ruiters met verkeerde/slecht passende zadels!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

apple01

ruiters met verkeerde/slecht passende zadels!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 09:47

Hey

Wat mij opvalt is dat heel veel mensen denken dat een 16-16,5 inch voor een B/C pony is, een 16,5-17inch voor een D, en een 17 tot 18 inch. voor een paard.
In mijn beleving is dit helemaal verkeerd omdat daardoor ruiters met kleine kontjes rijden op te grote zadels en andersom.
Ik vind juist dat het zadel bij JOU moet passen. En op het paard goed moet liggen. :j

Hoe denken jullie hierover?

Zadels moeten allemaal maar op de groei gekocht worden (bij kinderen) en zo goedkoop mogelijk. En daardoor zijn en veel mensen met een slechte zit.

power1997

Re: ruiters met verkeerde/slecht passende zadels!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 09:58

Ik rij op een b/c pony, en heb een zadel van 16,5 inch.
Ik pas er nog net in en als ik groter neem is hij te lang voor de rug

Tyrzavm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 09:59

vind dat je gelijk hebt , zie het ook vaak !
Ik heb net een zadel laten aanmeten voor mijn kont en voor de rug van mijn paard, nou het zit veel beter dan een te groot of een te klein zadel!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:01

Tja, dat het op het paard past lijkt mij het belangrijkste. Een kleiner kontje in ene groter zadel lijkt mij niet zo heel erg. Ik zou geen 2 zadels kopen als ik zou rijden en mijn dochter met kleiner kontje ook op het zelfde paard. (heb geen dochter hoor maar is maar een voorbeeld)

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:03

dat klop, zo redeneren heel veel mensen ze snappen vaak de maten niet
zo moes ik eens een paard rijden die had een 17 inch zadel prima wat de eigenlijke ruiter was maar een heel klein smal mensje nou ja ze was toch al 18, en ik ben met mijn lengte en mn dikke kont toch meer een 18 inch, haar zadel was op haar en haar paard aan gepast, dat vond ik fantastisch om te zien, wel moes ik steeds mijn zadel meenemen, gelukkig dat de boommaat paste anders moest ze een ruiter zoeken met een kleine kont

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:25

Inch maat en de rug van je paard heeft toch wel verband.
Hafingers hebben bijvoorbeeld een korte rug en een 'normale' 18 inch dat was te groot voor haar.
Toen we een zadel gingen kopen heb ik er meerdere opgehad, maar een rossner lag het beste omdat die klein vallen, gelukkig paste dat voor mij ook goed, zit alleen soms een beetje te ver achter in mn zadel maar dat komt door mn slechte houding & zit.

Zadel moet gewoon voor allebei passen vind ik, anders heb je er gewoon alsnog niks aan :n

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:42

Ik zie het ook veel om me heen. Een zadel moet ten eerste passen op de rug van een paard en ten tweede bij de bouw (en niet alleen bij de kont) van de ruiter.
Sommige zadels hebben bijvoorbeeld een beugelophanging die niet pas bij de bouw van een ruiter. En dat is maar één van de voorbeelden die ik bedenken kan...

Ik heb zelf altijd heel veel problemen gehad met een goed passend zadel voor mijn paard met een te hoge schoft (een kameel zou er jaloers op zijn geweest :+ ) en mijn bouw. De voorkant van het zadel zat al gauw echt in de weg (pijnlijke zaak, ook als je geen mannetje bent) en ik vind zadels met een diepe zit niet prettig, maar dat was wel waar we op uit kwamen bij mijn paard. Een veelzijdigheidzadel past niet, in verband met de combi schoft/schouders en bij een dressuurzadel was de beugelophanging vaak lastig voor mijn bokkepootjes :P

Nu heb een Lusitano erbij, die inmiddels de 1.60 nadert, maar er past echt niet meer dan 16,5 inch op zijn rug. Weer niet makkelijk dus met het vinden van een geschikt zadel voor zowel mij als mijn paard.

Overigens heb ik vaker gereden op een paard van iemand anders met een groooooot zadel (daar had ik twee keer ingepast). Toen kwam ik erachter dat in tegenstelling tot wat er gezegd wordt ook zoiets bestaat als "ruiter te klein voor het zadel".
In een groot zadel met diepe zit, terwijl je zelf (in vergelijking met het zadel) een kleine kont hebt, is toch ook niet echt je van het. Je landt makkelijk te ver naar voren of te ver naar achteren en gaat glijden in het zadel. Tuurlijk: veel oefenen zou helpen, maar het is niet echt passend dus.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 13:09

@carona lime Je kan de kussens ook kleiner laten maken. Als je een op maat gemaakt zadel hebt. dus een groter zitvlak en kleinere kussens.
@Door Op een paard van 1,60 kan in prncipe wel een 16,5inch. Ik heb ook altijd op mijn paarden een 16 en 16,5 inch gehad. Op advies van een zadelmaker (hulsebos, kn) Mijn topmerken :D
@suuzepuus Dat is wel slecht want daardoor zit je niet meer in valans, ga je schuiven en bewegen je handen en benen te veel. Dus dat ik net zo slechts als andersom

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:57

apple01, ik zeg ook niet dat het niet kan. Ik reageer hiermee op je eigen openingspost: ik zou op mijn paardje dus ongeveer een 18 inch zadel moeten leggen :+ of ik zou een stuk van zijn benen moet hakken, zodat hij B/C pony wordt :P

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 15:22

@Door Ohh... haha snapte je niet. Op die manier.

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 15:30

power1997 schreef:
Ik rij op een b/c pony, en heb een zadel van 16,5 inch.
Ik pas er nog net in en als ik groter neem is hij te lang voor de rug

dan eens kijken naar een massimo trail? kun je bv 17 inch zitten en 16 inch kussen was dus even off topic

maar vind het ook dat dit vaak voorkomt volgens mij kome daar de meeste rugklachten enzo over. :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:48

inch maat is de maat voor de ruiter, boom breedte (en lengte) is de maat voor het paard.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 17:05

Ik zet me liever op een voor mijn kont iets te groot zadel, wat op de paardenrug perfect ligt, ik groei nog :j

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 17:38

Quir schreef:
inch maat is de maat voor de ruiter, boom breedte (en lengte) is de maat voor het paard.

Precies! Dat bedoel ik ook! :D

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 17:39

xSlvna schreef:
Ik zet me liever op een voor mijn kont iets te groot zadel, wat op de paardenrug perfect ligt, ik groei nog :j

Geen goed idee, je bent toch al 15? Dus dan groei je niet meer zoveel hoor. En kan je beter een passend zadel nemen. een passend zadel heeft altijd een beetje ruimte over.

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:30

Ik heb een 17,5 inch voor mijn Haflinger.
En ik pas er prima in en het past prima op haar rug.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:35

ik heb 18 inch voor m´n paard,, deze is wel aangemeten door een zadelmaker enzo... ik zit er heerlijk op,, en m´n paard loopt er ook veel lekkerder onder.. het andere zadel irriteerde hem gewoon enzo..

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:36

Hiet liefst zou ik een paard kopen onder mijn podium zadels, want dat zadel zit toch wel zo gruwelijk fijn!
Maarja.. er zullen niet veel mensen zijn op de wereld die hun paard aanpassen aan het zadel (voor zo lang het duurt)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:38

Een ruiter in een te groot zadel is voor paard minder belastend dan een te dikke kont in een 16 inch zadel.
Als de ruiter zijn of haar derriere te groot is, dan gaat de ruiter op de lepel zitten, wat een verkeerde drukverdeling opleverd. Zadel zal dan teveel op de kussens gaan drukken, en dus geen mooie egale drukverdeling hebben.
Een te groot zadel kan soms bemoeilijken om goed in het midden te zitten. Maar dat zou ik minder erg vinden als die overdruk op de kussens..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:53

suuzepuus schreef:
Tja, dat het op het paard past lijkt mij het belangrijkste. Een kleiner kontje in ene groter zadel lijkt mij niet zo heel erg. Ik zou geen 2 zadels kopen als ik zou rijden en mijn dochter met kleiner kontje ook op het zelfde paard. (heb geen dochter hoor maar is maar een voorbeeld)

Een goed passend zadel past voor ruiter én paard.
Als jij nl niet goed in het zadel past/kunt zitten, zit je niet lekker ontspannen en ga je je paard in de weg zitten, wat weer blessures in de hand kan werken.
Kinderkontjes in een 17,5 inch zadel gaan zitten schuiven en kunnen per definitie niet een echt goede zit ontwikkelen, als dat het enige zadel is waar ze op leren rijden.
Een zadel doet echt heel veel voor je zit. Ik heb afgelopen najaar een bezoek gebracht aan de zadelpasservice en heb op verschillende zadels die stuk voor stuk op mijn pony pasten gereden. Maar op de ene zat ik netjes stil en in balans, op de andere vlogen mijn benen alle kanten uit en op de volgende kon ik mijn bovenlijf niet stil en in balans houden.
Kortom, als je echt een combinatie wil vormen met je paard, zul je voor een goed passend zadel voor de combinatie moeten gaan. En dat zou dus best kunnen betekenen dat als je met twee personen op het paard rijdt, je eigenlijk twee zadels nodig hebt.
Als een van beiden fanatieker rijdt dan de ander, kan ik me best voorstellen dat je een keuze maakt wie het lekkerst zit op het zadel.
En het lukt ook niet altijd, manegepaarden zullen een zadel moeten hebben dat vooral op hun rug goed past, de manegeklanten zullen zich aan de zadels aan moeten passen, dat is zo.
Maar daarom ben ik ook eigenlijk tegen het laten rijden van kleine kinderen op grote paarden, omdat die dan bijna altijd in de grote zadels terecht komen, die niet passen bij hun zit.

harmony12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:55

ik vind dat je gelijk heb, al denk ik wel dat ik te groote kont heb gekregen voor mn zadel _O-

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 20:24

Marije_jiplover schreef:
suuzepuus schreef:

Een goed passend zadel past voor ruiter én paard.
Als jij nl niet goed in het zadel past/kunt zitten, zit je niet lekker ontspannen en ga je je paard in de weg zitten, wat weer blessures in de hand kan werken.
Kinderkontjes in een 17,5 inch zadel gaan zitten schuiven en kunnen per definitie niet een echt goede zit ontwikkelen, als dat het enige zadel is waar ze op leren rijden.
Een zadel doet echt heel veel voor je zit. Ik heb afgelopen najaar een bezoek gebracht aan de zadelpasservice en heb op verschillende zadels die stuk voor stuk op mijn pony pasten gereden. Maar op de ene zat ik netjes stil en in balans, op de andere vlogen mijn benen alle kanten uit en op de volgende kon ik mijn bovenlijf niet stil en in balans houden.
Kortom, als je echt een combinatie wil vormen met je paard, zul je voor een goed passend zadel voor de combinatie moeten gaan. En dat zou dus best kunnen betekenen dat als je met twee personen op het paard rijdt, je eigenlijk twee zadels nodig hebt.
Als een van beiden fanatieker rijdt dan de ander, kan ik me best voorstellen dat je een keuze maakt wie het lekkerst zit op het zadel.
En het lukt ook niet altijd, manegepaarden zullen een zadel moeten hebben dat vooral op hun rug goed past, de manegeklanten zullen zich aan de zadels aan moeten passen, dat is zo.
Maar daarom ben ik ook eigenlijk tegen het laten rijden van kleine kinderen op grote paarden, omdat die dan bijna altijd in de grote zadels terecht komen, die niet passen bij hun zit.

Helemaal mee eens! Heb ooit eens op een zadel gezeten waar ik NIET op kon doorzitten! Ik klapperde er bijna af!
Dus voor veel zit problemen is een dure oplossing: een nieuw zadel.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:58

Op mijn welsh pony's heb ik voor mezelf een stubben 17 inch (past prima op die van 1.20), speciaal aangemeten door een zadelmaker, zodat ik er goed opzit en hij goed ligt. Voor de kleinere ruiters een bates pony show zadel met verwisselbare boom en cair. dat is een 15 inch.