zadeldiefstal voorkomen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nik4

zadeldiefstal voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 00:43

afgelopen week is er bij mij op stal politie geweest die de stal eigenaar heeft gewaarschuwd dat er in de directe omgeving een groep poolse mensen heel actief is met diefstal.
deze groep is dus ook uit op zadels.
nou heeft iedereen een afgesloten zadelkast maar die is natuurlijk zo open gebroken.
ik heb in mijn kast 2 zadels liggen met allebei een nieuwwaarde van ruim 2500euro per stuk.
nu zit ik erover te denken om de zadels daar helemaal weg te halen en telkens meenemen naar huis of zadelsteunen met anti diefstal beugels te kopen.
heeft iemand ervaring met deze beugels en zo ja zijn deze nu echt ter voorkoming van diefstal of zijn deze nog op de een of andere manier simpel los te krijgen????
alle reactie's zijn welkom want ze zijn echt in de directe omgeving en ik moet snel dus een oplossing hebben.
de zadels meenemen naar huis is niet echt een ideale oplossing omdat ik deze dan in m'n schuur moet leggen en deze is behoorlijk vochtig en heeft zelfs lekkage aan 1 kant dus dan zou ik haast genoodzaakt zijn om de zadels in m'n woonkamer te leggen :=

TheHorseInn

Re: zadeldiefstal voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 00:46

Zadels in woonkamer of in slaapkamer!
liever een paar weekjes daar dan of op stal en dan risico of in de schuur.
En dan is woonkamer toch het best! :j

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 00:48

Kun je ze niet in de auto leggen? Is niet heel handig, maar als ze gestolen worden sta je verder van huis. Ik denk dat ik laatst een topic heb gelezen van iemand met anti diefstal beugels, en dat ze die wel hebben kunnen open breken.. Maar ik ben niet zeker..

Ik heb zelf 1 zadel op stal liggen, 2 in de kelder en 1 in m'n auto. Ontzettend onpraktisch, maar ze liggen er wel veilig..

mogley74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 00:49

Alle zadelsteunen zijn te mollen. Met lomp geweldig is zelfs een anti-diefstal zadelsteun los te krijgen. De functionaliteit van de steun ligt ook erg aan je zadelkast, wat voor een materiaal is dit, en hoe zit de beugel bevestigd? Met een simpele schroef in het hout is 1 keer slaan of 1 keer het knopje indrukken van het schroefmachine voldoende, die steun krijgen ze er later wel af.

Als het hout is, raad ik je aan om schroeven te pakken waarvoor een speciaal bitje nodig is. Deze krijg je niet zomaar met ieder bitje voor een schroefmachine los. Wij gebruikten voorheen schroevenw aar een rond bitje voor nodig was. Hartstikke veilig!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 00:59

Ik zou voorlopig toch geen risico nemen en de zadels mee naar huis nemen.
Ook al heb je ze verzekerd is het een hoop rompslomp om je geld terug te krijgen, en een ander/nieuw zadel in te gaan rijden is niet altijd even pijnloos.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee....

mogley74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 01:02

en.... ookal krijg je het geld terug, daarmee kun je de komende 6 weken nog niet rijden, met de garantie dat je je geld terug krijgt.

Inderdaad even onhandig, maar ook ik zou de zadels mee naar huis nemen. Heb je geen gangetje of iets dergelijks in je huis waar je de 2 zadels op zou kunnen hangen? Het neemt niet veel ruimte in beslag, en het zal jou dagelijks een fijn gevoel geven om ze te zien hangen.

nik4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 01:03

heey bedankt allemaal
en de laatste van die speciale schroeven is natuurlijk helemaal perfect.
het is inderdaad allemaal opgezet uit hout maar 1 ding scheelt wel en dat is dat het in de oude deel is van de boerderij.
hun hebben ook een hond dus met lawaai zouden hun zelf wel wakker worden of de hond wel aan slaan.
de achterwanden van de kasten liggen tegen en andere ruimte aan, deze is altijd van binnen uit wel afgesloten en in deze ruimte komen dus ook de schroeven van de zadelsteunen naar buiten en aan die kant zitten er dan weer bouten op.
en als ik het zo goed heb komen die schroeven van mijn kast precies uit in de achterwand van een kast in de andere ruimte.

en wat m'n woning betreft kan ik ze hier in m'n huis slecht plaatsen
woon in een appartement met helaas geen extra kamer of zolder waar ik ze zou kunnen neer hangen.
verder de auto tja weet niet die zijn ook niet altijd helemaal veilig voor inbraak

mogley74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 01:08

wellicht is het inderdaad verstandig om met de staleigenaar te overleggen of de kasten door de muur heen bevestigd mogen worden. Zo kan er niemand aan de achterkant van de kasten komen. Maar dan nog... Hoeveel sloten wil je op je kast hangen? Helemaal tegengaan is gewoon haast niet mogelijk.

Wie zegt dat het niet op klaarheldere dag gebeurd? Of is het een gesloten stalling waar niemand bezoek mee naartoe mag nemen?

Onlangs ben ik op mijn nichtje op wedstrijd gweest, zelfs daar hebben mensen om een relatief rustig terrein (oefenwedstrijd om 11 uur in de avond) het lef om de zadels te jatten uit een afgesloten veewagen. Als ze willen, dan willen ze, en kun jij vrijwel niets doen om het tegen te houden. Ja, de zadels mee naar huis nemen.

Zou je de zadels ook niet behoorlijk hoog op je slaapkamer kunnen hangen? Paardenmensen zijn gewend aan de geur van leer en paard, dus dat zal je niet storen. Als je de steunen op een hoogte hangt waar je vrij makkelijk onder door kunt lopen (en dus met simpel krukje je zadels kan pakken en terug ophangen) heb je er vrij weinig last van.

nik4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 01:18

hmm denk dat er dan helaas maar weinig anders op zit dan ze gewoon elke keer mee te sleuren naar huis :n
is toch belachelijk dat er van die ziekelingen rond lopen die niet met de poten van andermans spullen af kunnen blijven -:(-

mogley74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 01:19

het is inderdaad belachelijk! is je zadel voorzien van een chip of kenmerk?

helaas is er een erg grote handel in. hoevaak check je nou een tweedehands zadel op codes? ik niet, en ik denk 99 procent van de mensen met mij niet.
Laatst bijgewerkt door mogley74 op 19-07-11 01:20, in het totaal 1 keer bewerkt

nik4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 01:19

nee helaas niet

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 02:24

2 words: kluis, marktplaats ;) 150 euro is minder dan 2500 voor een nieuw zadel + kluizen schrikt dieven af.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 05:03

Ik zit er serieus over te denken om mijn postcode op de zitting te graveren in het leer. Je ziet het niet als je er op zit, maar toch heel herkenbaar en lastig doorverkopen. Of zou dit in de haast die de personen hebben niet opvallen?

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 05:49

ik zie nu dit topic; helaas je kunt alles doen wat je wilt en alles beveiligen maar als ze willen komen ze toch wel; een week geleden hebben ze bij mij op stal ingebroken en alle goede dure merkzadels zijn weg.
waaronder die van mij |( |(
de stallen zijn in de afgesloten ruimte(schuur zeg maar) en ligt achter het huis vd eigenaar op een afgesloten terrein en daarbij zijn alle kasten van zwaar aluminium/ijzer met sloten eraan en we hebben een waakhond.
maakte allemaal niks uit; alle kasten zijn met grof geweld vernield; de sloten waren allemaal nog heel :o
koetvoet ertussen en met betonschaar alles kapotgeknipt; sommige kasten van onderuit omhoog gebogen mbv koevoet.
ze hebben alleen de merkzadels mee en de rest en westernzadels laten liggen.
van sommige zelfs de hele dure hoofdstellen mee
gelukkig heb ik een speciale zadelverzekering dus de verzekering keert bij mij alle schade uit maar toch ben ik er doodziek van!
een zadel van € 1800 weg!
bij ons op stal zijn ong 20 dure zadels weg en 2 dure hoofdstellen daarnaast heel erg veel materiele schade aan gebouw, deuren en kasten

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 06:33

mijn zadels neem ik wel altijd mee dan maar in de kamer op twee schaartjes.
als je ze kwijt bent ben je verder van huis. en inderdaad merk zadels ben je zo kwijt zelfs uit je trailer op concour is bij ons ook gebeurt bij een wedstrijd. dus ik doe ze ook in de auto .op wedstrijd het is jammer maar een noodzakkelijk iets. :(