Omdat ik de werking van de slofteugel hier nog niet zie staan, nog even een 2e berichtje 
Een slofteugel is zeker niet bedoeld om een paard te forceren aan de teugel. Er zijn helaas wel veel mensen die de slofteugel hiervoor gebruiken, maar die weten dan net als de 2 antwoorden hier de juiste werking niet.
Een slofteugel hoort alleen te begrenzen en dus niet te dwingen. Net zoals je tijdens je hele rijden hoort te vragen en niet te dwingen, werkt dat met het juiste gebruik van hulpteugels ook zo.
- Als je de slofteugel tussen de voorbenen door aan de singel bevestigd, begrens je je paard het hoofd te ver omhoog te doen. Het kan wel iets door de 3-hoek vorm die je met een slofteugel hebt, maar remt je paard als het ware af tot waar het niet meer mag. Je dwingt dus niet omlaag, je maakt het moeilijker om omhoog te gaan.
- Als je de slofteugel aan de zijkanten van de singel bevestigd begrens je naar voren. Je trekt het hoofd dus niet naar achteren, maar voorkomt ermee dat het hoofd ineens naar voren kan gaan.
Doordat je alleen hoort te begrenzen, hangt je slofteugel dus in boogjes als je paard goed loopt, hij mag dan niet inwerken. Pas als het hoofd teveel omhoog of naar voren gaat werkt je slofteugel in.
Hopelijk heb je hier iets aan, nog steeds geen info over alleen een slofteugel, maar als je mijn uitleg leest over hoe ik het geleerd heb, kan je dus nooit goed rijden met alleen een slofteugel.