Na peesblessure beter af met peesbeschermers of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hollyleaves

Na peesblessure beter af met peesbeschermers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 14:29

Hallo,

Achtergrond informatie:
Ik heb een Welsh Cob sectie D van net 6 jaar oud. Hij heeft 4 weken geleden een peesblessure opgelopen door een trap van een ander paard. Ik heb een echo laten maken en het aanhechtingsligament die verbonden is met de kogel en de diepe buigpees is aangetast. Resultaat is een jaar revalideren.

Nu zit ik met de vraag, als ik gerevalideerd heb met hem en we zijn een jaar verder, dat ik weer rustig ga opbouwen met rijden, is het aanbevolen om peesbeschermers te gaan gebruiken na deze blessure, of juist niet?

Voor de duidelijkheid;
Ik heb ze nooit eerder gebruikt, de peesblessure is door een trauma van buitenaf en ik ben me bewust van de diversiteit in meningen en wetenschappelijke informatie over wat peesbeschermers wel/niet kunnen aanrichten. Mijn pony zelf droeg ze hiervoor ook niet met rijden. Meerdere klinieken advisieren ook verschillend. De ene ziet de ramp er niet van in, de ander maakt het niet uit enz. Alles is nogal in tegenstrijd met elkaar wat ik lees, dus vandaar dat ik me tot Bokt keer voor ervaringen met paarden/pony's die peesblessures hebben gehad en hoe deze weer verder zijn gegaan na het revalidatieproces. Ik heb geen idee wat goed moet zijn namelijk.

Alvast bedankt voor de informatie.

HeleneVdb

Re: Na peesblessure beter af met peesbeschermers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 23:31

Volgens mij kunnen ze zeker geen kwaad...
Je ziet wel over een jaar...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 23:41

Als alles goed geheeld is, denk ik dat het uiteindelijk niet uitmaakt of je met of zonder peesbeschermers verder gaat. Maar als de belssure aan de binnenkant van het been zat, dan zou ik er wel voor kiezen. Om ervoor te zorgen dat het been niet nogmaals aangetikt kan worden.
Heel veel succes met revalideren!

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 11:29

Bedankt! In de revalidatieperiode heeft ie uiteraard geen beschermers om. Er zit nog een flinke zwelling na nu inmiddels 5 weken en het de pees is eindelijk zo ver dat hij niet continue verhit is. Dan doe ik er zeker geen beschermer om :Y)

Ik bedoel dus idd voor erna, als ik het rijden weer oppak. De blessure zit wel aan de binnenkant van het been idd. Maar onderling zit er in de beschermers ook veel verschil zeker?

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:41

ik heb net zelf ook een 10 maanden lange blessure achter de rug, en ben nu langzamerhand weer beetje bij beetje op aant bouwen..(door gat in buigpees)

Maar om even op de peeskappen terug te komen...
Als ik gewoon rondje ga wandelen of rondje buiten rijden (stap en beetje draf)..doe ik ze ngo niet om..
Maar als ik heb los in de bak zet, longeer, of buiten met m ga wandelen, doe ik ze wel om..voor als ie gaan rollen of te fanatiek word, ik zkr weet dat ALS ie zn benen raakt, er nix aan de hand is..

En zal als ik zometeen weer normaal aan de slag kan, ze zkr wel (al is t maar voor de zekerheid en extra bescherming) ook omdoen met rijden..kan nooit kwaad..

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:45

Ik zou ze wel omdoen ja, de kans dat je paard na een jaar revalidatie eens ontploft is best groot lijkt me :j
Het zal waarschijnlijk wel wat een zwakke plek blijven dus lijkt het mij goed om dat goed te beschermen.
Als je angst hebt voor de warmte die de peesbeschermers veroorzaken, kan je eens uitkijken naar ventilerende peesbeschermers, ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik weet dat er hier op bokt verschillende topics zijn over welke ademende peesbeschermers nu het beste zijn. Het enige nadeel is het prijskaartje natuurlijk..

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 11:47

Ja, maar als t echt goed werkt en het enige nadeel van de "gewone" peesbeschermers de hitte is, dan neem ik dat prijskaartje voor lief :j Liever dat dan weer een jaar revalideren als er wat gebeurd omdat hij s lekker een stukje volluit gaat oid. Nog maar niet te spreken van de dierenartskosten :')

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:49

ik denk dat het na revalidatie wel kan maar dat je erg goed op moet letten van welk materiaal je beschermers zijn. heb al eens warmtefotos gezien van een paard met van die plastik peesbeschermers om (zeg maar de 25 euro variant) en als je ziet wat de warmteontwikkeling is onder die dingen! Het schijnt dat bij intensief landurig gebruik van zulke peesbeschermers zelfs permanente peesschade op kan treden. daar schrik je echt van. Of het echt zo is weet ik niet want heb natuurlijk niet alle onderzoeken gelezen die erover gedaan zijn :) Maar het lijkt mij neit geheel onlogisch als je er zo over nadenkt.

Succes ermee!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:50

Mijn DA raadde mij wel aan ze te gaan gebruiken na de revalidatie.
Maar hierbij was hij wel heel erg duidelijk dat ik ze niet meer strak om mocht doen.
Gewoon een beetje losjes puur ter bescherming en niet meer ter ondersteuning.

marish

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:36

Goede vraag! Ik zou ter ondersteuning wel peesbeschermers omdoen. Zorg alleen dat het, zeker in de beginfase, niet te warm wordt een het been

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 20:13

Daarom vraag ik me dus af of dat nou juist niet een enorm nadeel zou zijn? En al die peesjes zoals die van BR, Pagony etc zijn dan allemaal niet geschikt denk ik.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:18

Mijn pony heeft ook een peesblessure gehad aan z'n diepe buigpees. Ik reed alleen met springen met peesbeschermers daarvoor. Nu heeft hij nooit meer beschermers om.

Maar als je voor peesbeschermers kiest zou ik voor die beschermers met een ventilatiesysteem kiezen, van Eskradron. Of bijv. met uitstappen de peesbeschermers af doen. :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:55

Ik denk dat je dat tegen die tijd even moet bekijken.

Mijn paard heeft na zijn peesblessure heel lang vocht in zijn been gehad. Die paste dus niet eens peesbeschermers, dingen zijn voorgevormd dus als het been afwijkend van vorm is door het vocht is dat al niets. Ik reed/rijd hem eigenlijk altijd met 3-in-1 beschermers of bandages. Bijkomend voordeel van bandages was dat het been dan na het rijden keurig dun was en na verloop van tijd bleef dit steeds langer zo. Werd hij af en toe even gelongeerd met een gewoon peesbeschermertje bleef er duidelijk meer vocht zitten.

Weet je ook hoe/waar hij de blessure heeft opgelopen? Als je bijvoorbeeld zeker weet dat hij kreupel van de wei is gekomen, is beenbescherming met rijden natuurlijk niet persé de oplossing...
Edit: Duh, staat in je beginpost. In dat geval zou ik, als er geen verdikkingen meer zijn, denk ik niet ineens bescherming aandoen met rijden...als de oorzaak daar volledig los van staat schiet je daar weinig mee op vrees ik.