Bitten met meer tongvrijheid.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kis6ireentje

Bitten met meer tongvrijheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 09:16

Mijn paard is altijd wat aan het rommelen geweest met het bit en zelf heb ik het idee dat dit komt door zijn brede tong. Na veel zoeken/googlen en natuurlijk bokt kwam ik de naam Paul Versluys tegen voor bitadvies. Helaas woont hij te ver weg voor bitadvies anders had ik dit zeker gedaan. Maar hij heeft mij per e-mail wel een korte uitleg gegeven, aan de hand van mijn informatie had hij ook het idee dat een bit met meer tongvrijheid wel eens zou kunnen helpen:

Het beste kun je een bit proberen die druk op de tong vermindert. Dit kan met een Horse and more Danger. Dit is een dubbel gebroken die op slot slaat in het scharnierstuk. Hierdoor kan hij niet de tong afknellen. Dit kan ook met een Trust joint locked. Een enkel gebroken met hetzelfde principe. Moet er nog meer rust komen voor de tong kan dit met een Myler 04 of een Trust met curved poort.

Nu wil ik graag 1 van deze bitten proberen maar ik ken ze zelf helemaal niet en via google is er veel te vinden maar wordt het me ook niet duidelijk. Vandaar mijn vragen:

* Kent iemand van jullie deze bitten, zo ja wat is je ervaring ermee.
* Mag je hiermee starten op wedstrijd, KNHS (van in ieder geval de Myler kon ik al vinden van wel).
* Heeft er iemand nog verder tips met betrekking tot deze bitten.

Alvast bedankt :)

mistid

Re: Bitten met meer tongvrijheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:35

Ik heb een Myler MB04 D trens met sleuven geleend van een vriendin, dit vond ik een heel fijn bit. Ben gek van de werking van myler, het is een heel vriendelijk bit maar werkt in wanneer het nodig is.
Met de Myler mag je idd starten op wedstrijd :)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:39

Ik geloof dat ik nog even wakker moet worden, las serieus; "Britten met meer tongvrijheid" inclusief het vreemd beeld daarbij. %)

Ik zou ook zeggen een Myler, ik heb er zelf geen ervaring mee (en met wedstrijden al helemaal niet) maar wil er graag 1 gaan testen. Rijd nu met een gewoon ongebroken trensje waar ze het overigens ook prima op doet, maar het kan altijd beter natuurlijk. :D

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:49

Ik heb ook een pony met een dikke tong. Zij kan niet tegen dubbelgebroken bitten, dat klemt te veel rond haar tong. Ik reed haar altijd met een niet te dik enkelgebroken bustrensje en op zich ging het goed maar ze schuimt en likt heel veel. De verbinding blijft goed maar ze verslikt zich wel eens dus ik ben ook aan het proberen.

De Danger heb ik geprobeerd. Dat was een drama. Ze blies bellen, veel schuim en verslikte zich zo erg dat ik af moest stappen en het er uit moest halen. De Myler 04 (bustrens, zonder sleuven) heb ik ook geprobeerd. Die beviel goed. Nu heeft ze een nog dunner enkelgebroken trensje. 11mm, eigenlijk een onderlegtrens. Dat gaat ook goed.

En als laatste probeersel heb ik van het weekend een ongebroken watertrens met tongvrijheid gekregen. Die moet ik nog proberen. Moet even kijken of het gaat want ze heeft niet zo'n hoog gehemelte dus daar moet ik ook nog rekening mee houden.

kis6ireentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 09:56

@mistid: Dankje voor de info, ik neig ook naar de Myler al is het maar omdat ik zeker weet dat je daar mee kunt starten en dat ik daar tenminste meer info over kan vinden.
@marloez: haha lig helemaal dubbel hier, had een leuke type fout geweest!
@Sybelle: dat klinkt bekend. Mijn paard krult zijn tong omhoog op mijn dubbelgebroken busstrens. Dacht eerst dat het aan mijn hand lag maar met longeren doet hij het ook....
Heb jij de danger en myler via de winkel kunnen uitproberen? het zijn best prijzige bitten dus vind het zo omslachtig om er eerst 1 te kopen en dan vervolgens weer te verkopen als het niet fijn lijkt. Mag je op het danger bit wel starten?
Enkelgebroken heb ik nog wel liggen dat zou ik ook weer eens kunnen proberen. Dacht altijd dat enkel gebroken niet prettig was voor het paard. (met dank aan de horror video op you tube die heel bokt door gaat haha). Maar voor een paard met een dikke tong kan het beter zijn?

Als ik zo de meningen lees dan lijkt een Myler 04 misschien wel het meest handig. Blijf het lastig vinden :)

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:14

Hier nog zo een met hetzelfde verhaal
Mijn paard krulde de tong ook op en was heel druk in de mond.
Heb ook vele bitten geprobeerd.
Rijd nu sinds een maand of 2 met myler MB04. Hij is inmiddels rustig in de mond.
Neemt het beter aan.
Ik zou zeggen: kijk eens op oregontrail.nl
Daar mag je de bitten proberen. Bel anders eerst even met Monique. Zij kan je
wegwijs maken in de myler-bittenwereld.

kis6ireentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 10:26

@ateo: Bedankt voor de tip! ga vandaag gelijk even bellen. Zou erg fijn zijn om met iemand te praten die me een beetje kan helpen :)

kis6ireentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 10:28

Misschien een stomme vraag, maar moest eraan denken omdat die oregontrail.nl ook western gericht is. Myler is toch niet specifiek voor Western? Je ziet het merk namelijk vooral in westernshops etc.

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:49

Nee hoor, ze zijn er ook in engelse varianten

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:51

Mylers, ook hier. :j

Sinds pas rijd ik mn paard op een comfort snaffle met eggbut ringen level 3 (meeste tongvrijheid)
Hij rijd hier super op, voorheen altijd level 2 gehad, reed ie ook fijn op maar merk dat lvl 3 net fijner is.

Pony rijd ik echt al JAREN op myler level 2, onwijs fijn bit en ze reageert er super op, is vriendelijk, maar werkt wel als het toch even nodig is.
Vorige paard crosste ik er zelfs op, liep er echt top op.

Dus ik ben helemaal te spreken over Mylers. Wil er graag ook nog een voor mn mini met mennen.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:09

kis6ireentje schreef:
@Sybelle: dat klinkt bekend. Mijn paard krult zijn tong omhoog op mijn dubbelgebroken busstrens. Dacht eerst dat het aan mijn hand lag maar met longeren doet hij het ook....
Heb jij de danger en myler via de winkel kunnen uitproberen? het zijn best prijzige bitten dus vind het zo omslachtig om er eerst 1 te kopen en dan vervolgens weer te verkopen als het niet fijn lijkt. Mag je op het danger bit wel starten?
Enkelgebroken heb ik nog wel liggen dat zou ik ook weer eens kunnen proberen. Dacht altijd dat enkel gebroken niet prettig was voor het paard. (met dank aan de horror video op you tube die heel bokt door gaat haha). Maar voor een paard met een dikke tong kan het beter zijn?

Uitproberen doe ik niet via een winkel, ik heb een ruim gesorteerde (internet) kennissenkring. :D
Ik weet niet of je KNHS mag starten met een danger. Ik rijd IJslanders, daar mag het. Maar geloof dat voor iemand die het bit niet kent, het niet herkenbaar is als 'anders'.

Ja, enkelgebroken werkt vaak beter. Krijgt de tong net iets meer ruimte. Dat knijpen en prikken verhaal dat rond gaat moet je even in perspectief zetten. Is het je wel eens opgevallen dat ze dat altijd laten zien terwijl de ringen vast gehouden worden op een plek? In je hoofdstel schuift de ring door de lussen van je bakstuk en teugel. Proberen en kijken wat je paard doet werkt nog het beste. Zo lang niet alle paardenmonden en ruiterhanden gelijk zijn is er niet een beste bitje.

Leerling van mij heeft een pony die de tong achter in de mond omhoog trok op een dubbelgebroken bitje. Ook altijd net niet los door de kaak komen daardoor. Bij haar pony werkte een ongebroken bustrens goed. Dat was wel het eerste dat we probeerden dus niet verder gekeken.

kis6ireentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 13:27

@ Sybelle:
Dat is ideaal voor het uitproberen. Helaas zijn deze bitten te "bijzonder" of mijn kennissen kring te klein haha. Heb een enkelgebroken nog wel liggen thuis denk dat ik dat vanavond gelijk weer eens ga proberen. Wie weet. En dan toch maar eens rondvragen of ik de Myler van iemand kan lenen en anders ga ik hem denk via internet (link van ateo) maar even proberen. Als het werkt is het de investering wel waard :)

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:17

zo groot is de investerin niet. Als je het bit terug moet sturen,kost je dat 10% + verzendkosten.
Daar kun je je eigenlijk geen bult aan vallen.

kis6ireentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 15:19

Als het bit wel bevalt is de investering wel flink :P de bitten van Myler zijn best prijzig. Geloof rond de 100 euro toch??Maar inderdaad dat je kunt terugsturen vind ik erg fijn.
Ik ga van de week ook even bellen maar telefonisch vragen over Myler is op dinsdag avond en laat het nu net woensdag zijn. Moet ik weer heel de week wachten :P

Bedankt allemaal voor de tips! als er nog mensen zijn met ervaringen over de horse & danger of trust bitten hoor ik het ook nog graag!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:56

Ik kan het nooit laten om in een topic over de Myler altijd even een zeeeer positief geluid te laten horen: Ik heb zowel mijn Kwpn'er met de Myler MB04 gereden en gebruik hem nu bij mijn huidige bijrijd-Arabier (hebben hetzelfde bekkie, ongelooflijk :oo)

De Arabier kantelt haar hoofd erg gauw en dat is met de Myler veel beter te beheersen dan met haar gewone dubbelgebroken bit. Verder is ze veel constanter in de aanleuning.

Voor mijn Kwpn'er gebruikte ik hem omdat die weinig ruimte in zijn mond had, dikke tong, en die piepte dus regelmatig tussen de tanden door. Met de Myler was dat opgelost, omdat die wat dunner is dan de standaard trensen en ook door de tongboog meer ruimte overlaat.

Je mag trouwens alleen starten met een Myler ZONDER sleuven, dus de MB04 kan bijvoorbeeld wel.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:51

Rijerijerije, je mag wel met sleuven starten maar ze dan niet gebruiken. Ik heb overigens altijd gestart dat ik de sleuven wel gebruikte (springen) en dat was geen probleem.