Bitloos leren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardje13g

Bitloos leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 20:37

Heee bokkers!

Altijd als ik en me vriendin op haar verzorg paard rijden zie ik dat het paard zijn mond open doet en heel veel schuimt. Ik zag laatst eens een filmpje over ''het bit'' en er werd dus gezegd dat als een paard zijn mond open doet tijdens het rijden met bit dat hij dan pijn heeft. Want dan drukt dat op het gehemelte en op zijn kaken. Dus ik dacht zal ik maar eens bitloos gaan rijden. Dat was dus met een halster:$ en ik zat toen toevallig zonder zadel. Nou ja toen ik ging draven begon ie heel hard te rennen en met zijn hoofd te schudden dus was ik er maar ''af gegaan''. Is dit normaal of doe ik iets verkeerd:$

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:39

Het beste is dan om een echt bitloos hoofdstel te halen. Met een halster heb je niet echt goed contact, misschien dat andere mensen verstand hebben vam bitloze optomingen en wat wat doet want ik heb daar niet zo een goed idee van! Weet alleen dat een hackamore ( optoming met lange scharen) druk legt achter de oren, je moet er dus wel juist mee om kunnen gaan en weten wat het doet!

Lous

Re: Bitloos leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:44

Er zijn meer bitloze optomingen dan een Hackemore,zeker ook vriendelijker. Daarnaast is het de ruiterhand die bepaald hoe scherp iets inwerkt. Via de zoekfunctie kun je zeker een hoop vinden hierover en ook hoe je uit kan vinden welke het best bij je paard past.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:45

Lous schreef:
Er zijn meer bitloze optomingen dan een Hackemore,zeker ook vriendelijker. Daarnaast is het de ruiterhand die bepaald hoe scherp iets inwerkt. Via de zoekfunctie kun je zeker een hoop vinden hierover en ook hoe je uit kan vinden welke het best bij je paard past.

Ja dat weet ik, maar van deze wist ik toevallig de werking. Er zijn er nog talloze

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:45

het kan zijn dat je verzorgpaard ergens last van had, met het hoofd schudden komt echt niet door rijden met een halster, dan zou hij ook moeten schudden als je wandelt aan het halster. Misschien waren er een boel vliegen waar hij vanaf wilde, klemde jij met je benen, prikten je zitbeenknobbels in de rug, of hing je teveel aan je 'teugels' ?
met een stalhalster rijden is best een goed begin, een bitloos hoofdstel kopen is meteen een boel geld voor een systeem dat misschien niet fijn werkt voor jouw paard. Er zijn bedrijven die verschillende bitloze hoofdstellen uitlenen, daar zou je eens naar kunnen kijken :)

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:49

Dat is normaal hoor, je paard voelt waarschijnlijk dat hij meer te zeggen heeft. Je kunt misschien een iets scherpere optoming proberen? Een touwhalster zou kunnen? Die zijn niet zo duur. (als je wilt knoop ik er een voor je voor €5? Stuur maar een berichtje als je interesse hebt.)
Je kunt ook vaker oefenen (met begeleiding dat je er niet af valt:P) Succes ermee!! Anders kun je inderdaad een hackmore of een bloem ofso gaan gebruiken, maar dat is niet heel paard-vriendelijk en ze zijn nogal duur.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:10

Tara_Jenny schreef:
Dat is normaal hoor, je paard voelt waarschijnlijk dat hij meer te zeggen heeft. Je kunt misschien een iets scherpere optoming proberen? Een touwhalster zou kunnen? Die zijn niet zo duur. (als je wilt knoop ik er een voor je voor €5? Stuur maar een berichtje als je interesse hebt.)
Je kunt ook vaker oefenen (met begeleiding dat je er niet af valt:P) Succes ermee!! Anders kun je inderdaad een hackmore of een bloem ofso gaan gebruiken, maar dat is niet heel paard-vriendelijk en ze zijn nogal duur.

Nouja paardvriendelijk... Ligt er meer aan hoe je ze gebruikt. Als je alleen gespannen teugels houdt bij die optomingen is het niet paardvriendelijk. Als je het gebruikt wanneer het nodig is, dan kijk ik daar weer anders tegenaan! Idd wel weer veel geld, sidepull kan ook nog? Maar die dingen zijn ook weer 40 euro en duurder.. Misschien 2de hands?