Hoe 2dehands zadel passen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ZarcoTje

Hoe 2dehands zadel passen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 17:50

Hay :wave:

Ik ben al even op zoek naar een nieuw dressuurzadel, en het begint zover te komen dat mijn vader er mee akkoord gaat om een volledig nieuwe (en dus duurder dan 2dehands) te kopen :j
Maar elke dag kijk ik nog op kapaza rond of er toch niet een leuke 2dehands voorbij komt (en de verkoper dicht bij huis).
Heb ik net echt een koopje gevonden, een Euroriding Luxor 17,5 inch die goed onderhouden is, incl stijgbeugels, excl singel, is wel geen garantie meer op.
Voor maar 150 euro !

Én dichtbij huis gelegen, dus zou goed uitkomen als we met mijn paard tot daar moeten om te passen.
Maar dat is het 'm nu juist, het zadel passen !
Ik heb daar hélemaal geen verstand van, ergens hoop ik dat de verkoper van het zadel wel kan zien of het zadel goed past, maarja dat is natuurlijk niet zo goed als een echte professional.

Heeft iemand goede raad voor mij ? Ik ben écht wel geïnteresseerd in dit zadel, zeker voor die prijs.
Zijn er zadelpassers/zadelmakers/... die gewoon met je mee gaan om te kijken of het desbetreffende zadel op je paard past ? (ergens denk ik van niet :+)

Alle advies is welkom !

lovey_ou

Re: Hoe 2dehands zadel passen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 17:55

Meestal mag je het zadel gewoon passen en binnen bijv 48 uur terug brengen als het niet past in die tijd kan je dan een zadelmaker laten komen! :j

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 17:55

iemand op stal of een kennis die er verstand van heeft? kijk ook naar je boommaat van je oude zadel en van dit 2de hands zadel de boommaat alleen is uiteraard NIET voldoende de kussen moeten ook passen deze kan je mss laten bij vullen of laten uithalen tot het past.

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 18:06

Citaat:
Heb ik net echt een koopje gevonden, een Euroriding Luxor 17,5 inch die goed onderhouden is, incl stijgbeugels, excl singel, is wel geen garantie meer op.
Voor maar 150 euro !
:wow: dat is nog eens leuk!

Je kan voor het grootste deel zelf al een beetje zien of het in de richting zit , of totaal niet.
Uiteraard kan je voor de zekerheid een zadelmaker meenemen dan weet je het zeker!

Wat ik heb gedaan met mijn zadel , want die mocht ik ook passen.
Is eerst zonder dekje e.d en zonder singel erop gelegt en gekeken hoe die lag en aansloot , vervolgens heb ik de singel eraan vast gemaakt en aangesingelt en weer gekeken hoe die lag , aansloot of het zadel ergens echt klemde of juist te wijd zat , mijn paard laten bewegen om te kijken naar de schoudervrijheid , beetje aangetrokken om te kijken of het niet schoof. Vervolgens heb ik een dekje eronder gedaan weer aangesingelt en weer gekeken op die fronten. Toen ik dacht dat het zadel goed is ben ik ermee gaan rijden om te kijken of het echt stabiel lag dus niet schoof en niet klapperde aan de achterkant en me pony er goed opreageerde. Dit was allemaal in orde en daarna heb ik iemand met verstand er nog een keer naar laten kijken , die vond het ook goed liggen.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 18:09

Dus, als het zadel zonder zadeldek en aangesingeld op de rug ligt moet je je vuist onder de boom kunnen wringen.
En als 2de moet je zien dat er overal evenveel druk op de rug komt dus (zonder zadeldek en het zadel moet aangesingeld zijn) moet er iemand op gaan zitten en moet je 2vingers onder het zadel wringen en zien dat er overal evenveel druk is, doe dit op zoveel mogelijk plaatsen onder het zadel want dit is belangerijk ! En als laatste mag er niks wringen ( rond schoft etc) dus als het zadel zonder zadeldek + weer aangesingeld is moet je zelf wat voelen en het bekijken. Succes !

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 18:12

Wat Sharkj is ook hellemaal juist, dat je erna even moet rijden en zien dat het niet draait of klemt aan schouderbladeren.

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:04

Ik zou een zadelmaker laten komen naar de verkoper als je gaat passen, of het zadel meenemen en thuis een zadelmaker laten komen. Deze kan namelijk ook zien of het zadel helemaal in orde is (of bijv. de boom biet gebroken is ed.) en kan snel zien of het past op je paard of gemakkelijk op maat te maken is. Als je er zelf geen verstand van hebt dan zou ik je echt een zadelmaker aanraden! Deze komen meestal gewoon aan huis.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:18

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:26

Er zijn wel zadelpassers die mee willen gaan. Kijk of er een MSFC zadelpasser bij je in de buurt zit. De kosten daarvan zijn meestal ongeveer € 75. Je moet er wel rekening mee houden dat je dat ook moet betalen als het zadel niet goed is. Verder moet je waarschijnlijk ook incalculeren dat de kussens opnieuw gevuld zullen moeten worden. De kosten voor het leeghalen en opnieuw vullen zitten op ongeveer € 200 uitkomen maar dan is het wel gelijk helemaal goed. Als je veel geluk hebt is de vulling nog goed, maar bij een zadel van die prijs zou ik daar niet van uitgaan.
Succes!