hoe vind je de juiste zadel passer ->moeilijke bouw haf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

crazyshar

hoe vind je de juiste zadel passer ->moeilijke bouw haf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 21:28

hoi iedereen,

ik maak dit topic aan in mede weten van de eigenarese van Balou. omdat we graag jullie raad en advies willen horen, wat zijn jullie ervaringen met zadelpassers, welke merken, boomloos, met boom, slechte ervaringen,...
we horen het graag!

ik verzorg dus een super leuke haflinger ruin, Balou, 6jaar met een geweldig mooi karaktertje.
hij is net voor hij 5 werd ingereden, daarvoor is hij voor de kar beleerd.
lekker veelzijdig beestje dus en ruim de tijd gekregen om alles te leren en uit te groeien.

momenteel lopen we tegen een paar problemen aan in verband met het zadel en Balou zijn bouw.

balou heeft eigenlijk geen schoft, en dan bedoel ik ook echt geen schoft.
daarbij komt dat hij op zijn schouders een soort van bulten heeft zitten, het zit hem niet in de weg, het is geen ziekte ofzo, maar gewoon echt zijn bouw.
Balou is daarnaast echt scheef. hieraan zijn we volop aan het werken met begeleide lessen in lange teugel/rechtrichten, en klassieke dressuur onder het zadel.

het huidige zadel , een massimo, dat we hebben is qua boom volgens ons te groot geworden voor balou.
het zadel blijft niet meer liggen, schuift met elke stap naar links en het schuift ver naar achteren toe.

nu is mijn vraag ( en daarbij ook de vraag van de eigenaresse) welke zadelpasser/maker zouden jullie aanraden voor deze haflinger.
zijn er bepaalde merken, boomzadels, boomloze zadels,... die jullie kunnen aanraden?

Balou staat in de buurt van zundert ( bij Breda) net over de grens in België.
maximale budget is 850€-900€
voor die prijs willen we liefst inclusief beugels en beugelriemen.

ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mochten er nog verdere vragen zijn dan hoor ik het graag!

groetjes :wave:

boeflover

Re: hoe vind je de juiste zadel passer ->moeilijke bouw haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:11

je zou is moeten zoeken op zadelmakerij paree in kwadendamme. ik weet alleen niet of hij bereid is zo 'ver' te rijden. of dat er nog zadelmakers dichter bij zitten voor jou?
heeft eppeljeck geen zadelpasservice? die zitten nu ook in breda.

mogley74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:14

Een echte aanrader, geen idee of het te ver is... Karl Langeraap uit Oirschot. Hij heeft een speciale pad waarop hij kan zien waar de drukkingen van het zadel zitten, en kan zo dus of een zadel op maat maken of een passend zadel voor je vinden.

Vraag eens aan de zadelmaker in de buurt of hij ook in het bezit is van zo'n pad. Passende zadels (bijna) gegarandeerd!

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:14

Kan het huidige zadel niet worden aangepast? Ik hoor toch vaak goede verhalen over de massimo op brede paarden. :) Ik heb voor mijn haflinger een boomloos startrekk dressuur zadel. :)

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:21

superhorse uit breda

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 05:50

mogley74 schreef:
Een echte aanrader, geen idee of het te ver is... Karl Langeraap uit Oirschot. Hij heeft een speciale pad waarop hij kan zien waar de drukkingen van het zadel zitten, en kan zo dus of een zadel op maat maken of een passend zadel voor je vinden.

Vraag eens aan de zadelmaker in de buurt of hij ook in het bezit is van zo'n pad. Passende zadels (bijna) gegarandeerd!

Heb jij eventueel zijn contactgegevens?
verkoopt hij zelf ook zadels?

Super horse zal hem niet worden ;)

De rest bedankt.

De massimo die hij heeft kan ik laten versmallen echter ligt hij nu goed op mijn andere haf.

iemand ervaring met wintec of andere geschikte zadels voor een echt breed koudbloed/

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 06:14

hoi,

bedankt alvast voor de reacties.

de massimo is inderdaad een super zadel, maar zoals timokyana zegt ( de eigenaresse ;) ) ligt hij momenteel op de andere haf goed, het is tot voor kort altijd op beide hafjes goed gegaan, waar we heel blij mee waren.
maar nu Balou meer gaat werken, en wat vetjes kwijtraakt, gaat het zadel steeds meer de verkeerde kant op.

dus de massimo is absoluut niet verkeerd, alleen niet meer passend voor balou, verder is de massimo om nieuw te kopen op dit moment net iets te prijzig.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 06:29

Misschien is een Trekker zadel iets. Zowel de boom als de kussens zijn te verstellen. Zie de site www.buitenzinnig.nl voor meer info. Don komt aan huis ongeacht de afstand.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 06:31

it_is_me: dank je wel, we hadden gisteren buitenzinnig inderdaad een mail gestuurd, om te vragen welke zadels hij heeft om te passen en wat evt voorrij kosten zouden zijn.

meer info en tips blijven welkom.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 06:42

it is me : heb je zelf ervaring met een trekker zadel?
Het uiterlijk spreekt me niet zo aan,echter als hij voor balou geschikt zou zijn is dit het belangrijkste.
Kun je de kussens blijven verstellen/aanpassen?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 07:04

Oww hier weet ik alles van, ik ben ondertussen 6 zadels verder voor mijn korte brede barokke merrie :D
De bulten naast zijn schoft zijn waarschijnlijk gewoon vet. Dat heb ik met mijn merrie precies hetzelfde gehad. Elke dag regelmatig bewegen (hoeft niet rijden te zijn, wij zijn gewoon gaan wandelen, hand-paarden en een beetje loswerken) en je krijgt ineens het schoftje te zien. Dan kun je van daaruit naar een passend zadel gaan zoeken. En tot die tijd: boomloos, ik heb een Startrekk espaniola, die ligt als een huis. Ik zou niet voor de kussenloze goedkope merken gaan als ik jou was, die rollen er bij dit model paard direct af ( ik heb het met een Barefoot geprobeerd, NIET DOEN, een DRAMA, 1 stap opzij en je rolt met zadel en al eraf!) Je moet echt een merk kiezen dat vanzichzelf een echte stevige zadelpasvorm heeft met een vaste voorboom, en gewoon kussens eronder. Buitenzinning verkoopt ook Startrekkzadels van Deuber, die heb je bijvoorbeeld ook in een gewone dressuuruitvoering. Als dit nieuw te duur wordt: Startrekk kun je ook vaak tweedehands leuk op de kop tikken, als je eenmaal weet wat je wilt: ik heb bijvoorbeeld de mijne voor 400 euro van MP (nieuw 1300). De voorbomen kun je los bestellen in 5 maten.
Voor de zekerheid heb ik er in het begin nog een anti-slip Hafpad onder gehad.

Ik heb ook een wintec XL geprobeerd, ik vond het qua kussens en zit een knetterhard zadel, onconfortabel voor paard en ruiter. Het had stegen die te ver naar achteren lagen te drukken bij mijn korte barokke paard. En ze zijn alleen in veelzijdigheid, wat bij mijn paard ook niet past vanwege haar naar achter liggende schouders, maar dat is paardafhankelijk. Ook weer meteen verkocht dus :P
Trekpaardenzadels heb je vaak alleen maar in megazitting van 18 inch en groter, dat past niet op de rug van jouw haflinger. Je kunt nog kijken naar ijslanderzadels, die zijn ook in een kort en breed model te krijgen. Maar die hebben een hele vlakke zit, moet je weer van houden. Succes!
Laatst bijgewerkt door dianaw33 op 19-07-11 07:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 07:11

isabelle van superhorse is een hele goede.. Krijgt op bijna elk paard een goed passend zadel!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:05

Is een tweedehands Massimo niet een optie? Of een leasecontract via Green Distance bijvoorbeeld?

Als zadelmaker heb ik de laatste keer Zorro's Zadelservice voor mijn haf laten komen.
Geen idee of zij ook in jullie regio komt. Maar is een MSCF zadelmaker en heeft mijn massimo weer goed passend gekregen.

Ipsiedipsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:28

Is een Kent&Master, cob versie geen idee? Ik heb goede ervaringen met Helen van Dijk van Happy Horse Advies. Zit niet bij jullie in de buurt, maar ze heeft mij zeer goed geholpen voor een soortgelijke haf.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:24

Massimo hebben we,ervaringen zijn op dit moment voor dit type paard niet goed.
Verder ben ik voor mijn andere paarden erg tevreden! ;-)

Diana,ik denk dat jij de spijker op zijn kop slaat en dat het inderdaad nog pockets zijn.
Ik ben inmiddels aan het mailen met buitenzinnig ;-)
Het gaat in ieder geval uit eigen ervaring al even geen barefoot worden voor deze haf inderdaad. :-)

Bedankt de rest voor de tips,ik ga de zadels en namen eens googelen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:29

Er wordt een afspraak gemaakt met Don van buitenzinnig.Tot nog toe mijn complimenten voor de reacties van hun over de mail.Erg snel en naar wens.
Ze gaan langs komen met alles zadels en aan de hand van hun bezoek en advies gaan we beslissen :-)