Heeft er iemand ervaring met Rambo Fly boots?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chrisje_83

Heeft er iemand ervaring met Rambo Fly boots?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 09:02

Gisteren zijn we met een van onze merries bij de dierenarts geweest, ze had dikke benen en weer flink mok/zonnebrand.
Nu blijkt ze stoffen uit het gras in de lever om te zetten en als daar UV-straling bij komt en je paard is er gevoelig op krijgen ze op de plaatsen waar dunne en lichte huid zit dikke korsten die op mok/zonnebrand lijken. Dus op de neus en witte benen.
Nu hebben we ontstekingsremmende en vochtafdrijvende poeders gehad met hydrocortiderm zalf om de benen te behandelen. Echter de enige goede oplossing is om de bron, het licht met UV-straling, weg te nemen. Hij adviseerde om met transportbeschermers op de wei te zetten, want dan kan de zon er niet bij en broeit het been niet weg als bij bandages of peesbeschermers.
Nu kreeg ik van iemand de tip om op de site van De Paardendrogist te kijken, daar zag ik de Rambo Fly boots. Nu heb ik er geen ervaring mee of iets, dus vroeg ik mij af of er hier mensen zijn die er ervaring mee hebben. Blijven ze goed zitten op de wei? Zijn ze stevig en degelijk? Zakken ze niet zomaar af?

pmarena

Re: Heeft er iemand ervaring met Rambo Fly boots?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:14

Ik heb geen ervaring met de fly boots , maar wel nog een tip waar je wellicht iets aan hebt : vaak kan voeding dergelijke problemen ook heel sterk verbeteren of verergeren. Misschien ook iets om even naar te kijken ?

Zo schijnen weides met ik bvb. veel rode klaver het probleem erger kunnen maken :)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:17

mijn paard heeft ook zoiets...hoewel we dit niet hebben vastgesteld lijkt het heel erg op wat jij beschrijft.

ik heb protection chaps van harry's horse besteld... een stuk goedkoper. Gister binnengekregen, kijkt op dat spul van de crusader vliegenmaskers. Dit broeit dus neit zoals transportbeschermers zouden doen. ik heb er maar 1 even omgehad, volgt mooi het been.

ik kan ze vanavond wel even omdoen en een foto maken?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:28

De bron is niet de zon, de bron is de lever. Door die weer in balans te krijgen zal je paard het gras beter kunnen verteren en zal ze minder last krijgen van mok en zonnebrand.

Kijk eens of een homeopaat je hiermee kan helpen. Ik heb voor mijn merrie glucobalance gekregen, het lijkt er op dat het aanslaat. Ze heeft na de regen van de laatste tijd wel weer wat mok, maar ze houd minder vocht vast n zit beter in haar vel.

De flyboots zijn symptoombestrijding, maar je lost de leverproblemen er niet mee op. Je moet ook goed opletten hoe ze reageert medicijnen die je nu hebt gekregen omdat het toch weer een extra belasting is op de lever.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 10:09

pmarena schreef:
Ik heb geen ervaring met de fly boots , maar wel nog een tip waar je wellicht iets aan hebt : vaak kan voeding dergelijke problemen ook heel sterk verbeteren of verergeren. Misschien ook iets om even naar te kijken ?

Zo schijnen weides met ik bvb. veel rode klaver het probleem erger kunnen maken :)

Daar had onze DA het ook over, maar het vreemde is dus.... Begin van de zomer tot aan vorige week geen klachten gehad. En vorige week opeens wel, 2 tot 3 weken daarvoor is kunstmest gestrooid, lijkt dus daar erg veel verband mee te houden.

@Empty Words, als je dat zou willen doen zou dat heel fijn zijn!

@Briit, misschien inderdaad eens iets om bij een homeopaat neer te leggen.... Want inderdaad het komt vanuit de lever en niet door de zon of UV-straling, die verergeren de reactie alleen maar.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:14

Kijk eens naar de glucobalance, is ook vrij te verkrijgen en ik ken meerdere paarden die er goed op reageren :j
Mijn pony heeft ook leverproblemen en we zijn nu aan het proberen om het mbv onder andere dat spul beter onder controle te krijgen.

Kunstmest is ook wel heel heftig voor de organen van je paard. Beste is om ze daar toch wel een week (of twee) vanaf te houden tot het er goed ingeregend is. Het gras krijgt daar ook zo'n boost van mbt snel groeien dat het veel te rijk wordt, zeker voor gevoelige paarden!

Kan je haar niet insmeren met goede creme voor ze naar buiten gaat? Of 's nachts op de wei en overdag op een paddock met hooi? Dat laatste werkt ook goed, 's nachts zit er namelijk minder fructaan in het gras en wordt de lever minder getriggered om te reageren op de UVstraling.
Laatst bijgewerkt door Britt op 26-07-11 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 10:16

Dankjewel voor de info! Is de glucobalance gewoon bij de Paardendrogist ofzo te bestellen?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:18

Heb nog een stukje toegevoegd over de kunstmest.

Zou je even moeten googlen, weet zo niet waar het te krijgen was :o maar er staat ook wel veel info bij :j

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 10:22

Ik zie het, we hebben ze ook toen een dag of 10 niet op de wei gehad, in verband met de kunstmest en het mindere weer van toen.
Voor het seizoen strooien we ook altijd kunstmest, maar die krijgt ruim een maand de tijd om in te werken en te groeien, dat heeft deze niet gehad. Vandaar ze waarschijnlijk dan in het begin van het seizoen, terwijl dan de zon feller is geweest, minder of geen last heeft gehad?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:27

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:28

Grote kans... Dat weet je alleen als het nog een keer gebeurd natuurlijk en dat ga je niet zomaar uittesten :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:28

chrisje_83 schreef:
pmarena schreef:

Daar had onze DA het ook over, maar het vreemde is dus.... Begin van de zomer tot aan vorige week geen klachten gehad. En vorige week opeens wel, 2 tot 3 weken daarvoor is kunstmest gestrooid, lijkt dus daar erg veel verband mee te houden.

@Empty Words, als je dat zou willen doen zou dat heel fijn zijn!

@Briit, misschien inderdaad eens iets om bij een homeopaat neer te leggen.... Want inderdaad het komt vanuit de lever en niet door de zon of UV-straling, die verergeren de reactie alleen maar.

Ojoh , maar kunstmest is juist ook een bekende grote boosdoener ! Misschien zijn de paarden te vroeg weer op het land gezet waardoor het kunstmest nu is gaan irriteren ? Dat zou een hele simpele verklaring zijn :j

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:29

Ik ben pas bij Laarakker geweest met mijn paard en daar kwam van alles uit ook teveel gifstoffen in het lichaam door meerdere oorzaken hoor maar ook van de lever.
Mijn merrie had vaak veel last van mok pas een schimmelinfectie gehad en een flinke wrat op haar hoofd.
Nu ik medicijnen begonnen ben waar er ook eentje glucobalance van is gaat mijn merrie met sprongen voorruit.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 10:40

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:44

Is gewoon klaver en dan komen er rode bloemen in , als de paarden het niet steeds te kort houden tenminste :P

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 10:46

Geen idee of die bij ons op de wei staan eigenlijk :o Zie nooit rode bloemen op de wei :P Wel hebben we de zogenaamde boterbloem erin staan.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:48

Er zijn veel meer fototoxische planten, zie de onderste link in mijn post.
Ook carbolineum en creosoo zijn fototoxisch, weet niet of je paard aan zijn omheining/stal knaagt...

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:54

Mijn paard heeft ook onwijs last van zonnenbrand, hij krijgt korsten op zijn witte achterbenen en zijn bles. 2 jaar terug was zijn hele bles losgelaten en zijn de korsten de hele winter blijven zitten.

Hij heeft deze 'Equichaps' van 'equilibrium' http://www.countrysupplies.com/pix/1/pr ... 6159-m.jpg op in de wei, deze werken hartstikke goed. De benen worden er ook niet warm onder en ze bljven netjes de hele dag goed zitten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:55

Als de wei constant kort gegraasd wordt komen er ook weinig bloemen :P

Wei moet echt minimaal een aantal weken met rust gelaten worden rond deze tijd en dan zie je pas wat er eigenlijk allemaal groeit :)

Maar ik denk dat in jouw geval gewoon de kunstmest (en te snel weer paard op de wei na het strooien) de boosdoener is geweest :)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 10:58

Albert schreef:
Er zijn veel meer fototoxische planten, zie de onderste link in mijn post.
Ook carbolineum en creosoo zijn fototoxisch, weet niet of je paard aan zijn omheining/stal knaagt...

Ik heb het gezien ja! Beide links aangeklikt. In de stal knagen ze nergens aan, ook op de wei kunnen ze nergens aan knagen.