wat voor een dressuur zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nicole_hetty

wat voor een dressuur zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 20:26

ik heb een appaloosa e-pony niet al te breed. waar ik nu met een Eric tromas spring zadel op rijd. dis zadel past heel goed. maar nu wil ik me de komende tijd toch wat meer op de dressuur gaan richten, en ik merk dat het springzadel daar toch niet genoeg steun voor bied.

nu heb ik vandaag een kentaur geprobeerd met een diepe zit... en ik kon er helemaal niks mee :D deze heeft ook dikke kniewrongen. dit zat wel prima maar de diepe zit vond ik een te gesloten gevoel geven.

ik weet eigenlijk niet zo goed wat voor zadel ik moet hebben.
ik moet een 17.5 inch zadel hebben.
het lieft wel met dikke knie wrongen maar niet met een diepe zit. een normale zitting ( dus ook niet zo vlak)

nu lijkt mij de Eric Thomas AIX wel wat.
andere ideeen zijn ook welkom.
owja... ik ben niet weg van kieffer en stubben zadels !
wat voor een zadel advieseren jullie?

nicole_hetty

Re: wat voor een dressuur zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 17:43

niemand?

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:47

Zelf heb ik een KN Symphonie zadel, en kan hem aan iedereen aanraden. Weinig wrong, geen gedwongen zit. Gewoon heerlijk, op zo'n zadel leer je pas echt zitten.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:38

ik heb zelf een Prestige Top Dressage zadel,
is alleen een beetje duur,
maar het zit heeerlijk!

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 10:33

Kim14 schreef:
Zelf heb ik een KN Symphonie zadel, en kan hem aan iedereen aanraden. Weinig wrong, geen gedwongen zit. Gewoon heerlijk, op zo'n zadel leer je pas echt zitten.

ik heb het liefst dus wel knie wrongen... maar vaak is het dan zo dat als je veel wrong hebt dat je ook een diepe zit hebt en die diepe zit hoeft om mij dan weer niet...

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:54

Weet dat Wintec niet zo'n diepe zit heeft. Maar da's dan wel kunststof en zit niet echt zacht. Of er veel kniewrong in de dressuurtypes zit, weet ik niet, maar volgens mij wel voldoende.

Heb zelf een Ruiz Diaz gekocht, maar het model dat ik heb, heeft dan wel weer een diepe zit.
Van datzelfde merk was er ook een andere te koop, type Continental. Die had geloof ik een wat vlakkere zit.

Heb verder ook wel eens op een zadel van JC gereden, vond ik een vrij vlakke zit hebben, misschien is dat nog een optie?

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:18

Mijn zadel heeft wel vrij veel wrong, maar geen zit waar je als het ware in opgesloten zit. Biedt genoeg steun etc. Ik heb een Ideal.

Odinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 08:53

IK heb het Eric Thomas AIX zadel, ik vind het een fijn zadel met een makkelijke zit en niet al te dikke knie wrongen.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:01

Ik heb een wow zadel, het kan helemaal uit elkaar gehaald worden en wordt op maat gemaakt naar paard en ruiter, je kunt ook uit verschillende dieptes (qua zit) kiezen...net wat je prettig vind....

Nadoesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:03

ik heb een wintec pro, die zit wel lekker! is ook wel iets duurder maar het voordeel is dat je de boom kan verwisselen en zo dus toch je zadel passend kan maken. wow heb ik niet maar ik hoor er ook veel fantastische verhalen over! lijkt me ideaal maar dan moet je wel wat centen neerleggen.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 08:36

t ligt er zo en zo al aan hoeveel je uit wil geven,
dan kan je je meer gaan richten naar merken en modellen

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 09:22

voor een 2e hands zadel zoek ik vaak rond de 400,450 euro
als het echt een zadel is waarvan ik denk dat is hem, die moet ik hebben
dan wil ik daar best nog even voor door sparen om er meer geld voor uit te geven.

PIETJE1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:53

Gewoon een zadel maker laten komen en een zadel kopen, op internet een zadel kopen is nooit slim, past niet altijd en dat moet je ze terug sturen of denken ah hij past wel en heeft je pony een rugblesure.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:34

Welk type Kentaur heb je op gezeten? Er zijn er namelijk meerdere, sommige met een hele diepe zit en sommige niet.
Wintec kan ik ook aanraden; is niet al te duur, geen diepe zit (behalve bij de Isabell Werth zadels) en je kunt zelf bepalen wat voor kniewrongen je wil. Ik heb zelf een poos een Wintec 500 dressuurzadel (nieuwste versie) gehad en ik was er zeer over te spreken, maar ik hem 'm weggedaan omdat ik een zadel wou met een meer gesloten zit, maar het is zeker een aanrader. Daarnaast is de voorboom verwisselbaar wat een grotere kans geeft dat het zadel passend te maken is voor jouw paard, maar het beste is natuurlijk om een zadelmaker langs te laten komen.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 08:29

het is een kentaur penelopa.
ik heb eerder ook een wintec gehad. (weet niet precies meer welk type) maar ik vond het toch niet zo prettig. niet omdat het kunstof is want mijn vzh zadel waar ik al 13 jaar mee rijd is ook kunstof.

Marengogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 18:38

Ik heb zelf de prestige appaloosa, vind ik ook zeer lekker, maar past helaas niet goed op mijn pony, dus is ook te koop

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 18:42

ik heb een Kentaur penlopa, ! :D Echt een heerlijk zadel voor dressuur, maar voor langen buitenritten niet echt idiaal !

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:43

nicole_hetty schreef:
het is een kentaur penelopa.
ik heb eerder ook een wintec gehad. (weet niet precies meer welk type) maar ik vond het toch niet zo prettig. niet omdat het kunstof is want mijn vzh zadel waar ik al 13 jaar mee rijd is ook kunstof.

Kentaur Penelopa zit idd wel opgesloten (heb m zelf momenteel ook).
Wintec van de oude versies vond ik echt vreselijk.. alsof er geen logica in de opbouw van het zadel zat. (knieën zaten nooit in de buurt van de kniewrong/klittebandplek bijvoorbeeld) Maar de nieuwe serie vind ik top, super prijs - kwaliteit verhouding en ze zitten 'logischer' in elkaar.. maar ik zou zeggen, probeer gewoon eens een aantal zadels uit, dan weet je precies wat goed ligt en lekker zit. :)