Jong paard: Longeer je met kaptoom of hoofdstel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5760

Jong paard: Longeer je met kaptoom of hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 19:53

Nu ik mijn oude kaptoom de deur uit heb gedaan (was een 'stoffe' als ik een andere wil wil ik een leren ;)).
Zat ik me af te vragen, ik gebruik kaptoom alleen bij jonge paarden, (als ik hem al gebruik).
Ik had een kaptoom waar gewoon een bit in kon, en longeerde hem eerst met bit in maar aan de neus, en later aan het bit.
(Eigenlijk kan het ook prima met hoofstel met halster erover, en is naar mijn idee nog handiger ook).

Vroeg ik me af, waarvoor en waarom gebruiken jullie een kaptoom? En is deze wel zo noodzakelijk?

stienmasjien

Re: Jong paard: Longeer je met kaptoom of hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:56

Hier gebruiken ze altijd een hoofdstel, heb eigenlijk nog niemand echt met een kaptoom zien werken bij de jonge paarden. Volgens mij is het dus niet echt noodzakelijk.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 19:58

Op de handelsstal(len) waar ik heb gewerkt ook niet. Maar vraag me toch af waarvoor ik dat ding al meer dan 5jaar in de kast had hangen haha.
Misschien dat een kaptoom 'degelijker' aandoet dan een hoofdstel

Ellen_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:00

Wij hebben eerst gelongeerd met kaptoom en dan pas rustig aan met hoofdstel

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:04

ik gebruik een kaptoom voor het longeren. ik heb een kaptoom met bit. De bijzetteugels doe ik dan aan het bit en de longeerlijn aan de kaptoom. Door dat de longeerlijn aan de kaptoom vast zit en niet aan het bit, komt er niet steeds z'n ruk in de mond.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:02

Ik gebruik voor mijn jonkie (4 jaar, half jaar onder het zadel) een kaptoom voor het longeren. Ik wil zijn mond niet gaan belasten als dat niet nodig is. Met een kaptoom kun je fijne aanwijzingen geven, zonder in de mond te zijn. Met mijn hand (onder het zadel) kan ik veeeeeel preciezer zijn dat met het longeren. Hij blijft dus lekker met de kaptoom lopen (is een academische kaptoom). Er kan een bit aan vast, maar dat gebruik ik niet.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:00

Ik gebruik een kaptoom (Weens kaptoom, zonder ijzer) voor lange teugelen en rechtrichten aan de hand. Longeren doe ik nooit meer, maar daar zou hij ook goed voor te gebruiken zijn.

Oja met rijden op jonge paarden gebruik ik een kaptoom.

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:27

Ik heb Timo, de Haflinger die ik vorig jaar heb ingereden, eerst altijd gelongeert aan een halster
en daarna aan een hoofdstel. Had nog niet echt van een kaptoom gehoord en dacht dat het heel
ouderwets was. Maar paard maandjes terug heb ik er eentje aangeschaft zonder dat er ijzer oid in de neusriem
zit verwerkt en ik vind het super fijn longeren. Mijn oudere merrie ontspant er heel snel mee
en maakt de volte beter rond nu ik haar hoofdje ook naar binnen kan vragen. :)

EJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:57

Ik ga m'n jonge pony ook niet met kaptoom doen,
heb er een tijdje overzitten twijfelen aangezien ze heel sterk was, en me zo de bak uit trok als ze er geen zin in heeft maar het is inmiddels niet meer nodig. Ik heb een tijdje met een touwhalster gelongeerd en daarna met een halster, met een mondstukje eraan, die vind ik ideaal. :)

En aangezien ze nog jong is, 2, ga ik volgend jaar pas met hoofdstel beginnen. Heb er wel een aangeschaft en in gedaan, om af een toe een paar rondjes me te wandelen, maar voor de rest niks.
Een kaptoom vind ik inmiddels niet meer noodzakelijk maar ik heb een aantal mensen ze zien gebruiken, en het ziet er wel handig uit. Dus misschien schaf ik er nog ooit een aan, maar dat is dan ook voor m'n oudere paard.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:05

Ik begin altijd met een halster, dan met halster en hoofdstel er overheen of er onder, en later pas alleen met hoofdstel...

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:07

Ik gebruik de kaptoom bij mijn 6 jarige voor het grond werken en longeren. Vind het prettiger als een hoofdstel (vooral voor het grondwerken).

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:58

Nouvel schreef:
Ik begin altijd met een halster, dan met halster en hoofdstel er overheen of er onder, en later pas alleen met hoofdstel...

Zo hebben wij het ook gedaan. Of je moet van plan zijn het vaker te gaan gebruiken zoals door sommigen hier wordt gezegd.

Maar als je die andere al zo lang in de kast had hangen lijkt me dat niet?

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 13:02

Ik longeer altijd met kaptoom, ook bij de oudere paarden. Alleen bij de dubbellonge klik ik de lijnen aan het bit.