zadel gekocht ligt slecht wat nu???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

knijntje06

zadel gekocht ligt slecht wat nu???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 11:44

Heey

Ik heb sinds voriga jaar een eigen paard
Ik heb toen een zadel gekocht voor mijn paard
Een twedehands zadel bij een ruiterzaak voor 1350 euro nou ik vind dat je dan wel kan verwachten dat de mensen die je een zadel komen verkopen voor dat geld er verstand van hebben...

Nu heb ik pas een andere zadelpasster er na laten kijken en blijkt het zadel wel zo slecht te liggen dat ik nu zonder zadel rijd tot ik een nieuwe heb

Het zadel kan niet door bespiering te klein zijn geworden want met het zadel kon ze niet eens spieren opbouwen

Voor dit zadel was mijn paard heel vrolijk met opzadelen en nu als ze een zadel aan ziet komen dan begint ze te bijten...

Maar nu de vraag kan ik nu naar de ruiterzaak gaan en zeggen dat ik mijn geld terug wil of iedergeval een deel
Ik hoef daar geen nieuw zadel meer want dan ben ik bang dat er weer het zelfde gebeurd en ik laat de zadelpasster een nieuw zadel aanmeten...

trustHim

Re: zadel gekocht ligt slecht wat nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:46

wil die nieuwe zadelpasser het niet inruilen?

Ik heb ook eens gehad dat ik een verkeerde maat aangemeten had gekregen voor mijn pony, ben toen terug gegaan naar de ruitersportzaak en die hebben toen wel goed gemeten (bijgeleerd denk ;) ) heb toen kosteloos een nieuw goed zadel gekregen

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:47

wat vervelend zeg.

maar ja....het is inmiddels wel een jaar later.......
Je kan de winkel altijd even bellen om te overleggen en vragen wat ze jou hier in nog bieden kunnen.
Maar of dat nog gaat lukken na zo lang.........?

Hele slechte zaak trouwens om een niet passend zadel aan je te verkopen

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:48

Als je er echt zeker van bent dat je paard verder niet veranderd is qua bouw/bespiering en dat zij jou gewoon een niet passend zadel hebben aangesmeerd, dan zeker terug gaan :j

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:49

Daarom is het naar mijn idee goed om ook zelf te gaan verdiepen in zadels. Zo zijn er veel meer mensen die anderen een zadel aansmeren zonder dat het werkelijk goed past.

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:50

zadel inruilen bij een goedezadelpasser?

knijntje06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 12:04

Ja ik weet zeker dat ze is niet is vervanderd ze is alleen minder dik maar spieren ho maar
De boom is gewoon veel te smal

Waar ik nu mijn zadel laat maken heeft toen op stal bij een ander paard een zadel aangemeten heb toen goed opgelet en veel vragen gesteld zodat ik wat meer verstand er van krijg

De winkel is nu dicht had al geprobeerd te bellen

En de zadelpasster wilde het zadel liever niet inruilen aangezien er niet heel veel vraag is na 2de hands zadels

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:41

dan zou je hem te koop kunnen zetten op bokt of marktplaats oid. Ik had dat toen ook gedaan met mijn zadel. Mijn zadelmaker wilde wel inruilen maar niet voor een ainsley en laat het nou net zo zijn dat ik toen een ainsley had. Hij had ruzie gehad met de meneer van ainsley dus vandaar. Heb hem toen verkocht aan een vriendin van me :) En nu heb ik gewoon een goed passend zadel.

Ik had dat ainsley zadel bij mijn paard gekocht had toen wel het idee dat het paste. Maar het was echt een drama met dat ding. Ik zat er niet goed op kukelde gelijk naar voren en het lag niet goed op mijn paard. Arme beest helemaal onder de schuurplekken maar het is allemaal weer aangegroeid en heb een happy peerd :)

Wel stom, denk je er iemand bij te hebben die er verstand van heeft past het alsnog niet..

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 13:31

Het is altijd heel erg moeilijk verhaal te halen na zo lange tijd.
Je kunt proberen:
Als het een merkzadel is deze te verkopen op bv marktplaats (verwacht niet de hoofdprijs)
Of nog een andere zadelverkoper (met een uitgebreid assortiment aan zadels , liefst ook Engelse merken) te laten komen en het proberen in te ruilen.

Bedenk wel dat de rug van je paard als je een goed zadel koopt in no time kan veranderen en je binnen korte termijn weer aan een ander zadel moet.
Kijk of je iets kunt vinden dat aanpasbaar is.

knijntje06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 14:45

Ja het zadel wat ik nu ga kopen dat kun je aan alle kanten aan passen als ik dat goed begrepen had hehe

Ik ga morgen nog is bellen na de winkel kijken wat ze er op zeggen... want vandaag is de winkel dicht

En het zadel in kwestie staat al te koop op marktplaats :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:46

Nu je zegt met dat je paard nu wil bijten bij t opzadelen, dat doet die van mij ook, ofja, hij komt bij t aansingelen met zn hoofd tegen mijn kont aan duwen, heel zachtjes, want door dr verleden of iets is ze eigg wel wat 'bang' voor me, maar 2jaar terug ( tot 2maanden geleden) deed ze t nooit? :O Zadelmaker eens laten komen, kijken wat die zegt

Bij ons kun je de zadels makkelijk aan de winkel terug verkopen als die niet kapot is dus zou ik dat doen :)

knijntje06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 14:50

@xSlvna waar ergens kun je je zadel dan op laten kopen???

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:28

Wat een jaar geleden goed lag, kan nu echt wel heel verkeerd liggen. Je geeft aan dat er niet eens bespiering opgebouwd kon worden, maar hoe weet de zadelpasser van nu hoe je paard een jaar geleden was? Wellicht was er toen heel erg weinig bespiering, en is je paard binnen no-time het zadel uitgegroeit.

In ieder geval: neem contact op met waar je het zadel vandaan hebt, wellicht willen ze het nog terug nemen (gezien een jaar gebruik en het huidige overschot op de zadelmarkt, zal dat voor veel minder zijn). Anders kun je het proberen op bokt of marktplaats te verkopen.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:35

kwam er wel een zadelmaker bij toen je het zadel kocht? je zadel kan nog zo duur zijn maar zonder een deskundig iemand toch zo fout liggen.

knijntje06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 21:57

ja heb iemand van de ruiterzaak laten komen...

nou het zadelt ligt op de schouders als je het zadel zo ver mogelijk naar achteren legt ligt het nog op de schouders en komt het voorbij de laatste rib wat ook niet goed is volgens de gene die er nu bij is geweest..

dus mij lijkt dan dat het zadel helemaal niet goed kan hebben gelegen..

maar ook ik kan het fout hebben..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:12

Helaas zijn verkopers bij een ruiterzaak niet altijd ook goede zadelpassers... een zadelverkoper is geen zadelpasser, en daardoor komen mensen helaas nog wel eens met een slecht passend zadel thuis.

knijntje06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 07:59

Dat klopt maar bij de ruiterzaak hebben ze zadelpas service.... is dat dan niet dat ze kunnen kijken of het goed ligt???

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 08:20

Helaas mag iedereen zich zadelpasser noemen. Voor een volgende keer is het goed om te informeren welke opleiding de zadelpasser heeft gedaan. (bijvoorbeeld via het MSFC). Dan weet je in ieder geval zeker dat er een goede basis is (wat nog altijd niet maakt dat je ook per defenitie een goede zadelpasser hebt). Rondvragen naar ervaringen geeft vaak het beste beeld. Lang leve Bokt wat dat betreft :j

En ook dan kun je pech hebben. Sommige paarden veranderen echt in no-time. Wat nu goed ligt, kan over een maand niet meer passen doordat de bespiering zich ontwikkeld. Dit zal vooral voorkomen als het paard daarvoor een slecht passend zadel had. Zodra er een goed zadel op komt, kan de bespiering ineens heel erg bijkomen.

knijntje06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 09:24

Gelukkig dat de zadelmaakster die nu komt rekening houd met de spieren die er op aan komen en rijd nu zonderzadel zodat ze al een idee krijgt

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:41

Ikzelf heb het gehad bij Divoza dat een zadel niet zo heel goed was aangemeten.

Ik had er toen ook geen verstand van of kijk op.
Maar na een half jaar schoot het zadel telkens los.

Divoza er weer bij gehaald ander zadel proberen, de beste man heeft er zelfs nieuwe singelstoten aangezet.
Weekje proberen, schoot weer los.

Hij heeft ons toen het volledige aankoop bedrag terug gegeven, na een half jaar gebruik, vond ik keurig netjes want ik had verwacht dat hij 20% eraf zou halen ivm met het gebruik ervan, nou niet dus volledig teruggekregen.

Met het advies om op zoek te gaan naar een oud zadel, schijnt het beste te passen op c-pony's.

Dus dat gedaan en wat denk je?

Het eerste zadel was inderdaad niet optimaal opgemeten want daar moest bij de winkel al een gelpad onder, en dit hoort absoluut niet, een zadel hoort meteen goed te zitten zonder bontjes of pad of dergelijke.
Maar onze pony verwachte een veulentje!
Tja en dan is het ook nog al eens logisch dat een zadeltje niet blijft zitten, ook het aansingelen vond ze zeer vervelend, en nu niet meer.

We hebben er een prachtig veulen bij, en het zadel? Daar wachten we nu maar even mee totdat ze weer haar normale bouw terug heeft.

Maar voor Divoza een dikke vette pluim!

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:50

Ik zou gewoon terug gaan naar de winkel en het voorleggen. Nee heb je, en ja kan je krijgen. Misschien dat er nog wat geregeld kan worden.

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:52

ik heb ook gehad dat een winkel zei dat het zadel paste en het dus nooit gepast blijkt te hebben. mag ik vragen bij welke winkel dit was?

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:52

lastige situatie want het is inmiddels een jaar later en dus moeilijk aan te tonen dat je paard niets is veranderd.. Ik zou zelf het zadel op marktplaats zetten en nu wel een goede zadelmaker laten komen en niet via een ruitersportzaak.