Leren peesset schoon maken : HOE?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Leren peesset schoon maken : HOE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 14:31

Ja hoor. Heb ik weer. 3 weken op vakantie geweest, kom op stal... heeft er een muis zijn intrek genomen in mijn poetstasje met mijn 4 leren peesbeschermers erin :( Die zijn van binnen nu dus ondergez*ken en ondergepoept. Van binnen zit er een laagje teflon achtig spul wat wel schoongeboend kan worden, maar de muizepis zit natuurlijk tot in het leer getrokken. Iemand eerder zoiets bij de hand gehad? En hoe maak je het schoon?

Ik zat zelf te denken aan flink weken in biotex maar dat lijkt me weer slecht voor het leer. Toch wil ik eigenlijk dat zure muizenspul er direct uit hebben.
Wie o wie heeft DE tip?

Britt

Re: Leren peesset schoon maken : HOE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 14:50

Groene biotex is niet zo slecht voor leer volgens mij? Als je het maar heel goed uitspoelt en direct daarna een aantal keer flink behandeld met goed leerspul om het goed soepel te krijgen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 14:53

Puderwetse groene zeep (wat ook in de groene dreft zit) is niet heel slecht voor leer als je het goed laat drogen en weer vet.
Maar er bestaat ook zoiets ouderwets als een blok zadelzeep... Met alle spraybussen en knijpflesjes die er te koop zijn voor een snel oppervlakkig laagje zullen weinig mensen het gebruiken maar het is er nog wel.
Ik zou ze even in een emmer water leggen zodat die muizenpis wat weekt, dan flink met een stevige spons en ruim zadelzeep aan de gang en als ze droog zijn goed vetten.

Is er niet aan geknaagd trouwens?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 14:57

Dank jullie wel!

Nee er is nergens aan geknaagd. Heb geen eetbare dingen in mijn kast en tot nu toe houden ze alles heel. Maar ga wel kijken hoe ik de kier bovenin de kast kan dichten. Stalhouder wil dt niet doen, 1 klein kiertje komen ze toch doorheen. Die gaat gif strooien. Nou, ik wil de kier gewoon dicht hebben, dus ga morgen opmeten etc en een plank/ lat tegen aan schroeven! Of dichtkitten ~~}>

Lastige is dat er aan de binnenkant zo'n laagje stof zit en dat de pies daar doorheen het leer ingetrokken is. Daar kan ik niet bij. Maar met zadelzeep miss wel flink schuimen en inzepen. Ga ze nu eerst in de week leggen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 15:00

Leer is op zich ook wel iets waar muizen graag aan knagen, vandaar mijn vraag.

Als je ze uitgebreid wil laten weken, kun je wellicht beter geen water gebruiken als je ze niet snel daarna inzeept.
Wat dan beter is voor je leer is om ze een dag of nacht in melk te laten weken. Alleen bij bruin leer veroorzaakt dit verkleuring dus ik hoop dat die van jouw zwart zijn.
Melk voedt het leer en maakt het soepel.
Alleen na een dag weken wordt je melk zuur, dus na maximaal 24 uur er uit halen, onder een lopende kraan/douche spoelen, eventueel nu nog zadelzeep, laten drogen en dan flink vetten.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 15:08

Nou, wilde ze niet een nacht laten staan hoor. Maar zijn wel zwart :j

Nee heb alles in mijn kast bekeken, maar muis schijnt er alleen in geslapen te hebben (en gepiest en poept natuurlijk, want dat doen muizen 24/7)

HeleneVdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 09:40

Overvloedig met water en zeep wassen en zeker mooi laten drogen!