[WN] poging western rijden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joy1991

poging western rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 14:16

hallo,

Ik zou graag met mijn kwpner voor de afwisseling wel eens western willen rijden. maar om nou gelijk alles te kopen vind ik wel iets te snel.
heeft iemand tips of verhalen wat er zo leuk is aan western rijden. ik ben eigelijk helemaal niet van al die rondjes draaien enzo.

het lijkt me leuk gewoon te doen voor plezier. niet met wedstijd enzo.

Dank jullie wel!!

Liefs Joy

beestenfreak

Re: poging western rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 14:17

als ik jou was zou ik eerst gewoon een paar lesjes gaan rijden bij een westernmanege in de buurt. zo kun je eerst eens kijken of het wat voor je is.

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 14:18

Ik volg! :) ben nu ook beetje klaar met dressuur...

joy1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 14:19

okee. en ken ik daar dan bijvoorbeeld een zadel lenen???

ik ben niet klaar met dressuur gewoon een paard dat veel wisseling nodig heeft:P

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 14:20

Ods @ [WN-AM] Western trainers en maneges
Kijk hier eens wie er in de buurt zit en neem een proefles op een al getrained paard, dat geeft een betere indruk of je het leuk vindt dan zonder weten waar je naar toe wil proberen om te scholen.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 14:21

Het is veel vriendelijker dan dressuur of springen, alleen al daarom moet je het proberen.
Die van mij is een BWP en ik rijd er sinds 2weken ook wat western-achtiger mee.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 14:23

Xiniee schreef:
Het is veel vriendelijker dan dressuur of springen, alleen al daarom moet je het proberen.
Die van mij is een BWP en ik rijd er sinds 2weken ook wat western-achtiger mee.

onzin, de paardsport is zo vriendelijk als je het zelf maakt.

Ts: probeer gewoon eens wat uit, zoek en instructeur die je aanspreekt, neem wat lessen en neem vooral de tijd. :)

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 21:53

Er zijn overigens meer dingen in het westernrijden dan rondjes draaien :P er zijn verschillende onderdelen en zal gewoon eens gaan kijken op een western manege of eens een proeflesje nemen zo kun je zelf wat gemakkelijker zien of het wat voor jullie is ;)

Maar pas op het is besmettelijk :P :D

joy1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 21:56

Haha oke besmettelijk. Een vriendin had het over dat mijn paard niet gebouwd is voor western rijden. Hoe weet je of je paard er geschikt voor is??? Ik heb een jong paard is dat niet te zwaar voor er???

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 22:02

Het is zo zwaar als je het zelf maakt eigenlijk.. ook westernrijden bestaat uit eerst de basis en later pas de manouvres..
Of je paard geschikt is,,tja ik rijd western met een haflinger ? heb ze ook wel is met kwpn,tinker,shire gezien dus denk van wel ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:50

zomaar een keer westernrijden met je eigen paard gaat m niet worden, ga liever op een western getraind paard een lesje nemen zodat je het zelf eerst eens kunt leren en eens kijken of het wat voor je is.

Je kunt niet zomaar een zadel lenen op je paard gooien en 'western 'gaan rijden, het gaat nl niet om het zadel maar om de manier van rijden. En ook een westernzadel moet perfect passen! Het is een fabeltje dat een westernzadel op elk paard past.

En dat rondjes draaien bedoel je waarschijnlijk een spin mee? Dat is net zo moeilijk om te leren als een pirouette bij de dressuur dus dat kun je ook niet 'even' uit proberen met je eigen paard.
In de westernsport zijn heel veel verschillende onderdelen en niet elk paard kan elke onderdeel evengoed. Een zwaar gebouwd paard zal behoorlijk wat moeite hebben met bijvoorbeeld de snelle wendingen en zal in de trail misschien ook wat moeite hebben met de maat van de hindernissen.

Maar het is wel erg leuk om te doen dus staat je daar niet blind op en ga het gewoon eens avonturen bij een westernmanege/stal en ga dan kijken of je dat ook wilt met je eigen paard.
In de sticky die tamary geeft staan allerlei adressen van manege's.