slofteugel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paarden115

slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 14:30

Mensen voor je begint IK wil GEEN slofteugel gaan gebruiken dit is interssen!!!!!

ik heb een aantal vraagjes over een slofteugel.

wat is eigenlijk de bedoeling ervan? (deze word door veel mensen gebruikt als noodrem maar lees op bokt dat dat fout is.)

en wat is het nut van enkel een slofteugel? dus geen gewone teugel ik bedoel dus dit

Afbeelding

hier hangt enkel een slofteugel aan (draw rein zo ken ik het) en geen gewone teugel.

caj2008

Re: slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:31

ik lees even mee

Klis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:16

Hier zijn echt talloze topics over, die kan je heel makkelijk vinden door even de zoekfunctie te gebruiken :)

Op je voorbeeldplaatje hangt er trouwens volgens mij wel degelijk ook een gewone teugel aan

Edit: of kijk even op de wiki: http://www.bokt.nl/wiki/Slofteugel

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:34

Op het voorbeeldplaatje zit er ook een gewone teugel onder hoor. Als je goed kijkt, zie je de gesp zitten.

Ik kan geen enkele goede reden bedenken waarom je alleen een slofteugel zou gebruiken, zonder gewone teugel.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 17:00

Ik ken veel mensen die met slof rijden. Maar geen 1 die alleen de slof gebruikt en geen teugels... Het nut van een slof is, om het paard naar beneden te dwingen en zo te gaan ontspanne. Ookal vind ik die manier echt niet goed.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 17:01

Hier hangt ook een gewone teugel aan. Kijk maar eens goed naar de foto.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 17:05

het nut van een slofteugel is om een paard in een houding te forceren, sommige kiezen daarvoor, de bedoeling is dat hij afbuigt met zijn hoofd
Goed dat je je erin verdiept er zijn al veel topics over

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 18:49

idd nu zie ik het ik denk dat ik best op western afdeling eens vraag want daar word er met een soort "slof" teugel gereden met katrollen aan het bit.

idd maar soms zoek ik niet goed genoeg ^^ maar heb idd mijn antwoorden al gehad bedankt allemaal.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:03

Omdat ik de werking van de slofteugel hier nog niet zie staan, nog even een 2e berichtje :)

Een slofteugel is zeker niet bedoeld om een paard te forceren aan de teugel. Er zijn helaas wel veel mensen die de slofteugel hiervoor gebruiken, maar die weten dan net als de 2 antwoorden hier de juiste werking niet.

Een slofteugel hoort alleen te begrenzen en dus niet te dwingen. Net zoals je tijdens je hele rijden hoort te vragen en niet te dwingen, werkt dat met het juiste gebruik van hulpteugels ook zo.

- Als je de slofteugel tussen de voorbenen door aan de singel bevestigd, begrens je je paard het hoofd te ver omhoog te doen. Het kan wel iets door de 3-hoek vorm die je met een slofteugel hebt, maar remt je paard als het ware af tot waar het niet meer mag. Je dwingt dus niet omlaag, je maakt het moeilijker om omhoog te gaan.
- Als je de slofteugel aan de zijkanten van de singel bevestigd begrens je naar voren. Je trekt het hoofd dus niet naar achteren, maar voorkomt ermee dat het hoofd ineens naar voren kan gaan.

Doordat je alleen hoort te begrenzen, hangt je slofteugel dus in boogjes als je paard goed loopt, hij mag dan niet inwerken. Pas als het hoofd teveel omhoog of naar voren gaat werkt je slofteugel in.

Hopelijk heb je hier iets aan, nog steeds geen info over alleen een slofteugel, maar als je mijn uitleg leest over hoe ik het geleerd heb, kan je dus nooit goed rijden met alleen een slofteugel.

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 21:30

@priscaZ bedankt voor je duidelijk uitleg!

maar ik de western sport word het wel gebruikt enkel een slof maar daar word het dwar rein(s) genoemd.