Dames zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esmeralda

Dames zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 21:48

Mijn vraag is eigelijk heel erg kort:

Wie rijdt of heeft ervaring met het rijden met een dames zadel

Het hoe en wat van zo,n zadel

Het lijkt mij best eens het proberen waard om op zo,n zadel eens te kunnen rijden
Gewoon het ervaren van.

Vjestagirl

Re: Dames zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:51

Ik rijd met enige regelmaat met dameszadel. Wat wil je weten?

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 21:51

Vjestagirl schreef:

nou hoe het zit
hoe je de hulpen geeft
eigelijk alles :D

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:52

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 21:53

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:57

Ik ga dit even volgen, lijkt me interessant!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:59

Ik denk niet dat er heel veel meiden zijn die dameszadel rijden ;)
Het is ook niet echt te beschrijven, het is ook voor iedereen anders.
Ik rij zelf heel af en toe dameszadel, heb wel een eigen zadel maar rijd er zelden mee.
Maar het voelt wat mij betreft zekerder dan dat het eruit ziet :=.
Als je een paard hebt met vlakke gangen is het opzich ook nog best comfortabel, paard met enorme gangen is het niet zo heel relaxed :)

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 22:01

heb dus nu net zitten lezen, je zit dus op een kant, je zitbeenknobbel links.
Dus dan ik zo in de eerste instantsie, dat je zonder goede ervaring een scheef paard creeert.
Je geeft aan 1 kant hulp, oke, je heb die stick voor de andere kant, maar die geeft toch nooit zoveel druk als je been.
Lastig allemaal, ga het even nog een keertje lezen

***De amazone moet enigzins op haar linkerzitbeenknobbel zitten. waarbij het gewicht naar rechts overgebracht wordt om tegengewicht te vormen voor het gewicht van twee benen aan de linkerzijde. Hierbij moet je, je vvorstellen dat je op een punaise zit. Dit moet je echter niet gaan overdrijven anders zal de amazone naar rechts gaan overhellen wat evenmin juist is. De amazone moet eraan denken haar gewicht dan op de rechterzitbeen knobbel te brengen en haar rechterdij. Totdat zij haar evenwicht vindt op het kruispunt van het rechterbeen en de wervelkolom van het paard. De rechterdij is de plaats waar de handen natuurlijkerwijs terrecht zullen komen. Dit kan worden gecontroleerd door de armen zijwaarts te houden en ze dan te laten neervallen langs het lichaam en de handen in de schoot te leggen. De ellebogen zullen zich als vanzelf in de juiste houding buigen met de armen dicht tegen het lichaam aan.***
Laatst bijgewerkt door Esmeralda op 23-07-11 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:02

Denk dat het sowieso niet helemaal lekker is voor je paard..
Je hebt toch een gewichtsverschil naar 1 kant ..

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:06

Ik heb een aantal jaren dameszadel gereden.

Het is echt hardstikke leuk om te doen. En mensen denken dat het moeilijk is, ik vindt het net paardrijden ;) en dat schijnt ook moeilijk te zijn.

Voor zover ik nu kan bedenken zijn er twee "valkuilen" de 1e is dat je scheef op je paard gaat zitten. Omdat je met 2 benen aan 1 kant zit is het erg verleidelijk om je heupen ook mee te draaien, dat is dus niet de bedoeling ;), je heupen moeten parallel zijn aan het paard net als in het "gewone" zadel.

De tweede valkuil is de stijgbeugel te kort of te lang. Als je hem te kort hebt dan ligt je been strak onder de kruk wat wel een gevoel van veiligheid kan geven maar wat niet praktisch is voor het prettig zitten. (er moet zeker een vlakke hand tussen je been en de kruk passen). Wanneer de beugel te lang is en je nog wat moeite hebt om onafhankelijk te zitten dan loop je het risico dat je je gaat afzetten in de beugel waardoor je voet/been ver naar voren steekt.

Als je een goed zadel hebt dan zou je ook zonder beugel moeten kunnen rijden en prettig kunnen blijven zitten maar ja dat is ook voor veel mensen in het "gewone"zadel al niet weggelegd...

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:07

Misschien idd handig om eerst erover te lezen :).

Je zit idd met 2 benen aan 1 kant. Het is wel de bedoeling dat je op beide zitbeenknobbels zit!
Zo recht mogelijk naar voren zitten en juist niet scheef gaan zitten.
Je blijft idd wel een scheve gewichtsverdeling hebben dus het is niet al te bevorderlijk voor je paard :)

Verder geef je met je been en aan de andere kant met je cane de hulpen zoals je gewend bent.
Het is wel iets wat je een paard moet aanleren, niet elk paard is ervan gediend :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:08

Esmeralda schreef:
Vjestagirl schreef:

nou hoe het zit
hoe je de hulpen geeft
eigelijk alles :D

Het zit... los. Je zit echt bovenop je paard, waar je er met een herenzadel veel meer omheen zit.
Afbeelding
Op deze foto (van mij en mijn paard) kun je dat zien: het zadel ligt er echt op.

In principe zit je recht. Je heupen recht, je schouders recht. In praktijk is dat bijna niet te doen. Doordat je je rechter been naar links vouwt en op een kruk legt komen je heupen ook iets scheef te liggen. Hierdoor ligt je rechter heup altijd iets naar voren. Dit maakt bijvoorbeeld linker galop ook makkelijker.

Verder zit je wel heel stevig. Als je dreigt te vallen klem je jezelf automatisch vast met je bovenbenen om de krukken heen (je linkerbeen net achter de knie tegen de onderste kruk) en kun je dus bijna niet meer vallen. De eerste keer dat ik in het zadel zat ging mijn paard na 3 minuten aan de kletter. Dat heeft een paar minuten geduurd. T was eng, maar k ben niet gevallen...

Je hulpen geef je in principe zoals gewoonlijk, alleen ipv je rechterbeen leg je je zweep of je cane eraan.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:12

Ik rijd redelijk veel met dameszadel met mn ijslander vanwege mn eigen knieen, merk zeker wel dat ik mezelf er redelijk vaak op betrap dat ik niet goed rechtzit, dat is de grootste valkuil, verder geef ik hulpen voornamelijk met mijn hand (met zweep) omdat in mn benen niet veel kracht zit, zal eventjes mn topic over dameszadel opzoeken voor je :j

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:14

Even een foto opgeduikeld, dit was in Laag Soeren een wedtrijd carousselrijden waar we met de dameszadelvereniging mee konden doen op de paarden van Stal Mansour. Dat was heel erg leuk om te doen. (ik zit op de witte)

Afbeelding

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:17

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:17

Als je echt wilt weten wat het rijden met dameszadel doet voor je paard...
Moet je dat maar eens vragen aan een zadelmaker en aan een paardenfysio...

De kunst is om met je beide zitbeenknobbels net zo te zitten als in een regulier zadel. Maar dat is verrekte moeilijk als je benen naar links hangen. Je paard zal dus niet de eerste zijn die door een scheve zit finaal naar de ellende is gereden. Goed over nadenken voordat je gaat beginnen. En met korte bovenbenen kun je het meteen maar beter vergeten ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:19

Dees: de fysio bij ons op stal heeft er nog nooit wat van gezegd, en een goed dameszadel (dus niet die nieuwe rommel) veroorzaakt geen scheefheid.

Het is niet iets om 'eventjes' te doen zonder les te nemen, but than again, dat geldt voor bijna alles.

Met korte bovenbenen neem je een zadel wat daar geschikt voor is...

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:22

inderdaad, je moet wel een goed passend zadel hebben, en zonder les is niets te doen, ik zou er zeker iemand bijnemen die ervaring heeft, maar als je er eenmaal mee bezig bent dan denk ik dat je er heel erg veel plezier aan kunt beleven, het is weer zo iets anders!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:23

Heb je je fysio gevraagd? Uit hunzelf zullen ze niet zo gauw iets ergens van zeggen hoor...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:25

Dees schreef:
Heb je je fysio gevraagd? Uit hunzelf zullen ze niet zo gauw iets ergens van zeggen hoor...

Jep. Tis n stalgenote. ALLES is slecht voor je paard als je het verkeerd doet. Een dameszadel is geen uitzondering.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:27

dat lijkt me inderdaad logisch, als je in een gewoon zadel scheef gaat zitten is dat ook niet goed voor je paard..

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:30

Vjestagirl schreef:
Dees schreef:

Jep. Tis n stalgenote. ALLES is slecht voor je paard als je het verkeerd doet. Een dameszadel is geen uitzondering.

Dat lijkt mij ook, beetje kort door de bocht aangezien de meeste mensen die dameszadel rijden dit ook niet altijd doen en dus vooral veel in "gewoon" zadel rijden.
Daarbij als je het gaat hebben over rechtrijden dan denk ik dat het grootste deel van paardrijdend Nederland en omstreken wel op kan houden

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:07

Eigenlijk zou het leuk zijn als je het eens zou kunnen ervaren. Dan voel je gelijk of het wat voor je is. Ik heb het eens kunnen proberen op de manege waar ik voorheen reed. (de Hollandsche manege in Amsterdam) Dat is niet echt bij jou in de buurt, volgens mij. Er is daar een speciale dameszadelcarousel. Zij doen ook wedstrijden, maar ik weet eigenlijk niet zeker of de concurrenten ook dameszadel rijden. (zal haast wel, toch?) Als dat wel zo is, dan is er misschien een manege in jouw regio waar je een keer (prive) les kan volgen.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:16

hier de link naar de Nederlandse vereniging het dameszadel, zij organiseren lessen door het land waarbij ook gebruik gemaakt kan worden van de manegepaarden en de zadels van de vereniging.

http://www.dameszadel.nl/agenda.html

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 08:52

Grappig dat jullie allemaal zeggen dat je op beide zitbeenknobbels moet zitten, terwijl ik div. info les dat je enkel op de linker zit. Maar goed, vind het leuk om ervaringen te lezen. Ga zeker op zoek om het allemaal eens te ondervinden. Maar hoe meer info en ervaringen des te beter.