[WN] wat voor western zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cremellogek

wat voor western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 15:43

Eindelijk ga ik nu definitief de switch maken naar het western rijden. Nu nog een zadel, het probleem is dat ik er totaal geen verstand van heb..
Ik zal gewoon recreatief blijven rijden, dus geen bepaalde kant op gaan qua stijl. Maar de zadel zijn wel pleasure, reining, trail, etc.

Wat ik wil is een mooi A-kwaliteit zadel, wat een lekkere zachte, redelijk diepe zitting heeft. Qua engelse zadels hou ik van de zit van passier (kalfsleer). Wat voor zadels kunnen jullie me aanraden qua merk en type?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:20

Ik kan je geen bepaald merk aanraden, wat ik wel kan aanraden is om een goede zadelpasser te laten komen. Bv Euro Horse. Helaas doet niet elke zadelpasser even goed zijn werk. Ik denk dat je geen A kwaliteit zadel wilt kopen, dat zijn de extreem dure zadels :Y) Staar je niet blind op een bepaald merk, belangrijker is dat het zadel past voor je paard en jou.

Kijk hier maar eens voor wat meer informatie:
[WN-TR] Wat zijn nu A- B- C- D- en F-merken?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:25

Billy Cook heeft een heel groot assortiment aan verschillende type zadels, maar ik zou me idd niet blind staren op een A-merk. Afhankelijk van de tooling ben je dan namelijk al snel een paard duizend Euro kwijt.
Qua type zou ik voor een allrounder gaan, of echt voor een pleasure zadel. Die zet je wat meer rechtop, een reiner zit heel anders.

Reiner:

Afbeelding

Pleasure:

Afbeelding

Maar laat je adviseren, en laat het zadel goed aanmeten. Het is een sprookje dat een westernzadel op ieder paard past.

DubbelFun

Re: wat voor western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:17

Ga eens een middagje naar Arthur in Vorstenbosch. Daar kun je iig op heel veel zadels proefzitten om te zien welke zitvorm jou het lekkerste zitgevoel geeft.
Daar kun je ook de prijzen zien en vergelijken met wat je er voor krijgt qua kwaliteit etc. Kijk ook eens naar het ruime aanbod van 2e hands zadels die hij heeft.
In de WIKI http://www.bokt.nl/wiki/Western_zadel staat ook al aardig wat info over de verschillende types zadel.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:16

Nog een tip: bekijk ook goed welke maat qua zitting goed bij jou past. Ik heb met zadelpassen met een zadel gereden met een suede zitting die 2 maten te groot was. Kon er niet op zitten :n
Uiteindelijk een zadel gekocht met dezelfde boom, maar met een kleinere zitting en glad leer (met padding). Zit als een huis!
Als het enigzins mogelijk is zou ik het ook echt op een bewegend paard proberen trouwens :j

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:44

dat eerste is een cuttingzadel, het 2e een showzadel. niet te vergelijken.
meestal worden er reiningzadels gebruikt.maar je hebt ook allround modellen.
gewoon een kwestie van b.v. naar arthurs of evelien gaan. kijken wat past, en hoe het zit.
een echt A merk is ,zoals al gezegd, behoorlijk aan de prijs.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 08:22

En niet vergeten dat een kwalitatief heel bekend A-merk nog net zo beroerd op je paard kan liggen als het eerste de 'beste' Zadelmarktgeval.
Voordeel van een goed merk is dat er met meerdere boommaten gewerkt wordt, dus een grotere paskans.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 15:17

Wat zijn innovaties bij western zadels?
Ik wil iig niet zo'n hele zware, zie je ook al met kunstof boom, of flexibele boom ofzo?
En qua leertype?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:42

Kunststof bomen bestaan al lang, alhoewel je ook hier veel verschil in kwaliteit hebt. Ralide en Steele zijn de betere merken. Ook flexibele bomen bestaan al een tijdje, maar verwacht hier qua aanpasbaar vermogen niet te veel van, afhankelijk van merk. Ook hier is Steele de betere.

Hier een mooi stukje over leer voor westernzadels:
[WN-AM] "Indisch leer"

Waak je dus voor het zgn 'gedubbelde' leer wat veelal op de zeer goedkope zadels zit.
Dat is dubbel opletten dat het niet breekt :)

Bekijk de link "naakte waarheid" in mijn onderschrift eens :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:45

hierin is goedkoop vaak zeker duurkoop !

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 16:12

Ik ben niet bang op aardig wat er voor uit te geven, hopelijk doe ik dan ook minstens een jaar of 20 met het zadel. Alleen als leek is het heel moeilijk orienteren!

Ik ga inderdaad binnenkort weer eens bij arthur kijken, want ik kan hem wel laten komen, maar dan moet je toch een voorkeur opgeven qua type en merk. Dus eerst maar kijken en zitten, en dan laten komen.

Kan ik eigenlijk verwachten dat m'n horsie eigenlijk ook wel zo makkelijk kan switchen? Die heeft al 3 jaar een engels zadel op gehad. Andersom is wellicht lastiger?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:16

Als het zadel goed past met een goede dempende pad zou het voor het paard niets uit mogen maken.
Zeker niet als je niet van plan bent een 30 kilo zwaar werkzadel te kopen :D

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:08

@Cremellogek: als je aardig wat kan uitgeven én je hebt hoge eisen wat betreft pasvorm en kwaliteit, dan kan je ook overwegen een zadel op maat en naar je eigen smaak te laten maken :j In mijn profiel staan een paar foto's van mijn custom made zadel.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:11

Barefoot :)

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:58

ik rijd met een wintec westernzadel. Heel basic, niet duur en zit goed naar mijn mening.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 14:40

Boomloos of kunstof gaat het niet worden. Inmiddels ben ik bij arthur langs geweest, leuke en mooie zadels gezien. Het valt me alleen zo tegen dat ze verschikkelijk zwaar zijn, ik ben zadels met kunstof boom gewend van een paar kilo..

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:11

Mag ik vragen waarom geen boomloos?
Ben nieuwsgierig naar de redenen :)

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 10:11

Ik heb er maanden mee gereden, en ik vind het te veel schuiven en de drukverdeling onder de aanhechting van de beugelriemen slecht. Het zit verder wel lekker, maar ben er niet van overtuigd dat het op lange termijn goed is voor het paard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:15

Als je alleen maar een BareFoot hebt gehad kun je moeilijk heel boomloos overboord gooien ;)
Als iedereen dat bij een zadel mét boom ook zou doen...

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 10:47

Mijn ervaring was inderdaad barefoot, blijkbaar heb ik voorspelbare reactie?
Laat ik dan even openminded blijven, zijn er boomloze western zadel die heel anders zijn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 12:01

Ja, die zijn er :D
Maar net als met boomzadels moet het óp je paard en bíj je rijstijl passen :D
Tegenwoordig wordt er een hoop 'boomloos' genoemd, wat lang niet zo 'loos' is. Soms hebben ze alleen wat flex op het ruggedeelte en dan nog met moeite. Het deel op de schouders moet dus nog gewoon goed passen. Anderen zijn weer té flexibel en kun je zo dubbel buigen. Die passen makkelijker (vormen goed naar de rug), maar heb je weer minder drukverdeling waar iedereen zich zo druk om maakt :)
Zelf rij ik al jaren met een Bob Marshall en die past goed op verschillende paarden en geen rugproblemen. Maar er zijn ook mensen die een BM gehad hebben en weer zijn overgestapt op 'boom' omdat ze rijtechnisch daar beter mee uit de voeten konden.

Dus er is meer op boomloos gebied, maar het is niet zaligmakend voor iedereen.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 12:24

IndianRose_ schreef:
ik rijd met een wintec westernzadel. Heel basic, niet duur en zit goed naar mijn mening.

Die heb ik ook 's voorbij zien komen, vond 't zo op het zicht een leuk zadel voor weinig geld (nooit zelf geprobeerd overigens). Werkt dit zadel ook met de gekleurde verwisselbare bomen? Ben ik wel benieuwd naar!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:56

Nee, Wintec western heeft 2 vaste boommaten. Dus niets te verwisselen.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 15:03

Ok, gewoon uitproberen dus. Bedankt!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:57

Aan je oude berichten te zien had je in 2007 een Barefoot , dus die is sowieso al nauwelijks nog vergelijkbaar met de huidige generatie Barefoots die toch weer een veel stevigere opbouw hebben gekregen , en de zit is lekker zacht :P

Dan heb je nog de BM waar heel veel positieve ervaringen mee zijn , en nog een heleboel boomloos- / flex-achtige zadels waarvan het ook zonde is om ze ongezien / geprobeerd af te schrijven :)