Ik hoop dat het hier goed staat... Kan iemand me meer vertellen over rijden met stang en trens? (niet dat ik van plan ben om ermee te rijden :p) Ik was laatst het dressuurreglement aan het doorlezen, en zeg dat vanaf een bepaald niveau stang en trens verplicht is. Nu dacht ik: waarom 'verplicht'? Het is toch een scherp hoofdsdel? Wat doet het eigenlijk? En ik zag laatst een foto van een meisje die een 4-jarige hengst met stang en trens reed... Voor zo een jonge paarden is dit toch niet geschikt? Wie kan me er meer over vertellen?
Een stang, bij correct gebruik, helpt het paard zich te balanceren in de verzameling. Hij dient er niet voor om te zorgen voor nageeflijkheid en dient zeker niet doorgetrokken te worden zoals tegenwoordig vaak zichtbaar is. Dergelijke bitten worden alleen gebruikt bij goed geschoolde paarden, bijvoorbeeld in de dressuur waarbij de ruiter in staat is om heel zachte hulpen met een onafhankelijke hand te geven.
vur
Geplaatst: 26-07-11 08:55
Het is nu alleen internationaal nog verplicht. Nationaal mag je tot en met de Grand Prix op trens starten.
Ik denk dat de handen van de ruiter uitmaken of het kwaad kan (Zoals bij die 4 jarige hengst). Maar als je zo profesioneel ben dat je met stang en trens kan rijden (Zonder je paard te beschadigen), denk ik dat je ook zo goed bent dat je met alleen trens of bitloos ook aan je paard kan duidelijk maken wat je wilt...
Ik vind het niet bepaald nodig, bovendien gebruik je op dat niveau de teugels vooral voor stelling, je stuurt en geeft tempo (vooral) met je zit aan..