt moet je je spullen ook altijd even invetten. Sowieso is het niet goed om telkens zadelzeep te gebruiken, stel dat je iedere week je hoofdstel schoonmaakt. Als je dan 1 keer per maand zadelzeep gebruikt (en daarna leervet of een dressing) kun je het beste de rest van de maand de boel schoonmaken met een vochtig doekje of spons en daarna invetten.

Het hele zadelzeep- en invetcircus doe ik ongeveer 2 keer per jaar, in het voorjaar en in het najaar. De rest van het jaar 1 gebruik ik 1 keer per maand de onderhoudssprays van Carr&Day&Martin, die zijn erg fijn en makkelijk in gebruik, en zijn me aangeraden door de zadelmaker. Ik heb ook zadelzeep van hetzelfde merk, en leercreme van Stubben (zit in een blauwe tube)

Rottende stiksels is een achterhaald iets, of je moet je spullen écht in een muf hok hebben hangen. Vroeger waren de stiksels nog gewoon van plantaardige materialen, en dat rot inderdaad als je te veel invet. Tegenwoordig zijn de stiksels gewaxt, en zijn ze dus veel beter bestand tegen vet.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:45

twinducklin schreef:
nine1987 schreef:

Neehoor het kan altijd erger. Ik doe het meestal 1 x per jaar, juist me zadel en hoofdstel weer gedaan en dat was 3 jaar geleden.. Schaam, schaam.. Maar vind het echt een rotkarwei! Zorg trouwens wel altijd ervoor dat het schoon is, dus zodra er wat modder of dergelijke opkomt ga ik er even met een babydoekje overheen. Leer is in prima staat gelukkig nog.

Ja dat doe ik inderdaad ook :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:49

hoe behandelen jullie nieuw tuig?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:51

Lidyyy schreef:
hoe behandelen jullie nieuw tuig?

Een paar keer heeeeeel dun invetten met neatsfoot oil. Dat is erg vette olie waar je leer mooi soepel van wordt. Maar daar moet je een heel, heel dun laagje van gebruiken.