kis6ireentje schreef:@Sybelle: dat klinkt bekend. Mijn paard krult zijn tong omhoog op mijn dubbelgebroken busstrens. Dacht eerst dat het aan mijn hand lag maar met longeren doet hij het ook....
Heb jij de danger en myler via de winkel kunnen uitproberen? het zijn best prijzige bitten dus vind het zo omslachtig om er eerst 1 te kopen en dan vervolgens weer te verkopen als het niet fijn lijkt. Mag je op het danger bit wel starten?
Enkelgebroken heb ik nog wel liggen dat zou ik ook weer eens kunnen proberen. Dacht altijd dat enkel gebroken niet prettig was voor het paard. (met dank aan de horror video op you tube die heel bokt door gaat haha). Maar voor een paard met een dikke tong kan het beter zijn?
Uitproberen doe ik niet via een winkel, ik heb een ruim gesorteerde (internet) kennissenkring. 
Ik weet niet of je KNHS mag starten met een danger. Ik rijd IJslanders, daar mag het. Maar geloof dat voor iemand die het bit niet kent, het niet herkenbaar is als 'anders'.
Ja, enkelgebroken werkt vaak beter. Krijgt de tong net iets meer ruimte. Dat knijpen en prikken verhaal dat rond gaat moet je even in perspectief zetten. Is het je wel eens opgevallen dat ze dat altijd laten zien terwijl de ringen vast gehouden worden op een plek? In je hoofdstel schuift de ring door de lussen van je bakstuk en teugel. Proberen en kijken wat je paard doet werkt nog het beste. Zo lang niet alle paardenmonden en ruiterhanden gelijk zijn is er niet een beste bitje.
Leerling van mij heeft een pony die de tong achter in de mond omhoog trok op een dubbelgebroken bitje. Ook altijd net niet los door de kaak komen daardoor. Bij haar pony werkte een ongebroken bustrens goed. Dat was wel het eerste dat we probeerden dus niet verder gekeken.