suuzepuus schreef:Tja, dat het op het paard past lijkt mij het belangrijkste. Een kleiner kontje in ene groter zadel lijkt mij niet zo heel erg. Ik zou geen 2 zadels kopen als ik zou rijden en mijn dochter met kleiner kontje ook op het zelfde paard. (heb geen dochter hoor maar is maar een voorbeeld)
Een goed passend zadel past voor ruiter én paard.
Als jij nl niet goed in het zadel past/kunt zitten, zit je niet lekker ontspannen en ga je je paard in de weg zitten, wat weer blessures in de hand kan werken.
Kinderkontjes in een 17,5 inch zadel gaan zitten schuiven en kunnen per definitie niet een echt goede zit ontwikkelen, als dat het enige zadel is waar ze op leren rijden.
Een zadel doet echt heel veel voor je zit. Ik heb afgelopen najaar een bezoek gebracht aan de zadelpasservice en heb op verschillende zadels die stuk voor stuk op mijn pony pasten gereden. Maar op de ene zat ik netjes stil en in balans, op de andere vlogen mijn benen alle kanten uit en op de volgende kon ik mijn bovenlijf niet stil en in balans houden.
Kortom, als je echt een combinatie wil vormen met je paard, zul je voor een goed passend zadel voor de combinatie moeten gaan. En dat zou dus best kunnen betekenen dat als je met twee personen op het paard rijdt, je eigenlijk twee zadels nodig hebt.
Als een van beiden fanatieker rijdt dan de ander, kan ik me best voorstellen dat je een keuze maakt wie het lekkerst zit op het zadel.
En het lukt ook niet altijd, manegepaarden zullen een zadel moeten hebben dat vooral op hun rug goed past, de manegeklanten zullen zich aan de zadels aan moeten passen, dat is zo.
Maar daarom ben ik ook eigenlijk tegen het laten rijden van kleine kinderen op grote paarden, omdat die dan bijna altijd in de grote zadels terecht komen, die niet passen bij hun zit.