Iemand ervaring met: vaquera bit gebroken of port. bit gebr.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Trueno

Iemand ervaring met: vaquera bit gebroken of port. bit gebr.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 19:42

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:38

Beide bitten die je laat zien zijn véél scherper dan een enkelgebroken trens. Deze bitten hebben een hefboomwerking en (zeker de vaquera) lange scharen. Je kan ze een beetje vergelijken met een stang, alleen dan ook nog met de knijpwerking van een trensbit.
Persoonlijk zou ik als je paard fijn loopt op een enkelgebroken trens dus niet hier op overstappen, of eigenlijk, ik zou hier zelf sowieso niet op overstappen.

edit: Je zou eens kunnen kijken naar een bitje zoals deze, wel barokke uitstraling maar qua mondstuk gewoon een enkelgebroken trens :)
http://www.barokshop.com/contents/nl/p3 ... ebiss.html
http://www.justwestern.nl/Controls/Imag ... utput=.jpg
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-07-11 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Re: Iemand ervaring met: vaquera bit gebroken of port. bit gebr.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:46

zoek een trensbit met een mooi versierd randje maar blijf ver weg van dit soort akelige bitten. Deze heeft niet alleen een hefboomwerking maar ook een schaarwerking en dat wil je je paard niet aandoen!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:53

Beide bitten hebben een zeer sterke hefboomwerking. Het zijn in beide geen bitten om "voor het plaatje" op over te stappen. Je moet wel een heel erg zachte hand, en een heel goed geschoolt paard (denk verzameling aan een losse teugel) hebben om van een trensje op dit te gaan rijden.

Cyrina

Re: Iemand ervaring met: vaquera bit gebroken of port. bit gebr.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:40

Ik rij Vaquera dus ben aan deze bitten gewend. Overigens kun je ze ook met kortere scharen krijgen.

Met deze bitten rij je niet met een aanleuning als dat we in Nederland kennen, maar met een hele lichte , verbinding.

Voor een gebroken versie zou ik nooit kiezen. Zoals al gezegd heb je dan ook een knijperking in. Maar ook is een gebroken bit veel onrustiger in de mond dan ongebroken, wannee je aan een ongebroken bit scharen gaat maken wordt dat een onprettig geheel... terwijl paarden de ongebroken versie als zeer prettig ervaren mits het bit goed toegepast wordt.