Voor en nadelen van een Hackamore ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xTamaarJamai

Voor en nadelen van een Hackamore ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 19:13

Hoi allemaal,

Er zal vast wel een topic over zijn maar ik heb toch behoorlijk lang gezocht en kreeg nog niet echt een duidelijk antwoord.
Dus ik dacht ik open een nieuw topic ik wil graag bitloos gaan rijden tijdens buitenritten misschien ook wel in de bak maar voornamelijk met buitenritten.
Toevallig is mijn pony gister naar de tandarts geweest en mag hij een paar dagen geen bit in nu wilde ik al eerder een bitloos hoofdstel maar nu had ik zoiets ik ga er nu echt voor kijken !
Ik heb vanochtend een hackamore met lange scharen geleend van een vriendin deze vind ik te scherp en heeft hij ook niet nodig dus ik ben meer benieuwd naar de ervaringen van de hackamore met korte scharen.
Ervaring met andere varianten etc mag natuurlijk ook.

Brand maar los :):)

MyLittleLove

Re: Voor en nadelen van een Hackamore ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:17

Mag een ervaring met bitloos hoofdstel ook? Ik reed een sterke tinker, en toen ik een keer met halster had gereden was ze veel rustiger. Dus ik heb een hoofdstel besteld (kaakgekruisd, bij reitshop cuxland, die was maar 30 euro) en dat ging prima! Veel mensen zeggen dat het verwarrend is voor het paard maar deze tinker reageerde net als met bit erop :j Hoofdstel staat trouwens te koop bij gebrek aan paard |(

xTamaarJamai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 19:19

Bedankt voor je reactie.
Maar ik heb ook wel is een kaakgekruisde uitgetest en dit vond ik geen fijn hoofdstel omdat hij niet terug gleed zeg maar hij bleef continu druk leggen op de kaak.
Dus dit is de enigste waarvan ik zoiets heb van hmmm. :P

Olikea

Re: Voor en nadelen van een Hackamore ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:26

Ik heb een glucksrad met shanks, die gebruik ik op buitenritten.
Gebruik 2 teugels, de bovenste werkt als sidepull, en de onderste (zit aan het shankje) die geeft me soms net het beetje meer dat ik nodig heb.

Vind dit een hele fijne en duidelijke optoming.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:32

Hackamore met korte schaartjes : de variant die ze in ruitershops meestal hebben met dat verstelbare riempje op de neus , die vind ik niet fijn omdat de scharen zo tegen de mondhoeken wiebelen. Dan kun je beter voor een S-hackamore gaan , die buigen iets anders weg waardoor ze wat rustiger tegen het hoofd liggen.

Ik vind hackamores fijne dingen. Teugels onder het hoofd waardoor ze een fijne rem hebben wanneer je die nodig hebt (en daar he je immers voornamelijk je optoming voor : om problemen te voorkomen) en als je paardje gewoon braaf is dan kun je hem heerlijk los gooien en hebben ze er totaal geen last van :)

Het grootste nadeel van hackamores is die belachelijke panische reacties die mensen er op kunnen geven die er geen verstand van hebben , alsof het een neus-brekend martel-werktuig is :P

Zo ben ik wel eens uitgescholden onderweg door een stel sufmiepen :n

Ik stapte gewoon lekker relaxed met een tevreden paardje , teugels in boogjes over een polderweggetje.

Komen er 2 drama-miepen aan met paarden , helemaal met slofteugels en sporen en alles er op en er aan , paarden in de krul zagend en elke pas lekker in de ribben porrend , allemaal moeilijk gedoe en lichte paniek ook nog bij een passerende auto (terwijl ik gewoon mijn been aanleg en die van mij met los teugeltje relaxed opzij stapt de berm in) je kent het beeld wel , en die gaan even heel pissig tegen mij vertellen dat mijn hackamore dierenmishandeling is :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:42

Ik rij zelf met een s-hack. Erg fijn ding en gebruik daarnaast alleen een sidepull als ik iets bitloos wil. Al die kruislinks hoofdtellen vind ik helemaal niets. Heb het op meerdere pony's gebruikt en kreeg alleen maar verzet. Met een sidepull of hack nog nooit problemen gehad. Let wel op! Een hack moet 2 vingers onder het jeukbeen hangen en niet lager, daarnaast liever niet gebruiken met een kinketting maar met een leren riempje (brede sperriem voldoet vaak als je niets anders hebt). Een sidepull mag wel iets lager en dan is de neus ook iets makkelijker te sturen. Je moet er wel rekening mee houden dat een hack niet geschikt is voor continu contact vanwege de hefboomwerking. Dus teugels 'los' en alleen oppakken wanneer je iets wil van je paard. Een sidepull kan je wel met constante aanleuning gebruiken.